Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf u nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Range Rover Evoque: Luxe op 437 centimeter

Van bij zijn lancering in 2011 zijn de verkoopcijfers van de Range Rover Evoque nooit verzwakt, dus waarom zou het merk de formule aanpassen? Toch is de Evoque nog exclusiever en luxueuzer geworden.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Test, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Nu inschrijven >>

Het concept

Het interieur wil meer luxe uitstralen, maar houdt vast aan het horizontale ontwerp, dat het ruimte- en zengevoel versterkt. Net zoals in de Velar ontsnapt de Evoque niet aan de moderne tijd, met niet minder dan drie schermen in functie van het uitrustingsniveau of de opties: twee aanraakschermen van 10 duim, een voor het infotainment en het andere voor allerlei bedieningen (klimaatregeling, rijprogramma’s, terreinfuncties,…), aangevuld met een instrumentenbord van 12,3 duim voor de bestuurder, die de weergave kan laten variëren, van klassieke ronde tellerplaten tot een full screen kaart.

Wat er verandert

Met uitzondering van de basisversie Td4 150 pk met twee aangedreven wielen krijgen alle Evoques standaard de ondersteuning van een mild hybride systeem MHEV van 48 volt, in afwachting van toekomstige plug-in hybride PHEV-versies met drie cilinders, die komend jaar worden verwacht. In afwachting van de nieuwe driecilinders kregen wij de keuze tussen twee gekende viercilindermotoren van twee liter, een diesel en een benzine. De diesel is er met 150, 180 en 240 pk, de “Petrol” met 200, 250 of 300 pk. Met uitzondering van de basisversie met voorwielaandrijving zijn ze allemaal standaard gekoppeld aan een ZF-negentrapsautomaat.

De wieltreinen zijn verfijnd voor een preciezer rijgedrag en een beter comfort, met (als optie) een actieve ophanging die de schokdemping continu aanpast aan de staat van het wegdek. Een andere bron van vooruitgang is de vierwielaandrijving, die automatisch overschakelt van een aandrijving op de twee (voor)wielen naar vierwielaandrijving, en dat op variabele wijze in functie van de gripomstandigheden. In voorwielaandrijving kan de transferbak heel wat bewegende onderdelen loskoppelen. Nog interessanter is dat het achterdifferentieel in bochten meer koppel naar het buitenste achterwiel stuurt om de levendigheid te vergroten. De Evoque erft van zijn grote broers trouwens het Terrain Response 2, waarmee hij meer dan zijn rivalen uitblinkt naast het asfalt.

In de praktijk maakten wij kennis met de Evoque in een 240 pk sterke dieselversie die rijkelijk was uitgerust met allerlei diverse zaken, zoals de adaptieve ophanging, de 21-duimvelgen met banden van profielhoogte 45 en een hele reeks zaken die standaard of optioneel zijn naargelang het uitrustingsniveau, zoals het virtuele instrumentenbord of de binnenspiegel met HD-scherm. Mirakels bestaan nog steeds niet en dus word je voor al die technologische verfijning afgerekende op de weegschaal, met een minimumgewicht van 1.955 kilo voor de basisversie.

Hoe hij rijdt

De 240 pk laten weinig aan de verbeelding over, maar hebben het desondanks moeilijk om al dat gewicht op een plezierige manier voort te bewegen. Ze worden daarbij ook niet hard geholpen door een negentrapsautomaat die er ondanks zijn evoluties absoluut niet in slaagt om te overtuigen bij een dynamische rijstijl. Hij reageert traag, schakelt wat onhandig tussen te veel versnellingen en schakelt zonder veel finesse terug zodat de diesel hoog in de toeren wordt gejaagd. Dat gaat gepaard met een weinig flatterend lawaai dat de goede geluiddemping maar moeilijk op een aanvaardbaar niveau kan houden. Bij constante snelheden op de snelweg valt er echter maar weinig op aan te merken. De adaptieve ophanging overtuigt trouwens ook nauwelijks. Ondanks zijn gewicht komt de Evoque weliswaar levendig uit de hoek en rijdt hij aangenaam, met een rijgedrag dat vrij is van kritiek. Maar het verschil in rijgevoel tussen de sport- en de comfortstand varieert nauwelijks. De 21-duimvelgen met 45-profielbanden eisen bovendien hun tol voor het comfort: duidelijk niet de beste keuze voor het rijplezier.

Het leven aan boord is aangenaam genoeg, met een originele en verzorgde cockpit. De sfeer wordt opgevrolijkt door heel wat nieuwe materialen en compenseren voor een aantal nog wat minder verfijnde kunststoffen. De vele schermen zijn zeker niet onaantrekkelijk, maar hun bediening is lastig: ze reageren traag, er is geen haptische feedback, de ergonomie is maar matig intuïtief en er zijn een paar onverklaarbare bugs: soms is het moeilijk om overtuigd te geraken van de vooruitgang, net zoals van het rare idee van de binnenspiegel, die kan omschakelen van een klassieke spiegel (gelukkig maar) naar een scherm dat de beelden van een camera toont. Onze Evoque met 250 pk sterke benzinemotor bleek meer overtuigend. De versnellingsbak doet het hier niet beter, maar het nog steeds opdringerige motorgeluid klinkt veel aanvaardbaarder. De klassieke ophanging bewijst duidelijk dat je helemaal geen nood hebt aan elektronische verfijning voor uitstekende resultaten. Het comfort was beter, het rijgedrag levendiger en plezieriger, zodat we geen meerwaarde zien in de dynamische ophanging. De adaptieve vierwielaandrijving functioneert perfect transparant en garandeert een precies en veilig rijgedrag.

Budget

De designers hebben in het bijzonder werk gemaakt van het interieur om er een warme en originele sfeer en verfijning te brengen door vele innovatieve materialen toe te passen. De catalogus omvat vandaag technische premium-textielsoorten op basis van gerecycleerde kunststoffen, zoals de gemengde wolsoort Kvadrat, de suèdesoort Dinamic of de optionele Eucalyptus en Ultrafabrics. Elegante alternatieven voor leer die enkel veganisten zullen aanspreken. Qua connectiviteit en infotainment zouden de vele en mooie oplossingen, zoals het bovenste scherm van het Touch Pro Duo dat rechtop gaat staan wanneer het contact wordt ingeschakeld, de meest geconnecteerde klanten moeten verleiden, want het systeem integreert voortaan een 4G-Wifi-contactpunt, Apple CarPlay en Android Auto.

Ons verdict

De Evoque was al verleidelijk en is dat vandaag nog meer. Hij heeft zijn bijzonder charmante uiterlijk behouden en verfijnde tegelijk zijn trekken. Hij geeft zijn passagiers een originele en verfijnde cocon en biedt een absoluut overtuigend rijgedrag zonder dat je de kunstgrepen van de actieve ophanging nodig hebt. De rijkelijkheid van de uitrusting wordt enkel begrensd door het bedrag dat je bereid bent om uit te geven (en dat zal hoog zijn…). Echte durvers kunnen zelfs gaan uitblinken in het terrein, zoals dat bij het Land Rover-logo past… Het is alleen jammer van dat gewicht en die automaat, die absoluut teleurstellen bij een dynamische rijstijl.

  • Stijl, zowel uiterlijk als in het interieur
  • Overtuigend rijgedrag
  • Luxe in compact formaat
  • Teleurstellende automaat
  • Hoog gewicht
  • Ergonomie kan beter (schermen)

Geschreven door op