Voor wie het niet meer zou weten – we hebben zelf ook diep in het memorie moeten graven: de vorige Skoda Kodiaq RS deed het in de eerste plaats met een 2 liter-diesel, een 240 pk sterke TDI die bij de opfrissing van die vorige generatie werd ingeruild voor een 2.0 TSI. Die paste toen immers beter bij de tijdsgeest.
Niet dat die turbobenzine met 245 pk zoveel sterker was dan de zelfontbrander. Of dat die de Skoda Kodiaq zoveel beter deed rijden. Ook na die motorische wissel bleven we bijgevolg wat op onze honger zitten. Een RS komt immers met de nodige aspiraties, verwachtingen die de strafste der Kodiaq’s slechts gedeeltelijk wist in te lossen.
Maar goed, iedereen verdient een tweede kans. Is het er nu dan wel boenk op?
Design Skoda Kodiaq RS
Je zal – opnieuw – twee keer moeten kijken wil je de RS kunnen onderscheiden van pakweg een Kodiaq Sportline. Weggevers zijn in deze de vele zwarte accenten: buitenspiegels, de rand van de grille, de dakdragers, de D-stijl en de modelnaam op de kofferklep. Of je zoekt gewoon naar de RS-opschriften in het radiatorrooster en op de kont, zo kan het ook.

Het sportieve plaatje wordt verder afgewerkt door de grote 20-duimers, de rode remklauwen en de gepolijste uitlaatpijpen die vanonder de achterbumper komen piepen. Al blijven ook dat details die een sfeer oproepen eerder dan dat ze van de Kodiaq een afgetrainde atleet zouden maken.
Interieur Skoda Kodiaq RS
Een lijn die ook binnenin wordt doorgetrokken. Ja, er zijn de kuipzetels. En de rode stiksels. Maar voorts blijft de RS in de eerste plaats een Skoda Kodiaq. Waar op zich niets mis mee is. Als hoogste in de pikorde krijgt de Kodiaq RS namelijk van huis uit een zeer royale uitrusting mee.

We denken bijvoorbeeld aan het prettig klinkende Canton-geluidssysteem of de ledkoplampen met matrixtechnologie. Dat maakt dat de bijkomende aankledingsopties beperkt blijven tot een elegantere kunstlederen bekleding en wat ander detailopsmuk.
Motoren en prestaties Skoda Kodiaq RS
Net zoals de vorige Kodiaq RS zijn 2.0 TSI overnam van de toenmalige Octavia RS, deelt ook de huidige Kodiaq zijn turbobenzine met de gefacelifte versie van die middenklasser. De EA888 onder de kap werd lichtjes werd bijgewerkt en dat resulteerde in een efficiëntere viercilinder die tegelijk ook 20 pk sterker werd.
De EA888 onder de kap werd lichtjes werd bijgewerkt en dat levert 20 extra paarden op
Die 265 pk wordt in de Kodiaq bijgestaan door 400 Nm aan koppel, daar waar dat in de Octavia ‘slechts’ 370 Nm is. Dat maakt dat de SUV met 6,3 seconden een tiende sneller van 0 naar 100 km/u spurt dan de vijfdeurs-Octavia. Verwaarloosbaar, inderdaad. Wat je daarbij evenwel niet kan missen, is de luidere brul waarmee de Kodiaq dat doet.

Zorgde de kunstmatig versterkte uitlaatnoot (wegens spelend door de luidsprekers) bij de vorige generatie nog voor enige hoongelach, dan krijgt de diep bas die uit de met flappen bediende echobox net voor de uitlaatpijpen komt gerold deze keer een ferme duim omhoog.
Rijgedrag en comfort Skoda Kodiaq RS
Minstens even opmerkelijk is hoe de standaard adaptieve dempers de koetsrol van deze toch dik 1,8 ton wegende moloch onder controle weten te houden. Met dank aan de toevoeging van een tweede klep in de demper waardoor zowel de ingaande als de uitgaande slag apart geregeld kunnen worden.

Een aanvulling die vooral zorgt voor een grotere spreidstand waarbij de meest sportieve afstelling effectief de rijkwaliteit verbetert terwijl de meest comfortabele setting de RS zacht over de hem opgeworpen oneffenheden doet deinen.
Wie had gehoopt dat je de Kodiaq RS in kon zetten voor een dagje op circuit, zullen we moeten teleurstellen
Wie evenwel had gehoopt dat je de Kodiaq RS – in navolging van de Octavia – in kon zetten voor een dagje op circuit, zullen we toch opnieuw moeten teleurstellen. Ondanks alle aanpassingen en verbeteringen blijft er simpelweg te veel auto in het gareel te houden, waardoor je vrij snel de handdoek moet gooien als het tempo echt asociaal hoog komt te liggen.

Het is meteen de reden waarom de zevenzitsversie (ja, die is er ook) remklauwen met twee zuigers krijgt. In tegenstelling dus tot de eenzuigerklauw van de vijfzitter. Naast het feit dat die twee passagiers meer mee kan nemen, ziet die evenzeer zijn sleepvermogen stijgen van 2 naar 2,5 ton. Massa die, eens op tempo, meer overtuigingskracht nodig heeft om nadien ook afgeremd te raken.
Prijs Skoda Kodiaq RS
Zo verbolgen we waren over het feit dat de vorige Kodiaq RS zomaar de 60.000 euro passeerde, zo coulant zijn we nu voor de huidige instapprijs. Omdat die met 64.900 euro eigenlijk niet zo gek veel steeg, terwijl je er wel quasi alle voor de Kodiaq voorhanden zijnde luxe voor in ruil krijgt.
Nu goed, dat neemt niet weg dat dat een bedrag blijft dat voor het gros van de particuliere klanten onbereikbaar is. Terwijl je eveneens al een diehard RS-aficionado moet zijn wil je deze fiscaal oninteressante Kodiaq-versie inschrijven op de zaak.
Verdict Skoda Kodiaq RS
Hoewel hij krachtiger werd en bronstiger klinkt, is de sportiefste der Kodiaq’s daarom niet meer RS geworden. Daarvoor staat de SUV te hoog op zijn wielen. En leeft hij te veel in het compromis.
Zie deze Skoda Kodiaq dan ook eerder als een RS light die een vlot tempo op de Autobahn afwisselt met een onderhoudende cadans op een bochtig tracé. Een bovengemiddeld snelle voortgang waarbij je onderwijl rustig verder kan genieten van zijn hoogstaande comfort en gigantische binnenruimte.
Bekijk ook onze Gewikt & Gewogen over de Skoda Kodiaq
- Uitlaatnoot
-
Viriele prestaties
-
Spreidstand adaptieve dempers
- Nog altijd geen echte RS
-
Hoog gewicht
-
Duur
-