Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Renault 4 E-Tech Electric (2025) - terug naar de toekomst

Geschreven door Klaas Janssens op

De retromoderne aanpak die de R5 zo begeerlijk maakt, past de Franse constructeur nu ook toe op de Renault 4. Met wat extra focus op praktisch gebruiksgemak probeert die ook gezinnen in een elektrische auto te krijgen.

34.900 €

Om de overstap naar een elektrische auto te vereenvoudigen, trekt Renault de kaart van de nostalgie. Modellen van vroeger worden in een modern jasje gestoken, maar dan wel in combinatie met een volledig elektrische aandrijflijn.

De R5 mocht de spits afbijten en deed dat met bijzonder veel bravoure, binnenkort vervoegt een retromoderne Twingo het gamma. Maar eerst is het de beurt aan de nieuwe Renault 4.

Koetswerk: design & afmetingen Renault 4

Het lijnenspel van de nieuwe Renault 4 adopteert een heleboel designelementen van het oermodel, gaande van de grote maar smalle banden over de bolle koplampen tot de ribbels op de flanken en de dragers op het dak. Door zijn wat smalle bouw en de wel erg stoere randen rond de wielkasten oogt deze cross-over wat groter dan hij eigenlijk is.

Review Renault 4

Met een lengte van 4,14 meter positioneert de R4 zich netjes tussen de kleinere Clio en de grotere Captur in. Van de R5 gebruikt de nieuwe Renault 4 het AmpR Small-platform, al zorgt de zoektocht naar extra ruimte ervoor dat de wielbasis naar 2,6 meter groeit. Door het ontbreken van een middentunnel kan je spreken van 2,5 volwaardige plaatsen achterin, met voldoende bewegingsruimte voor zowel je knieën als je hoofd.  

Interieur: de koffer Renault 4

De stoel van de passagier kan je neerleggen, zodat je tijdens het laden over een tafeltje beschikt waarop je pakweg een laptop, een pak frieten of een koffiethermos kwijt kan. Die oplossing zorgt er bovendien voor dat je voorwerpen tot 2,20 meter kan transporteren, zodat de Renault 4 niet per se moet passen wanneer er een ladder of een boekenkast vervoerd moet worden.

Review Renault 4

Ook een fiets of zelfs een setje skilatten behoren dan tot de mogelijkheden, maar dan ben je wel op je eentje op wintersport. Nu hoef je het jezelf niet zo moeilijk te maken, want dankzij een sleepvermogen van 750 kilogram kan je die skilatten of fietsen ook via een rekje of een aanhangwagentje transporteren. Als er sprake is van elektrische fietsen, zou je die dankzij de V2L-functie zelfs moeten kunnen opladen via de batterij van de Renault 4. 

Review Renault 4

Wordt de kofferruimte van de R5 nog stiefmoederlijk behandeld, dan probeert Renault de nieuwe 4 wel wat praktisch gebruiksgemak mee te geven. Dan hebben we het niet alleen over de tot 420 liter toegenomen kofferruimte (met neergeklapte achterbank heb je meer dan 1.400 liter tot je beschikking), maar vooral over de lage laaddrempel en de handige vormgeving van het koffervolume. De laadvloer is wel niet vlak.

Interieur: infotainment Renault 4

Het dashboard met twee schermen van 10 inch is dat van de Renault 5, de afwerking van het interieur combineert leuke designfratsen met knap ogende, maar niet overal even degelijk aanvoelende materialen. Het geluidscomfort wordt verzekerd door een dubbel gelaagde voorruit, slimme EV-functies in de Google-omgeving van het OpenR Link-systeem helpen je met het uitstippelen van je route en het tijdig vinden van een laadpaal.

Review Renault 4

Uiteraard komen de duurdere varianten met sfeerverlichting en zelfs een door negen boxen gedragen geluidsinstallatie van Harman Kardon behoort tot de mogelijkheden. Er is sprake van verschillende interieurwerelden, aangevuld met een heleboel aan leuke accessoires - zoals de gevlochten broodmand die we eerder op de R5 spotten.

De no-nonsensebenadering die de originele R4 deelt met de Kangoo, maakt plaats voor een overduidelijk door Mini geïnspireerde aanpak die de originaliteit van het ontwerp in de verf moet zetten. Over verf gesproken: je zal deze Renault in zeven verschilllende tinten kunnen bestellen, gaande van Rouge Carmin tot Neige Glacier, desgewenst met contrasterende motorkap en dak in het zwart.

