Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Polestar 1: Spetterend debuut

Polestar is het nieuwe ‘elektrische merk’ van Volvo-Geely. Met een fraai design, een vermogen van 600 pk en een prijskaartje van 157.500 euro mikt de plug-inhybride Polestar 1 meteen erg hoog.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

Polestar: het zegt u misschien niet veel, maar bij kenners doet deze naam meteen een belletje rinkelen, want dit is al geruime tijd het tuning- en racelabel van Volvo. Nu is Polestar ook een volwaardig elektrisch merk binnen de Volvo-Geely-alliantie. De lancering van het nieuwe merk moest in ijltempo gebeuren, want na de bekendmaking van de plannen in 2017 wordt eind 2019 al het eerste model aan de klanten geleverd. Eén van de 1.500 exemplaren van de Polestar 1 bestel je online voor 157.500 euro. Een waanzinnig hoog prijskaartje voor het eerste model van een nieuw, onbekend merk...

Natuurlijk kon Polestar gebruikmaken van de knowhow van het Zweeds-Chinese moederhuis. De trekken van de tweedeurscoupé zijn duidelijk afgeleid van de Volvo Concept Coupé uit 2013, die rust op een aangepast SPA-platform van het huis. En ook de tweeliter-benzinemotor van de hybride aandrijflijn is verwant met de T6 uit het Volvo-gamma. Maakt het allemaal iets uit? Eigenlijk niet, want die uitwisseling is een troef en een garantie op de kwaliteit die Volvo zeker weet te bieden. Tegelijk moeten we onderstrepen dat deze Polestar 1 echt meer is dan enkel een "dure Volvo" , maar dat hij zich duidelijk weet te profileren als een luxueuze, plug-inhybride 2+2-coupé.

Test Polestar 1 - AutoGids / Moniteur Automobile

Veranderingen

De Polestar 1 maakt meteen indruk met de stoere en goed geproportioneerde lijnen van zijn koetswerk, opgetrokken uit met koolstofvezel versterkte kunststof, en met zijn 21-duimvelgen. Deze coupé straalt gewoon exclusiviteit, kracht en snelheid uit. Dat stemt keurig overeen met de specificaties: een systeemvermogen van 600 pk, 1.000 Nm koppel, 0-100 km/u in 4,2 seconden en vierwielaandrijving met vectoriële koppelsturing op de achteras. Allemaal in combinatie met een elektrisch rijbereik van 125 kilometer, een WLTP-normverbruik van 0,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 15 g/km. Ook daar weer: indrukwekkend...

De Polestar 1 speelt dat huzarenstukje klaar dankzij zijn geavanceerde hybride aandrijflijn. Die combineert een 309 pk sterke tweeliter-viercilinder met compressor én turbo met twee elektromotoren – één voor elk achterwiel – die gezamenlijk 232 pk leveren, en daarbovenop nog een starter-alternator van 68 pk die achter de achttrapsautomaat werd geplaatst.

De elektrische energie wordt opgeslagen in twee batterijpacks: een in de middentunnel tussen de voorstoelen en het andere achter de achterstoelen, waardoor jammer genoeg het koffervolume slinkt tot een povere 143 liter. Extra bagage kun je nog altijd op de symbolische achterbank kwijt, die te weinig been- en hoofdruimte biedt voor een volwassen passagier. De lithium-ionbatterijen hebben een totale capaciteit van 34 kWh en zijn aan een gelijkstroomlader van maximaal 50 kW op te laden in minder dan een uur.

Rijgedrag

Onderweg lost de Polestar 1 zeker de verwachtingen in. De acceleraties en hernemingen zijn hallucinant en verrassend genoeg stuurt de wagen niet alleen erg dynamisch, maar ook zeer lichtvoetig en uitgebalanceerd. Het gewicht van 2.350 kilogram hindert helemaal niet, noch bij lastenwissels, noch bij vertragingen, dankzij de Akebono-remmen met zes zuigers vooraan en de remfunctie van het hybride systeem.

Dat maakt van de imposante Polestar 1 zelfs een enthousiaste bochtenpikker die een megaportie rijplezier verschaft. Tegelijk is hij een ook comfortabele gran turismo die bovendien zeer efficiënt functioneert: het verbruik tijdens onze testrit schommelde rond … 2 l/100 km.

Test Polestar 1 - AutoGids / Moniteur Automobile

Prijs & uitrusting

De Polestar 1 kost 157.500 euro, wordt full option geleverd en laat enkel de keuze tussen de kleur van de koetswerklak en de voorstoelen en het velgdesign. Personaliseren is niet mogelijk, hoeveel geld je daarvoor ook zou willen neertellen.

Concurrentie

Momenteel heeft de Polestar 1 geen directe concurrenten. Tenzij de BMW i8, misschien.

Verdict

Polestar maakt met de ‘1’ een opgemerkt debuut. Deze hybride coupé zet bijzondere sterke prestaties neer en functioneert daarbij zeer efficiënt, terwijl elektrisch rijden echt mogelijk is. Er zijn nog enkele schoonheidsfoutjes, maar tegelijk wordt de exclusiviteit stevig in de verf gezet, zeker door het waanzinnig hoge prijskaartje, bedoeld om het onderscheid met Volvo duidelijk te benadrukken.

Geschreven door op