Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review KTM X-Bow GT-XR (2025) - motorsensaties op vier wielen

Geschreven door Xavier Daffe op

De KTM X-Bow laat zich bijzonder amusant van bocht naar bocht sturen, maar zet er een dak op en het wordt bittere ernst: als GT2-racer voor de weg kan de gesloten GT-XR zich meten met de strafste supercars van deze planeet. AutoGids doet de test.

Motorrijders weten het al langer: bij KTM doen ze de dingen net even anders. En die aanpak heeft de in 1953 als piepkleine fabrikant van terreinmotorfietsen begonnen constructeur geen windeieren opgeleverd, want in die zeventig jaar hebben de Oostenrijkers een palmares van hier tot ginder bij elkaar gereden – de naam ‘KTM’ staat als een huis in motorcross-, enduro- en Dakar-kringen.

Nu flirtte KTM regelmatig met het faillissement. Tegen die tumultueuze achtergrond zag in 2008 ook de fantastische X-Bow het levenslicht. Die kwam er in een periode dat KTM vooral bezig was met een diversifiëring van zijn activiteiten, en zijn expertise ook wilde tonen in kleine projecten buiten de motorfietswereld.

Concept KTM X-Bow GT-XR

Met zijn zelfdragende structuur van koolstofvezel (een ontwerp van Dallara), zijn viercilinder-turbo (van Audi) en zijn concept van nauwelijks aan de weg aangepaste racewagen was de X-Bow geknipt voor trackdays. In die zin sloot hij naadloos aan bij andere waanzinnige projecten in dat genre, zoals de Ariel Atom, de Lotus 2-Eleven of de Radical.

Review KTM X-Bow GT-XR (2025) - eerste test AutoGids

Terwijl de ‘gewone’ KTM X-Bow in de eerste plaats een sensatiezoeker is, is het de GT-XR menens. Dit is eerder een supercar, oorspronkelijk trouwens ontwikkeld met de competitie in het achterhoofd, en dan meer in het bijzonder de GT2-categorie van de SRO Fanatec European Series. De GT-XR-variant is een rechtstreekse afgeleide van die GT2 – wat best wel bijzonder is, want doorgaans is het omgekeerd en zijn competitieversies gebaseerd op die voor de openbare weg.

Motor KTM X-Bow GT-XR

Terwijl de X-Bow uit 2008 een beroep deed op de drukgevoede tweeliter-viercilinder van Audi, zet de GT-XR een tandje bij: voor de aandrijving tekent in dit geval de machtige 2.5-vijfcilinder uit de RS 3 en de vroegere TT RS. In zijn Evo-versie welteverstaan, en dus voorzien van een aluminium motorblok.

Review KTM X-Bow GT-XR (2025) - eerste test AutoGids

Een specifieke motorsturing, een licht hogere turbodruk en een vrijere uitlaatlijn voeren het vermogen op van 400 naar een 500 pk en 580 Nm - ter vergelijking: in de GT2-raceversie levert diezelfde krachtbron een slordige 600 pk en 720 Nm. De vijfpitter ligt dwars ingebouwd in een aluminium frame centraal achterin, een beetje naar rechts – om plaats te laten voor de gerobotiseerde DSG-zevenbak.

Tussen de cockpit en het aandrijfgeheel bevindt zich een benzinetank van maar liefst 96 liter.

Al het vermogen gaat via een zelfsperrend differentieel naar de achterwielen. Tussen de cockpit en het aandrijfgeheel bevindt zich een benzinetank van maar liefst 96 liter, genoeg om de circuitrondjes zorgeloos aan elkaar te rijgen. Of voor een roadtrip van ettelijke honderden kilometers. Moest je gestel dat aankunnen, tenminste…

KTM X-BOW GT-XR review

De uit koolstofvezel vervaardigde structuur biedt dan wel het voordeel superstijf te zijn, ze geeft elke vorm van trillingen of lawaai ook genadeloos door aan de inzittenden – het is alsof je zelf rechtstreeks in contact staat met de weg. Goed voor de nauwkeurigheid van het rijgedrag, minder goed voor het comfort: je voelt werkelijk de kleinste rimpel in het wegdek.

Interieur KTM X-Bow GT-XR

Alleen al ingestapt zien te raken, blijkt een avontuur. De hele bovenkant van de auto – voorruit en dak – kantelt elektrisch naar voren, zoals de gevechtskoepel van een jachtvliegtuig. Vervolgens verwijder je het stuurwiel, zwaai je je benen over de brede dorpel en laat je ze onder de stuurkolom glijden, terwijl je je achterste in de geweldige kuipstoel laat neerploffen.

Review KTM X-Bow GT-XR (2025) - eerste test AutoGids

Dan nog het stuur weer vastmaken, je veiligheidsharnas vastgespen en met een druk op de knop de koepel weer sluiten. Het is even werken, maar dan zit je wel perfect, zeker omdat ook de stuurkolom nog regelbaar is. De stoel kan je niet verstellen, maar de pedalen zijn wel verschuifbaar, zodat iedereen toch een gepaste rijhouding kan vinden. 

Een dashboard die naam waardig heeft deze X-Bow niet; alles bevindt zich op het stuur.

Een dashboard die naam waardig heeft deze X-Bow niet; alles bevindt zich op het stuur: de knoppen voor de lichten, de claxon, de rijmodi, de ruitenwissers, de richtingaanwijzer en die om door de menu’s te scrollen. Dat zijn er heel wat dus, wat al eens gênante situaties kan opleveren bij het manoeuvreren.

Review KTM X-Bow GT-XR (2025) - eerste test AutoGids

Zoek ook niet naar buitenspiegels; in de plaats heeft de X-Bow kleine camera’s, die hun beeld projecteren op schermpjes in de ‘deurbekleding’. Best verwarrend… Kortom, ook al is het in theorie mogelijk (de auto is er tenslotte voor gehomologeerd), echt geschikt voor dagelijks gebruik is deze KTM toch niet. Daarvoor is hij trouwens ook te kwetsbaar, met zijn koetswerkelementen die rakelings over het asfalt scheren. 

Rijden KTM X-Bow GT-XR

Wegrijden gaat verrassend eenvoudig, dankzij het geleidelijke karakter van de koppelrijke vijfcilinder, de vloeiende werking van de DSG-bak (waarvan de respons afhangt van de druk op het gaspedaal) en de goed afgestelde elektrische stuurbekrachtiging. Maar je voelt aan alles dat dit beest vrij moet kunnen galopperen – bij lage snelheden is hij als een volbloed die rusteloos heen en weer in zijn box staat te trappelen.

Review KTM X-Bow GT-XR (2025) - eerste test AutoGids

We leren de KTM kennen op de grote N-wegen in het zuiden van het land, die er tijdens de testsessie droog en verlaten bij liggen. Je voelt meteen uit welk hout deze X-Bow GT-XR gesneden is. Racehout, dat is duidelijk: we hebben het hier over superdirecte bedieningsorganen, een snedig onderstel met een messcherpe vooras en krachtige, maar amper bekrachtigde remmen, waardoor je stevig op het pedaal moet gaan staan om fatsoenlijk te vertragen.

Je voelt meteen uit welk hout deze X-Bow GT-XR gesneden is. Racehout, dat is duidelijk.

Mede dankzij het erg redelijke totaalgewicht van de auto is de Audi-vijfcilinder zijn krachtige en explosieve zelve: hij ademt vrij in en uit door zijn aangepaste inlaattraject en een uitlaatlijn met bijzonder weinig tegendruk. Zijn turbo heeft een bijna ouderwets aan-uitkarakter: bij lage belasting is de vijfpitter mak als een lammetje, maar trap het gaspedaal weg en de hel barst los.

Review KTM X-Bow GT-XR (2025) - eerste test AutoGids

Het is dus zaak om een beetje te doseren, maar na een tijdje hebben we genoeg vertrouwen getankt om het gas wijd open te gooien, waarop deze KTM ons met een zelden geziene brutaliteit voorwaarts katapulteert. In de juiste rijprogramma’s gaat terugschakelen steevast gepaard met een uitlaat die zo luid knettert en knalt dat de bestuurders van een EV die we op dat moment kruisen, verschrikt opkijken.

Prijs KTM X-Bow GT-XR

Weet ook dat een basisprijs van bijna 320.000 euro zonder opties (de personaliseringsmogelijkheden zijn vrijwel eindeloos) nog eens 100.000 euro meer is dan wat je voor een Porsche 911 GT3 betaalt – zelfs een GT3 RS is nog 60.000 euro minder duur. Terwijl die Porsches even krachtig zijn…

Conclusie KTM X-Bow GT-XR

Kortom, hij mag dan al officieel toegelaten zijn op de openbare weg, dat betekent niet dat de KTM X-Bow GT-XR daar ook thuishoort. De beperkingen die eigen zijn aan race-DNA maken van elke rit in het dagelijkse verkeer een stresserende uitdaging. Ook gehomologeerd voor de weg blijft dit een bolide die vooral voor het circuit gemaakt is, en waar hij een omgeving vindt waarin hij zijn volle potentieel kan uitspelen.

In dit artikel : KTM, KTM X-Bow

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker