Misschien moeten we, voor we de 9 SHS voor de leeuwen gooien, Omoda zelf nog even voorstellen. Het merk is immers nog maar goed een jaar actief bij ons, wat lang niet genoeg is om zich al in het algemene bewustzijn te hebben gereden.
Zoals je allicht al vermoedde komt Omoda uit China, een oversteek die het merk maakte samen met broertje Jaecoo. Beide constructeurs hokken immers samen onder de vleugels van moeder Chery. Een naam die misschien al wat meer bellen doet rinkelen, gezien de Chery Holding Group een redelijke gigant is in de heimat.
Wat daarom niet wil zeggen dat Jaecoo en Omoda dan referenties zouden zijn in China. Net zoals bij ons zal de gemiddelde Yin-met-de-pet het waarschijnlijk ook in Peking horen donderden als je die namen laat vallen. Jaecoo en Omoda zijn namelijk de expats van de familie, de merken dus die Chery in het buitenland moeten vertegenwoordigen.
Wat beide constructeurs in eerste instantie deden met een C-segment SUV – respectievelijk de Omoda 5 en Jaecoo 7. Met de 9 SHS verhoogt Omoda nu de ambitie. Er is meer ruimte, meer luxe en meer comfort, zij het allemaal aan een nog altijd aantrekkelijke prijs. Althans, toch voor het D-segment. Absoluut gezien gaat het hem over een behoorlijke som, een investering waarmee de Chinezen ook richting de rijkere middens lonken. Alleen lijkt ons dat een kliënteel te zijn dat een pak minder te paaien valt met een zo gunstige mogelijke prijs/kwaliteitsratio...
Design Omoda 9 SHS (2025)
Dat de Omoda 9 SHS een Chinese inzending is, laat zich zeer duidelijk zien aan zijn stijl. Niet omdat hij lelijk zou zijn. Maar geïnspireerd is het evenmin. Het design is dermate dertien-in-een-dozijn dat je er eigenlijk elke badge tegen kan plakken. Eentje van Lexus bijvoorbeeld.
Dat gezegd zijnde, met die knappe 20 duimpers, de dubbele uitlaten onder de kont en die dagrijlichten die als ‘vampiertanden’ de grille omzomen spat er wel een zeker cachet af van de koets.

Interieur en koffer Omoda 9 SHS (2025)
Alweer volledig volgens de Chinese traditie zit je behoorlijk ruim in de 9 SHS. Ongeacht waar je je dan neervlijt. Evenmin klachten wat betreft het zitcomfort. De voorste fauteuils zijn wellnesssalons met naast ventilatie en verwarming ook een massagefunctie. Ook op de achterbank kan je je kont verkoelen dan wel opwarmen, terwijl je er eveneens je rugleuning elektrisch kan verstellen. Allemaal standaard!
Het interieur zit eveneens behoorlijk in elkaar gevezen en de materiaalkwaliteit is van een niveau waar je de gevestigde waarden mee naar de kroon kan steken.
De koffer dan. Met een minimum van 660 liter kan je onder de mensen komen, wat niet verandert als je de achterbank plat gooit (1.783 liter). Mocht dat volume desondanks niet volstaan, dan kan je altijd nog de trekhaak laten monteren zodat je tot 1.500 kilo aan geremde last kan sleuren.
Werkpunten zijn er uiteraard ook en die zijn – hoe kan het ook anders – alweer van elektronische aard. Naast het feit dat je een hoger diploma moet hebben om wijs te raken uit de infotainmentstructuur (het helpt als je al eens door een Chinees multimedia bent gelopen. Ziedaar het voordeel van de inwisselbaarheid), laat eveneens de afstelling van sommige systemen nog te wensen over. Zoals de afstandsregeling van de adaptieve cruise control bijvoorbeeld. Of de rijvakassistent. Zelfs de DAB-radio had tijdens het testrondje last de door ons gekozen zender te onthouden.

Motoren en prestaties Omoda 9 SHS (2025)
Als er één ding is wat je de Chinezen niet moet leren, dan wel hoe je een geëlektrificeerde aandrijving in elkaar bokst. Bij Omoda zijn ze zelfs zo zeker van hun stuk dat ze hun concept het Super Hybrid System hebben gedoopt.
Wat het hele systeem zo 'super' maakt, is dat de samenwerking tussen de 1,5 turbobenzine en de twee ondersteunende elektromotoren (eentje op de vooras, eentje achteraan) bijzonder intelligent verloopt.
De sturing zal daarbij kiezen voor de aandrijving die op dat moment het efficiëntst is. Wat dus niet perse de elektrisch hoeft te zijn. Of puur op benzine. De elektronica combineert en kiest naar eigen goeddunken. En doet dat eigenlijk lang niet slecht.
Voor alle duidelijkheid, dat gecombineer geschiedt voornamelijk vooraan. De achterste elektromotor komt enkel tussenbeide als de voorste rubbers het niet meer gebolwerkt krijgen. Zelfs als je het offroadrijprogramma hebt lopen.
Je mag die synchroonmolen op de achteras dan eigenlijk ook uit de vergelijking halen. Wat in se geen gemis is als je weet dat het gecombineerd vermogen 537 pk en 650 Nm is. Of da’s toch wat ze ons in China hebben meegegeven.
We hebben geen precieze acceleratiecijfers meegekregen, maar afgaand op onze ervaring zouden we niet durven stellen dat er daadwerkelijk zoveel paarden meeliepen. We zijn met minder vermogen al sneller richting horizon gekatapulteerd geweest. Met SUV’s die een vergelijkbaar leeggewicht op de bascuul lieten zetten dan de 2,27 ton van deze Omodoa 9 SHS.

Batterij, laden en rijbereik Omoda 9 SHS (2025)
Wie niet sterk is, moet dan maar slim zijn. Of in deze: ver rijden. Onder de vloer plantte Omoda een lithiumijzerfosfaatbatterij van maar liefst 34,46 kWh. Volgens de WLTP haalt de 9 SHS daarmee een elektrisch rijbereik van 145 kilometer.
Verreken je daar ook nog de 70-liter tank bij, dan kom je aan een totale autonomie van 1.100 kilometer. Kijk, dat zijn waarden waar de gemiddelde burger blij van wordt.
Met een AC-laadvermogen van 6,6 kW en een snellaadcapaciteit van 65 kW kan je je cellen in een goeie 5,5 uur (aan de wallbox) dan wel in 25 minuten (van 30 tot 80 procent aan de snellader) weer aftoppen.

Rijgedrag en comfort Omoda 9 SHS (2025)
Omoda mikt vooral op comfort en het moet gezegd, de Chinezen zijn daar behoorlijk in geslaagd. Niet alleen door de verbrandingsmotor zodanig goed te isoleren dat hij te allen tijde op de achtergrond opereert (ook dus als je plankgas geeft of de top van 177 km/u op zou zoeken), maar evenzeer door de afstelling van de demping.
Voor zover we hebben begrepen, gebruikt Omoda voor dat laatste een magnetorheologisch dempingssysteem dat oneffenheden zoveel mogelijk uit moet vlakken. We hebben alleszins weinig door voelen komen.
Wat uiteraard wel met de keerzijde komt dat je dynamisch niet al te veel moet verwachten. Het bochtengedrag is hooguit correct, niets meer.

Prijs Omoda 9 SHS (2025)
Omoda biedt de 9 SHS aan in één uitvoering, te weten de full option Premium AWD. Alles wat je mag verwachten aan luxe en comfort tekent daarbij present. En dat voor de onklopbare prijs van 52.900 euro! Het is te zeggen…
Zoals al gezegd in de inleiding is dat een bijzonder relatief bedrag. Want, voor veel particulieren – wat toch de primaire doelgroep is voor Omoda – blijft dat een onhaalbaar budget.
En als die som toch kan worden neergeteld, dan kan dat veelal ook bij de gekende merken wiens logo toch iets meer vertrouwen in zullen boezemen.
Wat ons brengt bij de de fleetmarkt, een sector waar deze Omoda allicht evenmin hoge ogen zal gooien (restwaarde?). Wat – onzes inziens – maar één groep geïnteresseerden overlaat: de zelfstandigen en eenmanszaken. Omdat het gemiddelde verbruik van 1,7 liter per 100 kilometer en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot van 38 g/km al voldoen aan de strengere uitstootnormen die vanaf 2026 in voege treden.
Conclusie Omoda 9 SHS (2025)
De Omoda 9 ziet er niet slecht uit. Hij is ook ruim, rijkelijk uitgerust en komt met een vernuftige plug-inhybride-aandrijving. Hij bolt ook best comfortabel en door zijn CO2-uitstoot komt hij eveneens in aanmerking voor de meest voordelige fiscale stelsels.
En toch durven we vermoeden dat deze Chinees een eerder zeldzame verschijning zal zijn op onze wegen. Wat alles te maken heeft met zijn prijs. Hoe billijk die op papier ook mag wezen, in realiteit zal die de Omoda vaker wel dan niet nekken.
- Rijkelijke uitgerust
- Vernuftige plug-inhybride-aandrijving
- Ruim
- Te duur
- Afstelling actieve veiligheidssystemen
- Generisch design
