Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Exclusieve prototypetest – Peugeot 2008 : Meer lid van de familie

Geschreven door Tony Verhelle op

Bij Peugeot is het alle hens aan dek wat de nieuwe modellen betreft. Nauwelijks is de 208 gelanceerd of daar komt zijn SUV-versie er ook al aan, de nieuwe 2008. Die sluit duidelijk dichter aan bij de succesvolle 3008/5008-familie maar komt wel, net als broertje 208, met een volledig elektrische aandrijving, voorzien voor 2020.

Zag de vorige 2008 met zijn rondere lijnen er nog redelijk braaf uit, dan krijgt de nieuweling nu ook, net als zijn grotere broers 3008 en 5008, stoerdere trekken. Vele mensen zullen hem op het eerste gezicht verwarren met de de 3008, maar zijn zijdelings lijnenspel is wat complexer en er zijn de lichtaccenten voor en achter die meer aansluiten bij de nieuwste producten van het Peugeot-gamma.

Groeischeut

De 2008 kiest duidelijk voor een groter plaatsaanbod dan zijn voorganger. Met zijn 4,30 meter is hij zomaar eventjes 14 cm langer dan die laatste, hij is ook 3 cm breder, maar ook 2 cm lager. Daar komt dus weer die gestrektere look op de proppen die alle nieuwe Peugeot-modellen ook visueel/statisch een nieuwe dynamiek moet geven. De wielbasis nam ook met 6 cm toe (van 2,54 naar 2,60 m), wat de interieurruimte zeker moet ten goede komen.

Toch is de auto nog altijd 15 cm korter dan de 3008, zet je ze naast elkaar dan merk je wel degelijk direct het verschil. Met een behoorlijke 434 liter minimum is ook de kofferruimte zo’n 10 liter volumineuzer. Net als bij de 208 biedt de elektrische versie dezelfde binnenruimte. Met de bodemplaat van de kofferruimte kan je jongleren om een perfect vlakke laadvloer te creëren bij het neerklappen van de achterbankleuning.

Gekende techniek

De 2008 is de kleinste Peugeot SUV en deelt dan ook zijn CMP-platform (voor Common Modular Platform) met andere recente auto’s binnen de PSA-groep zoals de Peugeot 208 of de nieuwe Opel Corsa, maar ook (en modelgewijs het meest verwant) de DS 3 Crossback, die als eerste het nieuwe onderstel mocht introduceren.

Het is logisch dat hier ook dezelfde krachtbronnen terugkomen als in de 208 en andere PSA-modellen. Als benzinemotoren heb je de keus tussen verschillende versies van de 1.2 PureTech driecilinder turbo, met 100, 130 of 155 pk. Aan dieselzijde is er de 1.5 BlueHDi viercilinder van 100 of 130 pk. De achttraps automaat is enkel verkrijgbaar in combinatie met de benzinemotoren.

De elektrische versie loopt technisch volledig gelijk met die van de Peugeot e-208. De e-2008 zal dus ook een elektrische motor hebben van 100 kW/136 pk en een haast onmiddellijk beschikbaar koppel van 260 Nm. De energie komt eveneens van een Lithium-ion batterij met een capaciteit van 50 kWh. De zwaardere en grotere e-2008 geraakt hiermee 310 km ver (WLTP-norm), tegen 340 voor de e-208.

Typisch voor nieuwe modellen, ook als ze zo compact zijn als deze, is dat ook ADAS aan een rotvaartje wordt geïntroduceerd. ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems en een deel van die rijhulpsystemen is standaard op nagenoeg alle 2008 modellen. Daarnaast zijn er nog een hele rist als optie die ook tot niveau 2 van autonoom rijden kunnen leiden.

Typisch Peugeot

Als eerste kennismaking konden we rijden met prototypeversies van de benzinemodellen met 130 pk en manuele zesbak en 155 pk en achttraps automaat (in GT Line  en GT-uitvoering) op het CERAM-testcircuit benoorden Parijs. Wij rijden daarbij altijd op het grote handling-parcours (ook als we er de COTY- auto’s/auto van het jaar testen) omdat dat het dichtst aansluit bij een gevarieerde rit op de openbare weg.

De nieuwe 2008 biedt binnenin behoorlijk veel plaats, achterin is het verschil met de 3008 niet zo groot en zeer ruim voor de klasse. Het stuur moeten we haast wel weer in onze schoot leggen om iets van het (instelbare) instrumentenbord te zien, met die i-Cockpit van Peugeot zal het voor ons wel nooit grote liefde worden. De stijl en vooral de afwerking van het interieur heeft net als in de 208 een grote sprong voorwaarts gemaakt, aansluitend bij wat we de laatste tijd bij de nieuwe modellen uit Sochaux mogen aanschouwen, het zogenaamde pianoklavier voor keuze van de deelmenu’s incluis.

Op het bochtige CERAM-circuit (met hier en daar een kasseistrookje) toont de nieuwkomer zich heel levendig. Hij rijdt haast even kwiek als zijn kleine broer, de hogere positie en het meergewicht in acht genomen, maar vooral ook voorspelbaar en veilig. Het comfort leek ons op het eerste gezicht geslaagd, ondanks het feit dat de auto’s in hun GT-outfit op laagprofielbanden rondreden. Het PureTech driecilindertje kennen we al een hele tijd als een uitstekende krachtbron en ook in deze 2008 laat hij zijn kenmerkende driepits roffel met veel enthousiasme horen om de auto aan (naar het eerste aanvoelen) meer dan behoorlijke prestaties te helpen. Met de bedieningslogica van de stuurpaddels hadden we wat last, dat is iets om verder uit te zoeken bij een uitgebreidere kennismaking.

Ons verdict

Eind van dit jaar komt de 2008 eraan, over prijzen is op dit ogenblik nog niets bekend, maar logisch gezien zal de nieuwkomer wel duurder zijn dan zijn kleinere en minder gesofisticeerde voorloper. Op het eerste gezicht is de 2008 nu een volwaardige, compactere broer van de erg succesrijke 3008, waarvan hij een aantal succeselementen overneemt. Een bijkomende troef is dat hij vanaf volgend jaar ook in volledig elektrische versie zal te bestellen zijn.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 2008

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars