De eerste ontmoeting met de Z9 GT verloopt een beetje onwennig. Wellicht omdat we niet goed weten wat te verwachten van deze wat vreemd ogende, liefst 5,20 meter lange shooting brake. Het koetswerkontwerp komt nochtans uit het potlood van Wolfgang Egger, de Duitse designer die destijds ook het lijnenspel van de Alfa Romeo 8C op papier zette. Die schoonheid kan deze nochtans intrigerende Denza-creatie niet benaderen – maar welke auto kan dat wel?
Concept Denza Z9 GT
De voordeur van de Z9 GT gaat automatisch open, zoals dat ook het geval is bij Rolls-Royce. Het interieur is verpakt in hoogwaardige materialen en de prinsheerlijk zittende stoelen hebben ook een ligstand die je de indruk geeft te zweven. Maar in tegenstelling tot de Britse prestigeconstructeur wil de subbrand van Build Your Dreams niet imponeren met zijn weelderige luxe; de Z9 GT wil vooral indruk maken met zijn technologische snufjes.
Bij de Europese lancering van Denza, tijdens de Milan Fashion Week, pochte topvrouw Stella Li, de nummer twee van BYD, dan ook met de voorsprong die de Chinese constructeur heeft op de Europese autobouwers. Ze liet optekenen dat BYD 122.000 ingenieurs in dienst heeft die dagelijks bezig zijn met research & development, een meervoud van de ontwikkelingsteams die pakweg Audi, BMW of Mercedes vandaag tewerkstelt.
Aandrijving: specs en prestaties Denza Z9 GT
Aan power is er alvast geen gebrek. Wanneer hij eind dit jaar bij ons op de markt komt, zul je de Denza Z9 GT kunnen bestellen met een elektrische aandrijflijn die drie motoren telt, over een systeemvermogen van 985 pk beschikt en dit 3 ton wegende gevaarte in 3,4 tellen naar 100 km/u katapulteert. In dat geval is er sprake van een accupakket van 100,1 kWh en een rijbereik van meer dan 600 kilometer (gemeten volgens de Chinese CLTC-cyclus weliswaar, die doorgaans iets rooskleuriger resultaten oplevert dan onze WLTP-cijfers).
Het exemplaar dat wij voor deze eerste kennismaking kunnen testrijden, beschikt evenwel over een plug-inhybride aandrijving. Die zogenoemde Super DM-i combineert een tweeliter-turbobenzine met drie elektromotoren, samen goed voor een 850 pk. En dankzij een batterijcapaciteit van 38,5 kWh raak je meer dan 200 kilometer ver op enkel elektriciteit. In de praktijk blijkt de viercilinder regelmatig bij te springen, om het snel slinkende accupeil voortdurend weer op te trekken.
Weggedrag en rijcomfort Denza Z9 GT
Onderweg nodigt de Z9 GT echter zelden uit om dat toch pittige prestatiepotentieel aan te spreken. De luchtvering met twee kamers predikt rust en kalmte, door wegoneffenheden daadkrachtig glad te strijken en het koetswerk volledig horizontaal te houden bij het draaien, het remmen en het accelereren.
De vierwielsturing geeft de Denza een zekere lichtvoetigheid, maar de stuurinrichting en het onderstel missen de scherpte om de bestuurder tot stuurkunstjes te verleiden. Anders gezegd: rijdynamisch is deze Z9 GT geen Porsche Taycan. De e3-architectuur waarop deze Denza staat, beschikt over andere troefkaarten.
Zo tast BYD de mogelijkheden van de actief meesturende achteras af door de achterwielen in tegengestelde richting te dwingen om de stabiliteit onder het remmen te optimaliseren. Bij de Smart Crab Walk draaien de voor- en achterwielen dan weer in dezelfde richting, zodat de Denza zich diagonaal kan verplaatsen. En dat blijkt best handig om deze flink uit de kluiten gewassen jongen door de smalle straten van Brussel te jongleren.
Al maakt de Denza pas écht indruk wanneer je de Compass U-Turn activeert, waarbij de spinnende achterwielen de auto driftgewijs rond zijn door de voorremmen in toom gehouden neus duwen. Bijzonder indrukwekkend om mee te maken, al schreeuwt het smeulende rubber intussen wel moord en brand. Een gimmick, tot blijkt dat je deze functie ook kunt gebruiken om de Z9 GT in een piepkleine parkeerplaats te mikken.
Maar het meest stonden we onderweg nog te kijken van de zelfstandige rijkwaliteiten van deze Denza, die getuigt van een enorm anticiperingsvermogen op medeweggebruikers en feilloos door het met wegwerkzaamheden en ander onheil bezaaide verkeer manoeuvreert. Enkel de wettelijk geldende maximumsnelheden correct interpreteren blijft duidelijk een probleem, al heeft dat vooral te maken met het Belgische wegennet.
Belgische prijs en marktintroductie Denza Z9 GT
Het commerciële succes zal vooral afhangen van het prijskaartje dat Build Your Dreams op het koetswerk kleeft. En van het netwerk, want in tegenstelling tot BYD zal Denza niet door Inchcape, maar rechtstreeks vanuit China ingevoerd worden. Wordt vervolgd
Conclusie Denza Z9 GT
De Z9 GT is niet de handigste, noch de sportiefste of de elegantste wagen op de markt, maar misschien wel de slimste. Toch als je intelligentie afmeet aan de fijnbesnaarde werking van de talloze technologieën die Denza in stelling brengt. Zie deze auto dan ook vooral als een technologisch uithangbord voor het kunnen van Build Your Dreams.
