Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Range Rover Sport SVR: speciaal geval

Geschreven door Tony Verhelle op

Bij Range Rover worden de sportiefste modellen voortaan SVR genoemd. De Range Rover Sport mag de spits afbijten en kreeg voor de gelegenheid nog een kleine testosteronkuur.

Prijs
NB

Het concept

Bij Range Rover hebben ze al langer een sportieve afgeleide van de 'gewone' Range Rover, de Sport. In zijn recentste outfit was dat al een potent buitenbeentje, zeker in zijn variant met de 5-liter-V8 met compressor en 500 pk, maar die is vanaf nu bij ons niet meer verkrijgbaar. Reden daarvoor is de komst van de SVR, de eerste telg van de Special Vehicles-afdeling van Jaguar Land Rover, en die doet daar nog een schepje bovenop. Visueel blijft alles vrij discreet, technisch getuigt deze Range Sport SVR van wat meer bravoure, waarbij de 50 pk extra wordt geaccentueerd door een actieve uitlaat, zoals we die kennen van sportievere Jaguar-modellen.

Wat is nieuw?

Onder de kap zit de krachtigste versie van Jaguar Land Rovers topmotor: een 5-liter-V8 onder druk gezet door een compressor, met in dit geval 550 pk vermogen en zomaar eventjes 680 Nm koppel. Die is gekoppeld aan een geoptimaliseerde ZF-achttrapsautomaat die het vermogen permanent over de 4 wielen verdeelt. De elektrisch bekrachtigde tandheugelstuurinrichting werd aan de sportieve verwachtingen aangepast en de remmen werden versterkt (geventileerde schijven van 380 millimeter vooraan en 355 millimeter achteraan, met Brembo-remklauwen met meerdere zuigers). De wielen zijn standaard 21-duimers met 275/45-banden, als optie zijn 22-duimers met Continentals van 295/40 beschikbaar.

Hoe rijdt hij?

We reden met de nieuwe SVR in de omgeving van New York. Op gewone wegen (en de Amerikaanse draconische snelheidsbeperkingen) rijdt hij opvallend comfortabel, ook al dankzij de speciale sportstoelen die zowel voor- als achterin zijn geïnstalleerd. Je vraagt je in die omstandigheden wel af waarom er nog per se 50 pk bij moest, maar gelukkig blijken de uiterlijke veranderingen niet al te bling bling. Op het circuit verandert de SVR van persoonlijkheid: hij blijft natuurlijk zwaar (vanaf 2,3 ton) en hoog, met een hoog zwaartepunt, maar dankzij een geslaagde nieuwe afstelling van het onderstel biedt hij ook rijplezier. Met dank aan een nauwkeurig stuur, een goede gestuurde ophanging en een gewichts- en vermogensverdeling waarmee je onderstuur volledig kunt neutraliseren door gewoon even van het gas te gaan. Log is deze Range dus niet. Laatste troef: offroad staat de SVR nog steeds zijn mannetje en worden de limieten in eerste instantie bepaald door de banden.

Hoeveel kost hij?

De instapprijs - als we die term in deze context in de mond mogen nemen - bedraagt 128.600 euro en dat is zomaar eventjes 27.200 euro meer dan de Autobiography Dynamic 5.0 die tot nog toe het paradepaardje was bij dit model. Dat is wel heel veel geld voor een dergelijke upgrade... Maar blijkbaar worden we in onze scepsis tegengesproken door de potentiële klanten, want ondertussen zijn er al 20 SVR's in ons land verkocht... zonder dat iemand hem in het echt gezien heeft.

De concurrentie

De concurrenten liggen voor het grijpen, in de eerste plaats bij de Duitse grote drie (nieuwe Audi Q7, BMW X5 M, Mercedes ML AMG) maar het mag u niet verbazen dat de mensen van Special Vehicle Operations zich in de eerste plaats op de Porsche Cayenne Turbo hebben gefocust. Tegenover die laatste komt de SVR op de weg toch nog wat tekort, maar daar staat dan weer tegenover dat hij op het terrein dingen kan waarvoor de Porsche dan weer moet afhaken.

Ons verdict

Met de SVR-versie van zijn Range Rover Sport wedt Land Rover eigenlijk op twee paarden: zo sportief mogelijk door de bochten gaan en toch redelijk moeiteloos elke terreinhindernis overwinnen. Dat kan jammer genoeg niet met dezelfde banden, dus het schoeisel blijft een overduidelijk compromis, waarin de eigenaar uiteindelijk zijn ultieme keuze zal moeten maken. In elk geval, voor terreinwerk zijn er betere Land Rovers denkbaar dan deze. Op de weg is de SVR redelijk soeverein, met een sound om u tegen te zeggen, maar je portemonnee heeft hij dan wel een heel pak lichter gemaakt.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker