Hoewel Suzuki met de eVitara binnenkort een elektrische opvolger lanceert, willen de Japanners duidelijk nog niet alle eieren in die nieuwe mand leggen. En dus moet de huidige Vitara – die nochtans al meegaat sinds 2014 – er nog wat langer tegenaan. Zij het niet zonder de broodnodige update, zowel op esthetisch als op technologisch vlak.
Koetswerk & interieur Suzuki Vitara (facelift)
De nieuwe facelift van de Suzuki Vitara is uiterlijk herkenbaar aan zijn opgefriste neus, met rankere koplampen, een hertekende bumper en een stijlvoller radiatorrooster met daaronder een trapeziumvormige luchtinlaat van zwarte kunststof. Ook de achterlichten zijn nieuw.
Binnenin is het nog altijd al harde kunststoffen wat de klok slaat, en ook de analoge instrumenten zijn immer van de partij. Wel monteerde Suzuki een nieuw centraal aanraakscherm van 9 duim, waarmee je nu draadloos kunt gebruikmaken van Apple CarPlay of Android Auto. Er hoort ook een app bij waarmee je via je telefoon toegang krijgt tot bepaalde functies.
Het aanbod aan rijassistenten werd dan weer uitgebreid met een nieuwe variant van Suzuki’s automatische noodremhulpsysteem (Dual Sensor Brake Support II), een aandachtscontrole voor de bestuurder, een actieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning en een actieve spoorassistent.
Aandrijving en rijgedrag Suzuki Vitara (facelift)
Voor het motorpalet heeft deze facelift geen gevolgen. De Suzuki Vitara bestaat nog altijd als zelfladende Full Hybrid en als mildhybride 1.4-turbo met 48-voltondersteuning, telkens beschikbaar als voorwieltrekker of als 4x4. Maar gefacelift of niet, onderweg heeft de Vitara het moeilijk om zijn gevorderde leeftijd te verbergen.
Deze SUV gedraagt zich niet bijster dynamisch, en het totale gebrek aan feedback van zijn stuur dwingt je al snel tot de rijstijl van een brave huisvader. Die kanttekening indachtig mag een gemiddeld testverbruik van 8 l/100 km aan de hoge kant worden genoemd. Bovendien zijn ook de prijzen behoorlijk stevig.
Conclusie Suzuki Vitara (facelift)
De Suzuki Vitara krijgt het almaar moeilijker om zijn hoge leeftijd te verstoppen tegenover zijn veel jongere rivalen. Al moeten we toegeven dat die esthetische opfrisbeurt en de komst van nieuwe technologieën hem wel deugd heeft gedaan.
In dit artikel : Suzuki, Suzuki Vitara

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!