De Ford Ranger werd in 1982 voor het eerst gelanceerd in de Verenigde Staten, maar bereikte pas in 1998 het Europese vasteland. Zijn echte doorbraak kwam er echter pas in 2011, met de vierde generatie. Vandaag is de Ranger toe aan zijn vijfde generatie, ontwikkeld in samenwerking met Volkswagen (Amarok).
In België staat hij sinds 2014 onafgebroken bovenaan in het pick-upsegment. Wereldwijd werden er in 2024 zo’n 500.000 exemplaren verkocht – een vaste waarde dus. Toch dreigt de Chinese concurrentie dat bastion in te nemen, onder meer met elektrische alternatieven...
Concept Ford Ranger PHEV
Maar het typische Ranger-publiek staat voorlopig niet te springen voor volledig elektrische werkpaarden. Strategisch lanceert Ford nu een gewaagde zet: een plug-inhybride versie voor modeljaar 2025. Doel? De identiteit van de Ranger behouden als noeste werker, maar tegelijk de geesten rijpen richting elektrificatie. Want een kleine dosis stroom, onder die grote laadbak, kan het werk makkelijker maken – en beter.

Tot voor kort kende men de Ford Ranger vooral als diesel, met vier- of zescilindermotoren, of in de sportieve Raptor-uitvoering zelfs met een V6-benzinemotor. Nu komt daar een volledig nieuwe aandrijfvariant bij: een plug-inhybride, voorlopig zonder echte concurrentie.
Aandrijflijn Ford Ranger PHEV
Deze PHEV combineert een 2,3-liter viercilindermotor met een 75 kW sterke elektromotor, goed voor een gecombineerd vermogen van 281 pk en 697 Nm – meer dan zelfs de V6-dieselversie. De gekende 10-trapsautomaat blijft behouden, maar werd aangepast omdat de elektromotor nu in de behuizing is geïntegreerd.

Een compacte Samsung-tractiebatterij van 11,8 kWh netto levert elektrische ondersteuning, afhankelijk van de gekozen rijmodus. Volledig elektrisch rijden kan tot 43 kilometer ver – ideaal voor korte ritten of werfverplaatsingen.

Te klein, die batterij? Misschien. Maar door bewust compact te blijven, behoudt de Ranger zijn nuttig laadvermogen van bijna 1.000 kg én zijn trekcapaciteit van 3.500 kg – cruciale eigenschappen voor wie zijn pick-up effectief inzet. Om alles netjes in te passen, moest Ford wel het achterste chassisgedeelte herontwerpen, gelukkig zonder de laadbak hoeven aan te passen.
Koetswerk en interieur Ford Ranger PHEV
De Ranger PHEV komt in België in twee uitrustingsniveaus: Wildtrack en Stormtrack. De laatste voegt een hoger comfortniveau toe en beschikt over een handig “Pro Power”-systeem, waarmee je de pick-up als stroomgenerator kan gebruiken (2,3 tot 6,9 kW) – ideaal op de werf of tijdens het kamperen. Via ingebouwde stopcontacten kan je elektrische toestellen of e-bikes opladen.

De Ranger PHEV is voorlopig enkel beschikbaar als dubbelcabine. Binnenin oogt het interieur iets verfijnder dan bij de vorige generaties. Vijf volwassenen zitten comfortabel, met royaal ruimtegevoel vooraan. Het SYNC4-infotainmentsysteem combineert een verticaal 12-inch centraal scherm met een digitaal 8-inch bestuurdersdisplay. Het interieur is verzorgd, hedendaags en zelfs een tikkeltje luxueus – naar pick-upnormen toch.
Rijden Ford Ranger PHEV
Ford koos niet voor een makkelijke omgeving om de nieuwste Ranger voor te stellen. We testten hem in het ruige landschap van IJsland, waar hij zich moeiteloos door rivieren, modder, losse keien en steile hellingen werkte – zelfs bij aanhoudende regen. Hoewel het geen pure trial was, bleef de Ranger indrukwekkend in offroadomstandigheden.

Dankzij zijn bodemvrijheid van 21,5 cm, het enorme koppel, het sperdifferentieel en de verschillende rijhulpsystemen heb je als bestuurder nauwelijks specifieke offroadervaring nodig. Je kiest de juiste rijmodus – zoals modder, sneeuw, hellingcontrole of 4x4 – via een draaiknop, de rest doet hij zelf. Tijdens onze sleepoefening met een aanhanger van twee ton bleef de combinatie moeiteloos beheersbaar. Dankzij de trekhulp wordt zelfs achteruitrijden kinderspel.

Tussen de offroadzones door viel op hoe comfortabel en stil de Ranger zich op asfalt en gravelwegen gedraagt. Hij is merkbaar stiller en trilt minder dan een diesel, en biedt tegelijk vlotte hernemingen. Echt sportief wordt het niet – het extra gewicht van 350 kg ten opzichte van de V6-diesel voel je wel – maar het tempo ligt hoog genoeg, zonder dat de aandrijving ooit geforceerd aanvoelt. De overgang tussen de elektrische en thermische motor is vrijwel onmerkbaar.

Bij veel pick-ups ben je na een rit vooral opgelucht als je weer uit kunt stappen. Dat gevoel ontbreekt hier volledig. De Ranger PHEV benadert nog geen SUV-gevoel, maar hij vermijdt elke vorm van vermoeidheid of irritatie. Ford’s ingenieurs hebben de ophanging opnieuw afgesteld ten opzichte van de dieselversies, met als doel: méér rijcomfort én ondersteuning voor het hogere vermogen. Die missie lijkt alvast geslaagd.
Verbruik en laadkenmerken Ford Ranger PHEV
Bij dit eerste testparcours gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km aan op de weg (met volle batterij), dat opliep tot 10 à 12 l/100 km in offroadgebruik. Over het volledige traject bedroeg het gemiddelde 8,7 l/100 km.

Opladen duurt ongeveer 4 uur via een versterkt stopcontact (3,7 kW), maar de boordlader is beperkt tot 3,6 kW en snelladen is niet mogelijk. Dat is meteen ook een van de weinige minpunten: een 11 kW-lader zou in deze klasse logischer zijn. Ford levert standaard een laadkabel van 7 meter.
Prijzen Ford Ranger PHEV
De prijzen beginnen bij 52.415 euro (excl. btw) voor de Wildtrack en 57.415 euro voor de Stormtrack. Dat is ongeveer 5.000 euro meer dan een viercilinder diesel. Toch zijn er fiscale voordelen, vooral voor professionele gebruikers. Let wel op de regionale verschillen: in Wallonië loopt de BIV op tot bijna 7.000 euro, terwijl die in Vlaanderen rond de 700 euro blijft.

Conclusie Ford Ranger PHEV
We zijn onder de indruk van de technische aanpak en de verfijning van deze Ranger PHEV. Hij biedt een unieke balans tussen kracht, gebruikscomfort en relatieve zuinigheid. Voor hardcore avonturiers zal het misschien nog te braaf lijken, maar voor zelfstandigen in stedelijke of landelijke omgevingen is dit een logische volgende stap.