De technisch nauw met de Volkswagen ID.4 verwante Skoda Enyaq gaat intussen sinds 2021 mee. Dan dringt een facelift zich op, al was het maar om mee te kunnen in het razendsnel evoluerende EV-segment.
Design Skoda Enyaq (facelift)
Terwijl sommige merken bewust voor een discrete facelift kiezen, hoefden de designers van de Skoda Enyaq zich blijkbaar niet in te houden. Hoewel… Veel andere opties dan de zogenoemde Tech Deck Face van de recentere Elroq – het zwarte paneel met oplichtende ‘wimpers’ – integreren hadden ze waarschijnlijk niet.
De meesten zullen de sterke gelijkenis tussen de vernieuwde Enyaq en zijn jonge broer zeker niet betreuren, al valt het niet te ontkennen dat het prefaceliftmodel er nu plots wel verouderd uitziet, met zijn grote radiatorrooster en massieve koplampen.

De vijfletterige merknaam staat voortaan ook trots op de motorkap gespeld, net zoals dat al eerder het geval was op de kofferklep. Daar hebben de ontwerpers de lichtunits fijngeslepen. Op de hogere versies zitten er dynamische knipperlichten in verwerkt, die je met hun talrijke leds op twee verschillende manieren welkom kunnen heten wanneer je de auto nadert.
Tot slot hebben de ingenieurs de stroomlijn nog wat verbeterd. De Cx-waarde bedraagt voortaan 0,245 voor de Enyaq en een nog wat gunstiger 0,225 voor de Enyaq Coupé.
Aandrijving: motorversies Skoda Enyaq (facelift)
Onder de motorkap van de elektrische Skoda veranderde er vrijwel niets. De Enyaq was eind 2023 namelijk al overgeschakeld op de bijgewerkte aandrijflijnen en batterijen van de VW-groep. De 80-versie werd voor die gelegenheid omgedoopt tot 85, een naam die ook nu nog altijd prijkt op de middelste – en meest populaire – variant in het gamma.

Die door ons geteste Enyaq 85 zet nog altijd 286 pk op de achterwielen. De 85x heeft een bijkomende elektromotor op de vooras, maar dat verandert niets aan het systeemvermogen, noch aan de prestaties. Het enige verschil zit hem in het feit dat die ‘x’ over deeltijdse vierwielaandrijving beschikt.
Batterij, laadkenmerken en rijbereik Skoda Enyaq (facelift)
Beide 85-varianten halen hun energie uit een NMC-accu van 82 kWh, waarvan je netto 77 kWh kunt gebruiken. Dat hun WLTP-actieradius bij deze facelift met een twintigtal kilometer is toegenomen, is volledig toe te schrijven aan de verbeterde stroomlijn.
De instapversie, die nog altijd 60 heet, houdt het bij een nuttige capaciteit van 59 kWh. Het vermogen van die versie steeg wel van 132 naar 150 kW, het rijbereik van 401 naar 437 kilometer. Dat zijn overigens de cijfers voor de ‘gewone’ Enyaq; voor de rankere Coupé mag je daar telkens nog een handvol kilometers aan toevoegen.

Als we het dan toch over de accu’s hebben: de boordlader houdt het bij een klassieke 11 kW, zodat je voor de 85-varianten op zo’n 8 uur moet rekenen om de batterij van bijna leeg tot helemaal vol te laden. De snellaadvermogens van de nieuwe Enyaq hangen af van de uitvoering: de 60 kan 165 kW aan, de 85x 175 kW en de 85… slechts 135 kW. Daar kon Skoda ons geen logische verklaring voor geven.
Het verandert verder ook niets aan de laadtijd: zowel de 85 als de 85x heeft in het beste geval 28 minuten nodig om van 10 naar 80 procent opgeladen te worden. Het toont nog maar eens aan dat je je niet mag blindstaren op het piekvermogen; de laadcurve is minstens zo relevant.
Weggedrag en rijcomfort Skoda Enyaq (facelift)
Aan de ophanging van de Enyaq werd naar verluidt niet gesleuteld, net zomin als aan de geluiddemping. Toch hadden we de indruk dat het binnen in onze testauto stiller was dan in de prefacelift-Enyaq. Een duik in de uitrustingslijst leerde dat Skoda de testvoertuigen voorzien had van extra geluiddempend glas, dat je als optie kunt bestellen.
Het feit dat de wegen op ons Zuid-Boheemse testparcours er haast perfect bij lagen, zal ongetwijfeld ook een duit in het zakje hebben gedaan. Ons voertuig was voorzien van adaptieve schokdempers, waarvan de standaardmodus het best past bij de roeping van deze SUV.

Dat neemt niet weg dat je als bestuurder best wat pret kunt beleven in de sportstand, zeker als je ook nog eens met de plus- en mintoetsen op het (nieuwe) stuur speelt, waarmee je de energierecuperatie (en dus de motorrem) verhoogt of verlaagt. Laat je de auto zelf de mate van terugwinning kiezen, dan gaat hij automatisch vertragen als je een rotonde, een bocht, een bebouwde kom of een voorligger nadert.
Bij een al bij al evenwichtige rijstijl en weinig snelweg kwamen we uit op een actieradius van 420 kilometer en een gemiddeld verbruik van afgerond 19 kWh/100 km. We kunnen dat niet anders dan als doorsnee bestempelen.
Interieur Skoda Enyaq (facelift)
Verder blijft de Enyaq de ruime, praktische en mooi afgewerkte SUV die hij altijd al was, ook al beklemtoont Skoda dat het voortaan nog meer gebruikmaakt van duurzame materialen.
Het vleugelvormige dashboard wordt nog altijd gedomineerd door het 13 duim grote infotainmentsysteem, dat voortbouwt op de hard- en software die al in 2023 werden geïntroduceerd. Het laat zich vlot en intuïtief bedienen dankzij heldere, logisch opgebouwde menu’s en sneltoetsen.

De standaarduitrusting werd bij deze facelift wel uitgebreid met verwarmbare voorstoelen, stuurwielverwarming, een airco met drie temperatuurzones en een adaptieve cruisecontrol. Die laatste kan net als de Adaptive Lane Assist en de Predictive Cornering Assist gebruikmaken van zogenoemde zwermgegevens om beter te reageren op de omgeving.
Voertuigen van de VW-groep sturen daarbij onderweg geanonimiseerde data door naar een platform, dat gedetailleerde omgevingskaarten opstelt en terugzendt naar de rest van de ‘zwerm’. Knap in theorie… maar moeilijk om te verifiëren of het werkt in de praktijk.
Prijs Skoda Enyaq (facelift)
Hoe dan ook is de Skoda Enyaq modeljaar 2025 op de meeste vlakken goed beslagen. Dat mag ook wel voor de prijs die de Tsjechen ervoor vragen. De Enyaq 85 klimt al snel boven de 60.000 euro uit als je hem wat aankleedt. Dat is best pittig als je kijkt naar rivalen als de Tesla Model Y, Opel Grandland of Xpeng G6… en naar zijn bloedeigen broer, de Elroq.

Dat zijn leaseprijs toch interessant blijft, heeft de Enyaq te danken aan de fleetkorting enerzijds en de geschatte restwaarde anderzijds.
Conclusie Skoda Enyaq (facelift)
De bijgepunte Skoda Enyaq blijft de ruime, goed afgewerkte en comfortabele auto die hij al was, met wat extra uitrusting en een frisse neus als toemaatje. Wel moet hij vandaag opboksen tegen minder dure, sneller ladende en/of nog beter uitgeruste EV concurrenten.