De 911 kwam commercieel steeds meer in de schaduw te staan van de SUV’s en de elektrische modellen uit Weissach. Zonde voor een auto die toch dé essentie van Porsche blijft uitmaken. Hoog tijd dus om het model opnieuw wat meer visibiliteit te geven en het zo weer onder de aandacht te brengen bij de liefhebbers, zo oordeelden ze enkele jaren geleden bij het merk. En de Heritage Design Editions waren geboren.
De Targa 4S Heritage Design Edition beet in 2020 de spits af, gevolgd door de 911 Sport Classic van 2022. En vandaag zijn we naar Stuttgart afgezakt om te komen kennismaken met de nummer drie in dat rijtje: de Spirit 70 Edition, gebaseerd op de hybride GTS Cabriolet.
Design Porsche 911 Spirit 70
Met zijn exclusieve Olive Neo-koetswerkkleur rijdt de Spirit 70 alvast nergens onopgemerkt voorbij. Temeer omdat hij ook nog eens voorzien is van sierstrips in satijnzwart met daarin het 911-logo verwerkt. Knijp je ogen dicht en in de Sport Classic-velgen in Bronziet (een soort verguld grijs) kun je de legendarische Fuchs-wielen herkennen.

Nog indrukwekkender zijn de logo’s, gemaakt van puur goud – voor de hele oplage van 1.500 stuks had Porsche daarvoor 7 kilogram goud nodig. Op de motorkap prijkt een ‘1963’-opdruk, terwijl de flanken bestickerd zijn met een startnummer 70. Over die startnummers zijn de meningen verdeeld. En we begrijpen die kritiek wel; laat ons zeggen dat ze beter staan op een model met een ‘racy’ uitstraling dan op een cabrio.
Interieur Porsche 911 Spirit 70
Maar het meest bijzondere verschil met de gewone 911-line-up zit hem in het interieur, in de Pasha-bekleding voor de stoelen, de deurpanelen en zelfs het koffertapijt. Een rechtstreekse referentie aan de seventies, want dit motief, dat eigenlijk verwijst naar bewegende zwart-wit geblokte vlaggen, dook voor het eerst op in de 928 uit 1977.

Ook de digitale instrumenten en de chronometer van het Sport Chrono Package gaan de retrotoer op, met hun witte naalden en groene cijfers. Gouden afwerkingsdetails maken het plaatje compleet.
Aandrijving Porsche 911 Spirit 70
Achter in deze versie ligt de 3,6 liter grote T-Hybrid, Porsches eerste hybride voor de openbare weg. Waarbij de boxer een van zijn twee turbo’s inruilde voor een (milde) vorm van elektrische ondersteuning. Daarvoor tekent een elektromotor van 54 pk die in de gerobotiseerde PDK-bak werd geïntegreerd, terwijl een tweede exemplaar tussen de compressor en de turbine de turbo bij lage toeren op snelheid houdt.

Het resultaat is 541 pk, genoeg om deze cabrio naar een top van 312 km/u te stuwen en een 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden mogelijk te maken. Waanzin in een open auto… Het maximumkoppel van 610 Nm staat al vanaf 2.000 o/m paraat, bij 1.500 o/m is dat al 500 Nm. Al dat geweld wordt verdeeld over de vier wielen.
Rijden Porsche 911 Spirit 70
Hoe complex die hele T-Hybrid-aandrijving ook klinkt, onderweg voel je daar niks van. Meer nog, de zescilinder-boxer domineert hier de debatten op een heel natuurlijk aanvoelende wijze. Dankzij de sportuitlaat die bij de Spirit 70-uitdossing hoort, klinkt hij haast even goed als een traditionele atmosferische krachtbron.

Op geen enkel moment heb je ook maar het gevoel van een kunstmatige elektrische duw in de rug, alles voelt puur en organisch aan. De acceleraties, hoe splijtend ook, blijven lineair, de vertragingen indrukwekkend dankzij schijven en remklauwen die werden geleend bij de 911 Turbo.
Puristen die bang waren dat de boxer door de hybridisering aan karakter zou inboeten, kunnen gerust zijn.
Het met 10 millimeter verlaagde sportonderstel en de velgen van 20 duim vooraan en 21 duim achteraan die bij deze Spirit 70 horen, doen het onderstel lekker stevig aanvoelen – misschien zelfs een beetje te hard voor lange ritten, maar het blijft acceptabel. Van gripverlies is geen sprake; de 911 Spirit 70 gaat gewoon onverzettelijk de bocht door.

Ook de PDK-achtbak doet alles perfect; alsof hij je gedachten kan lezen. En omdat het een cabrio is, worden je zintuigen nog extra geprikkeld door de wind, de geuren en het repertoire van de flat six. Hybride of niet, de 911 GTS Cabriolet blijft een van de meest opwindende GT-cabrio’s ter wereld.
Prijs Porsche 911 Spirit 70
Zoveel exclusiviteit heeft in Weissach natuurlijk zijn prijs: reken op 256.792 euro… opties niet meegerekend. Dat houdt de liefhebbers van die Heritage Design Editions blijkbaar niet tegen, want sommigen onder hen verzamelen ze allemaal. Zij kunnen nu al uitkijken naar de Spirit 80, gepland voor 2027.

Conclusie Porsche 911 Spirit 70
Deze 911 Cabriolet in seventieslivrei is een feest voor de zintuigen. Bovendien loop je als koper van zo’n Spirit 70 niet gauw het risico dat je Porsche opgaat in de massa grijze of zwarte 911’s tijdens een cars and coffee-meeting. Of dat de prijs rechtvaardigt, is een heel andere vraag...