De zesde generatie van de Renault Espace is een klassieke SUV geworden. Eentje die er niet langer uitspringt, zoals zijn eigenzinnige voorganger dat deed, maar braaf in het gelid loopt. Wat niet wil zeggen dat hij daarom geen kwaliteiten zou hebben, integendeel. Renault beweert die bij deze facelift nog beter te hebben gemaakt.
Design Renault Espace (facelift)
Visueel vertaalt zich dat in een nieuwe neus, die geïnspireerd is op die van zijn coupé-SUV-broertje, de Rafale. Ook de nieuwe achterlichtblokken gingen daar de mosterd halen. Voor de rest blijven het algemene lijnenspel en de afmetingen ongewijzigd. De Renault Espace is dus nog altijd 15 centimeter langer dan zijn Dacia-neef, de Bigster, en kan daarmee ook nog altijd twee passagiers extra vervoeren.
Interieur Renault Espace (facelift)
Het dashboard veranderde bij de facelift niet: het maakt nog altijd een goed afgewerkte en kwaliteitsvolle indruk. Via het gestileerde schermencluster in de vorm van een omgekeerde ‘L’ krijg je nog altijd toegang tot een efficiënte Google-omgeving. Wel nieuw zijn de stoelen, die je lichaam beter op zijn plek houden (ze zijn wel niet langer met echt leer te bekleden, enkel stof of kunstleer is mogelijk), net als de camera tegen de binnenkant van de linker-A-stijl.

Die heeft gezichtsherkenning en maakt het mogelijk om de persoonlijke instellingen (voor audio, stoelen, spiegels, sfeerverlichting, enzovoort) van vijf verschillende profielen automatisch op te roepen. Verder werd het bestaande panoramadak met zonnescherm vervangen door een Solarbay-exemplaar, dat zich dankzij lcd-technologie geheel of gedeeltelijk laat verduisteren met een druk op de knop.
Aandrijving Renault Espace (facelift)
De Espace is er nog altijd enkel als zelfopladende hybride van 200 pk, maar Renault beweert wel dat een nieuwe sturing de gerobotiseerde bak met zijn typische klauwkoppelingen wat alerter heeft gemaakt. Een belofte die toch wat dode letter blijft. Bij een rustige rijstijl is dit aandrijfgeheel aangenaam zacht, maar voer het tempo op, en je wordt nog altijd wat dode momenten gewaar bij het op- en terugschakelen.

Jammer, want het vaardige onderstel is niet vies van wat actie, zeker niet met de meesturende achteras van de Esprit Alpine-uitvoering, die deze grote SUV ronduit snedig doet rijden. Zij het ten koste van het comfort, dat behoorlijk stug blijft voor een gezins-SUV (en nog meer in combinatie met de twintigduimvelgen). Goede punten zijn er wel voor de geluidsisolatie, die bij deze facelift nog wat werd verbeterd, dankzij dikkere gelaagde ruiten voorin en nieuwe geluiddempende materialen.
Prijzen Renault Espace (facelift)
Goed nieuws over de prijzen van de vernieuwde Espace: de tarieven zijn ondanks de facelift niet omhooggegaan.
Conclusie Renault Espace (facelift)
De facelift voor 2025 maakt van de Renault Espace plots geen andere auto. Dit blijft een geslaagde SUV die gezinnen zal aanspreken met zijn knappe en ruime interieur en zijn scherpe prijzen.