Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Renault Symbioz (2025) - sneller én zuiniger?

Geschreven door Olivier Maloteaux op

Een grotere benzinemotor en een krachtiger batterij: zijn nieuwe aandrijfgeheel belooft de Renault Symbioz Full Hybrid E-Tech 160 sneller én zuiniger te maken. AutoGids doet de test.

30.600 €

Grofweg gesteld is de Renault Symbioz een Captur met een 17 centimeter langere achteroverhang en dus een grotere koffer. Hoewel deze cross-over nog maar een goed jaar op de markt is, gaat zijn volledige motorgamma nu al op de schop: niet alleen is de Symbioz er voortaan ook met een mildhybride 1.3 TCe van 140 pk in de neus, hij ruilde daarnaast zijn zelfopladende Full Hybrid in voor een nieuwere generatie van dat geheel.

Daarin is de atmosferische 1.6 van 94 pk en 148 Nm vervangen door een 1.8, die naast groter en krachtiger (109 pk en 170 Nm) vooral ook moderner is (denk aan directe inspuiting, een tweede profiel voor de variabele nokkenaslift en een elektrisch aangedreven waterpomp).

Aandrijving Renault Symbioz (Full Hybrid 160)

De twee elektromotoren waaraan dit blok gekoppeld is, zijn daarentegen dezelfde gebleven: de elektrische aandrijfunit ontwikkelt nog altijd 50 pk, de ondersteunende motor 20 pk. Voor de overbrenging rekent Renaults Full Hybrid-systeem nog immer op een gerobotiseerde versnellingsbak met klauwkoppelingen, die vier verhoudingen voor de verbrandingsmotor combineert met twee voor de elektromotor, wat in totaal vijftien combinaties oplevert.

Review Renault Symbioz Full Hybrid E-Tech 160 (2025

Dankzij een totaalvermogen dat van 141 naar 156 pk gaat, komt de Symbioz Full Hybrid echter wel een stuk sneller van zijn plek: de sprint van 0 tot 100 km/u is nu in 9,1 seconden gepiept in plaats van 10,6 vroeger. Ook het sleepvermogen gaat erop vooruit, van 750 naar 1.000 kilogram. 

De benzinemotor maakt van zijn straffere adem eveneens gebruik om de 280-voltbatterij sneller op te laden, en bovendien heeft die accu op zijn beurt ook iets meer inhoud: 1,4 tegenover 1,2 kWh. Het resultaat is dat de Symbioz Full Hybrid nu vaker puur elektrisch rijdt, zowel in de stad als op de snelweg.

Review Renault Symbioz Full Hybrid E-Tech 160 (2025

Over de hele WTLP-cyclus levert dat een benzinebesparing op van bijna een halve liter per 100 kilometer. In de praktijk komt dat er niet echt uit: ons gemiddelde lag met 5,1 l/100 km niet echt lager dan vroeger… maar gezien de betere prestaties is dat alsnog knap. Al blijft dit aandrijfgeheel op zijn best wanneer je er een rustige rijstijl op nahoudt; bij een nerveuzere rechtervoet zijn nog altijd aarzelingen en schokken in de aandrijflijn voelbaar.

Conclusie Renault Symbioz (Full Hybrid 160)

De Symbioz Full Hybrid werd sneller zonder daar meer benzine voor in de plaats te vragen. Bovendien blijft de prijsstijging beperkt (300 euro), zodat deze veelzijdige en coherente cross-over met zijn verschuifbare achterbank en gebruiksvriendelijke Google-infotainmentsysteem eigenlijk alles in huis heeft om een publiek aan te spreken dat op zoek is naar een handige en spaarzame gezinsauto.

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Symbioz

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker