Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Corsa

De vijfde generatie van de Opel Corsa is klaar. Uiterlijk krijgt de veelzijdige stadsauto koplampen zoals die van de Insignia en de Adam, maar vooral onderhuids valt het nodige nieuws te rapen.

Prijs
NB

Uiterlijk is de familiegelijkenis duidelijk: deze Corsa lijkt sterk op zijn voorganger. Hij erft de frontale camera Opel Eye, die werd ingewijd door de Insignia. Dat elektronische oog verzekert de werking van diverse rijhulpsystemen. Zoals het een moderne auto betaamt, moet de nieuwe Corsa ook bestuurders verleiden die hun smartphone sneller bovenhalen dan hun schaduw. Die kunnen door de menu's van hun toestel swipen zonder het uit hun broekzak te halen, door het te verbinden met het connectiviteitssysteem IntelliLink (200 tot 500 euro, afhankelijk van het uitrustingsniveau). De functies van de smartphone laten zich dan via het 7 duim grote aanraakscherm van de auto bedienen.

Onder de motorkap komt het grote nieuws van de nieuwe drukgevoede 1.0-driecilinder op benzine die is geleend bij de Adam en verkrijgbaar is met 90 of met 115 pk. Wij konden die laatste aan de tand voelen. Ondanks zijn driecilinderarchitectuur trilt deze krachtbron niet. Die zijdezachte werking dankt hij aan een tegendraaiende balansas. Bij een kalme rijstijl ga je vanzelf opschakelen rond 2.000 o/m, zoals in een dieselmotor met een grotere cilinderinhoud. De kleine 1.0 slikt die behandeling zonder morren en herneemt zelfs pittig. Wanneer hij zacht wordt gemend, drinkt de Corsa met mate: de boordcomputer gaf 6,1 l/100 km aan op een gemengd parcours. Wie een zware voet heeft, zal blij zijn met de prestaties van de 1.0-turbo, maar zal zich ergeren aan zijn lineaire karakter, met weinig pit bij hoge toerentallen.

De Corsa verandert niet ingrijpend, maar deze nieuwe generatie boekt vooruitgang op het vlak van rijgedrag en veiligheid, terwijl zijn interieur mooi aan de actuele smaak is aangepast, zowel qua stijl als qua connectiviteit. Het resultaat is een veelzijdige stadsauto die weliswaar geen revolutie meebrengt, maar zich wel eerbaar van zijn taak kwijt. Afwachten of dat volstaat om zich op te dringen in het bijzonder drukke B-segment.

U kunt de Eerste Test van de Opel Corsa nalezen in AutoGids 913 van 29/10/2014.

In dit artikel : Opel, Opel Corsa

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker