Stellen dat Europa momenteel geen primaire markt is voor Subaru, is een understatement. Met slechts één EV (dankzij Toyota) en een uitgedund gamma (zonder Impreza) heeft de Japanse constructeur er al beter voorgestaan op het Oude Continent. Doe daar nog de ‘verplichte’ vierwielaandrijving, CVT en atmosferische boxermotoren bij en je begrijpt waarom het Europese lot van Subaru aan een zijden draadje heeft gehangen.
Dat de eigenzinnige constructeur tóch doorzet en zelfs een voor Europa aangepaste versie van de nieuwe Subaru Forester naar hier brengt, heeft alles te maken met de vooruitzichten voor de komende jaren. Tegen 2026 staan er namelijk drie extra EV’s gepland en tegen 2030 nog eens vier, waardoor het ronduit onzinnig zou zijn om het dealernet nu in de steek te laten. De nieuwe Forester vormt in dat opzicht een welkom overbruggingskrediet.
Koetswerk: design Subaru Forester
De zesde generatie van Subaru’s manusje-van-alles werd eind vorig jaar al op de LA Motor Show onthuld. De feedback op de nieuwe designrichting was positief, ook al zijn de karaktertrekken van de vorige Forester grotendeels intact gebleven. Aan het model met de trouwste klantenbasis van heel het gamma heeft Subaru duidelijk niet te veel willen raken, maar wel genoeg veranderd om van een nieuwe generatie te kunnen spreken.
Aandrijving: specificaties Subaru Forester
Het grootste verschil met de Amerikaanse versie van de Subaru Forester zit hem onder de motorkap, waar voor onze contreien geen atmosferische 2,5-liter, maar een 2.0 e-Boxer met mildhybride ondersteuning spint. Die viercilinder met een kleine elektromotor (12,3 kW) in zijn CVT-behuizing kennen we al van de voorganger, alleen wordt hij voortaan net als in de Crosstrek gedowntuned van 150 naar 136 pk omwille van de uitstoot.
Daardoor heeft de nieuwe Subaru Forester nog eens een kleine halve seconde langer nodig om van 0 naar 100 km/u te spurten: van 11,8 naar 12,2 seconden. Het sleepvermogen van de voorganger (1.870 kilogram) blijft gelukkig wél intact.
Rijgedrag en comfort Subaru Forester
Belangrijker dan de absolute cijfers is het extra raffinement waarmee de zesde generatie van de Subaru Forester uitpakt. Dankzij beurtelingse tests met het uitgaande en het nieuwe model kunnen we met een gerust hart stellen dat de NVH-waarden (voor Noise, Vibrations and Harshness) van de neofiet een stuk beter zijn, terwijl ook het zitcomfort erop is vooruitgegaan. Het nieuwe model stuurt wel merkbaar lichter en daardoor iets afstandelijker dan zijn voorganger.
Anderzijds blijft de Forester zelfs met 136 pk en 182 Nm capabel genoeg om een uitdagend 4x4-parcours op mul zand mee te tackelen. Daarvoor tekent de permanente vierwielaandrijving met X-Mode, die zelfs op vierseizoenenbanden van veel offroadkunde getuigt. Wat de Forester dus laat liggen bij de verkeerslichten, maakt hij meer dan goed op het onverharde door zich stil en zelfverzekerd een weg te banen over obstakels waarvoor modieuze SUV’s resoluut moeten passen.
Technologie Subaru Forester
Ondertussen heeft Subaru ook aan zijn zelfontwikkelde Eyesight-veiligheidssuite gesleuteld, met nieuwe functies tot gevolg: een intelligente snelheidsbegrenzer op basis van verkeersbordherkenning, een verbeterde botspreventie met een automatische remfunctie voor kruisend verkeer en een gradueel noodstopsysteem dat in werking treedt als de bestuurder onwel zou worden.
Op het verticale full HD-infotainmentscherm van 11,6 duim kun je voortaan ook de Multi-View Monitor raadplegen, die beelden van vier camera’s combineert om een 3D-bovenaanzicht weer te geven. Handig om verborgen obstakels in dode hoeken te spotten, zowel in de urban jungle als ver daarbuiten. Gelukkig is het zicht rondom ook zonder camera’s gegarandeerd dankzij de traditioneel grote raampartijen van het model.
Prijs Subaru Forester
Hoeveel de nieuwe Forester precies gaat kosten, maakt Subaru Europe pas rond de Brussels Motor Show in januari bekend.
Verdict Subaru Forester
Wereldschokkend kun je de evolutie van de zesde generatie Forester niet noemen, maar Subaru verbetert er wel een beproefd concept mee. De middelgrote SUV ziet er beter uit, rijdt serener en blijft verrassend capabel op alle types ondergrond. Het enige waarin hij niet uitblinkt, is vinnigheid.
Daarvoor is de gedowntunede boxermotor te mak en is de continu variabele transmissie te sterk op flaneren gericht. Zie je daar niet tegenop en vormt het hoge gecombineerde WLTP-verbruik van 8,1 l/100 km geen bezwaar, dan vind je in de nieuwe Forester wederom een trouwe alleskunner met acht jaar garantie zonder kilometerbeperking.
In dit artikel : Subaru, Subaru Forester
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!