Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Renault Austral (facelift 2025) - de Rafale achterna

Geschreven door Kevin Kersemans op

Hoewel hij pas eind 2022 werd geïntroduceerd, gaf Renault zijn Austral al een facelift. Die brengt geen grootse veranderingen, maar maakt de compacte SUV wel wat assertiever en bijdetijdser. AutoGids doet de test.

42.200 €

Elektrische retromodellen als de R4 en de R5 gaan tegenwoordig met heel wat aandacht lopen bij Renault, maar het klassiekere gamma wordt niet uit het oog verloren. Zo onderging de Austral een facelift met als inspiratie het design van de vorig jaar gelanceerde coupé-SUV Rafale. Een update waar de Espace trouwens ook recht op heeft, als om de verregaande technische verwantschap tussen die drie modellen in de verf te zetten.

Design Renault Austral facelift

Qua persoonlijkheid en kwaliteitsindruk betekende de Austral al een flinke stap voorwaarts in vergelijking met zijn veel ‘braver’ ogende voorganger, de Kadjar. De Austral ‘phase 2’ komt echter nog een stukje assertiever voor de dag. Uiterlijk brengt de facelift vooral een volledig hertekende voorpartij.

Review Renault Austral SUV (facelift 2025) - test AutoGids

Het ruitvormige merklogo in het radiatorrooster is wat minder prominent, maar wordt nu wel omgeven wordt door gebosseleerde 3D-ruitjes, terwijl ook de nieuwe dagrijlichten een (half) ruitmotief kregen. Als Mercedes zijn ster overal in verwerkt, moet dat wel premium zijn, zullen de Fransen gedacht hebben.

Ook achteraan zien we nieuwe lichtblokken verschijnen. Tegen de trend in lopen die minder ver door naar het midden, waar nu trouwens geen uitstulping meer is voor het Renault-logo. Om het overzicht van aan de buitenkant zichtbare nieuwigheden af te sluiten, vermelden we nog dat er twee nieuwe koetswerkkleuren beschikbaar zijn.

Interieur Renault Austral facelift

Binnen in de Austral veranderde er niet zoveel. Het meest opvallend zijn de nieuwe voorstoelen, die er niet alleen goed uitzien, maar die we ook daadwerkelijk meer ondersteuning vonden bieden. Daarnaast werd de versnellingshendel hertekend “om te voorkomen dat de bestuurder hem verwart met de ruitenwisserhendel”, aldus Renault.

Review Renault Austral SUV (facelift 2025) - test AutoGids

Al bestaat dat risico volgens ons in de praktijk nog altijd. En wanneer je inderhaast van ‘D’ naar ‘R’ wilt gaan of omgekeerd – bijvoorbeeld bij het maneuvreren of wanneer je snel rechtsomkeer wilt maken – doe je er nog steeds goed aan om te dubbelchecken of de gewenste rijrichting effectief is ingeschakeld vooraleer je weer gas geeft.

Renault sleutelde ook aan het akoestische comfort. Zo telt de gelaagde voorruit van de topversie drie lagen en hebben alle versies recht op nieuwe deurrubbers, extra geluiddemping ter hoogte van het schutbord en nieuwe uitlaatrubbers.

Infotainment Renault Austral facelift

Het dashboard omvat nog altijd het OpenR Link-infotainmentsysteem met Google-integratie. Via de My Renault-app zal het binnenkort mogelijk zijn om de slijtage van onderdelen te voorspellen en een afspraak voor onderhoud te maken.

Review Renault Austral SUV (facelift 2025) - test AutoGids

Nieuw is ook de gezichtsherkenning, die werkt via een camera in de linker A-stijl en die ervoor zorgt dat je persoonlijke profiel, met gepersonaliseerde instellingen voor bijvoorbeeld de positie van de bestuurdersstoel of de buitenspiegels, bij het instappen automatisch kan worden geselecteerd.

Er kunnen sowieso zes verschillende profielen worden aangemaakt, maar je kunt zelf kiezen of je die ook aan de gezichtsherkenningsfunctie koppelt. De connectiviteitsverantwoordelijke van Renault kon in ieder geval niet genoeg benadrukken dat de camera geen foto neemt van je gezicht, enkel een scan, en dat alle gegevens hoe dan ook geanonimiseerd worden opgeslagen (en uitsluitend in de auto zelf).

Review Renault Austral SUV (facelift 2025) - test AutoGids

Nog qua technologie kan de vernieuwde Austral alles bij elkaar rekenen op 32 rijhulpsystemen, maar gelukkig vond de My Safety Switch van Renault ook zijn weg naar de compacte SUV en kun je dus ook hier met een eenvoudige druk op een fysieke knop links van het stuur je eigen voorkeursinstellingen selecteren.

Motoren Renault Austral facelift

Ook op motorisch vlak valt er niet zoveel nieuws te melden, behalve dan dat de manuele versie met de drukgevoede 1.2 van 130 pk werd geschrapt. Het gamma beperkt zich dus nu tot de mildhybride 1.3-turbo met 160 pk en een CVT-versnellingsbak enerzijds, en de zelfopladende full hybrid E-Tech anderzijds.

Review Renault Austral SUV (facelift 2025) - test AutoGids

Die laatste kan nog steeds een gecumuleerd vermogen voorleggen van 200 pk dankzij de combinatie van de 1.2-driecilinder op benzine en twee elektromotoren (eentje voor de aandrijving en een starter-alternator), waarbij de vermogensoverdracht gebeurt via Renaults complexe ‘multimode’-versnellingsbak.

Tijdens de presentatie in de buurt van Barcelona was deze laatste versie de enige die beschikbaar was. Dankzij softwareaanpassingen werden de schakelovergangen soepeler, maar soms vraagt het aandrijfgeheel nog wel een lichte bedenktijd bij een
kickdown.

Weggedrag Renault Austral facelift

Nieuwe schokdempers zorgen voor een betere filtering en de – optionele – vierwielsturing blijft een garantie voor een bovengemiddeld plezant weggedrag. Minder enthousiast zijn we over het typische driecilindergeluid dat onder belasting niet echt aangenaam klinkt, ondanks de verbeterde geluiddemping.

Conclusie Renault Austral facelift

Met zijn (als optie) verschuifbare achterbank en zijn ruime interieur en koffer was de Austral al een erg aangename gezins-SUV, temeer omdat hij het qua prijzen redelijk houdt. Met de zelfopladende hybride kun je bovendien in de praktijk makkelijk rond de 6 à 6,5 l/100 km blijven. De detailwijzigingen die met deze facelift gepaard gaan, maken deze Renault alleen maar interessanter, toch zeker met de 4Control-vierwielsturing als USP voor wie van rijplezier houdt.

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Austral

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker