Met zijn polariserende looks en zijn volledig digitale dashboard veroorzaakte de BMW iX nogal wat deining bij zijn lancering in 2021. Vier jaar later, en in het licht van een oprukkende concurrentie, achtte München nu de tijd rijp om zijn grootste elektrische SUV een grondige opfrisbeurt te geven.
Design BMW iX facelift
De uiterlijke impact daarvan is evenwel beperkt. De facelift heeft vooral gevolgen voor de neus, die er dankzij andere koplampen, aangepaste ‘nieren’ en hertekende luchtinlaten wat evenwichtiger uitziet en meer maturiteit uitstraalt. Voor de rest zitten de verschillen hem in kleinere details en in nieuwe velgdesigns.
Interieur BMW iX facelift
Binnenin is de update vooral technologisch van aard, met de komst van het BMW OS9-besturingssysteem en de veelheid aan apps en functies die daarbij horen. Verder werden hier en daar wat aanpassingen doorgevoerd en ging de kwaliteitsindruk erop vooruit. De binnenruimte voor- en achterin en de kofferinhoud veranderden uiteraard niet, die blijven even riant als voorheen.
Aandrijving BMW iX facelift (M70 xDrive)
De meeste aandacht ging echter naar de aandrijflijnen, waarbij de drie beschikbare varianten allemaal wonnen aan vermogen, efficiëntie en rijbereik. De topversie, de vroegere M60 xDrive, haalt nu een systeemvermogen en -koppel van 659 pk en 1.015 Nm (een winst van 36 pk en 85 Nm), en zag zijn naam veranderd in M70 xDrive.
Dankzij een grotere cellendichtheid steeg de nettocapaciteit van zijn batterij van 105,2 naar 108,9 kWh. Het WLTP-rijbereik won daarmee 34 kilometer en komt nu uit op 600 kilometer in totaal. Vreemd genoeg heeft het extra vermogen geen impact op de prestaties.
Rijgedrag BMW iX facelift (M70 xDrive)
Ook de rijervaring verschilt niet wezenlijk en het stuur communiceert bijvoorbeeld nog altijd niet genoeg. Wel lijkt de Sport-stand het koetswerk nu iets strakker in het gareel te houden, en de bochtsnelheden en tussensprintjes blijven ronduit indrukwekkend voor een mastodont van rijklaar bijna 2,7 ton. Zeker omdat de iX ook een zijdezachte cocon blijft die zijn inzittenden netjes van alle ongemakken afschermt.
Prijs BMW iX facelift
OVERZICHT Belgische prijzen van de BMW iX (facelift 2025)
Conclusie BMW iX facelift (M70 xDrive)
Er mag dan al een ‘M’ in zijn naam prijken, ook de BMW iX M70 xDrive blijft in de eerste plaats een grote en zware elektrische SUV die vooral een eersteklas comfort biedt. Gekoppeld weliswaar aan flitsende prestaties en een hoogst efficiënt (maar ook wat steriel) weggedrag.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!