Review Renault 4

Bij Renault zijn ze erg trots op de parelmoerachtige glans van het Hauts-De-France-groen, een kleur die verwijst naar de streek waarin Mabeuge ligt, de stad waar de R4 geassembleerd wordt. En ja, het gaat opnieuw om een volledig in Europa geproduceerd product. Dat merk je aan de Franse vlaggetjes en het Made in Mabeuge dat je te pas en te onpas tegenkomt. Onder die noemer valt ook de ChatGPT-bot Reno, een virtuele assistent waarmee je in dialoog kunt gaan om bepaalde functies te activeren of te begrijpen. In de praktijk gaat die evenwel snel op de zenuwen werken.

Specs en prestaties Renault 4

Je kan de R4 bestellen in twee configuraties, gaande van de 120 pk sterke Urban Range-basisversie met 40 kWh grote batterij tot de 150 pk krachtige Comfort Range-variant met een accupakket van 54 kWh. In het eerste geval belooft Renault een WLTP-rijbereik van een 300 kilometer en een DC-laadvermogen tot 80 kW, de tweede versie zet daar een 400-tal kilometer en snelladen aan maximum 100 kW tegenover.

Review Renault 4

De NMC-batterijen laten daarmee geen recordwaarden optekenen, maar het stroomverbruik valt erg mee. Bovendien volstaat een halfuurtje snelladen om tot 80% van de maximumcapaciteit van de lithium-ionaccu's te komen. Daarbij moet opgemerkt worden dat de nieuwe R4 de eerste Renault is die over een volwaardige eenpedaalmodus beschikt, die je desgewenst kan manipuleren via peddels op het stuur. 

Rijgedrag en comfort Renault 4

Onderweg valt vooral de Franse slag van de ophanging op, want de specifieke set-up van de Renault 4 legt wat andere klemtonen dan de dynamischer afgestelde R5. Die comfortabele insteek wordt verder in de hand gewerkt door de wat langere wielbasis en het wat hogere zwaartepunt.

Review Renault 4

De nochtans scherp sturende Renault 4 verplaatst zich dan ook wat soepeler dan zijn kleine broer, al mocht het ons eigenlijk nog wat meegaander. Met een put in het wegdek weet de ophanging bijvoorbeeld maar weinig raad. De achterophanging met multilink zet zich wel netjes tijdens het bochtenjassen.

Dat zorgt er wel voor dat de Renault 4 best fluks van de ene naar de volgende bocht dartelt, evenwel zonder dat je daar dan de woorden dynamisch, laat staan sportief hoeft op te kleven. En daar brengt het activeren van de sportmodus weinig verandering in.

Review Renault 4

Desgewenst krijgt de R4 wel een avontuurlijk kantje. Het koetswerk komt sowieso met een bodemvrijheid van 18 cm, voor de Extended Grip-technologie met settings voor het rijden in de sneeuw en op moeilijk terrein moet je bijbetalen. Van twee motoren en vierwielaandrijving is evenwel geen sprake.

Prijs Renault 4

De absolute basisversie van de Renault 4, de 120 pk sterke Urban Range in het uitrustingsniveau Evolution, blijft net onder de 30.000 euro steken. Maar ga je voor de Comfort Range met wat meer motorpit en de grotere batterij, dan ben je bijna 33.000 euro kwijt. De Techno is nog eens 2.000 en de Iconic zelfs 4.000 euro duurder. En dan hebben we het geeneens over de leuke desigopties.

OVERZICHT Alle prijzen van alle versies van de Renault 4

De concurrentie van Stellantis, gaande van de Citroën C3 (Aircross) tot de Fiat Grande Panda, is ook verkrijgbaar met verbrandingsmotoren die de prijs drukken en de aantrekkingskracht verhogen.

Conclusie Renault 4

Een ietwat vereenvoudigde opzet zou de soms nodeloos hippe 4 deugd kunnen doen, want het is niet omdat je met een leuke auto onderweg bent, dat je dat ook voortdurend wilt uitschreeuwen. De kopers van een knalgroene of een kanariegele R5 kijken intussen ook met spijt naar de zwarte exemplaren die latere kopers bestelden.

Op heel veel vlakken is de R4 wel superieur aan die Renault 5, want hij rijdt iets comfortabeler en biedt wat extra gebruiksgemak. Maar als totaalpakket moet hij wel wat charme inleveren.

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault 4

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker