Op het waarom kan niemand bij Toyota een fatsoenlijk antwoord geven, maar op het einde van zijn carrière krijgt de GR Supra alsnog een superheldenkostuum aangepast. De knowhow die Gazoo Racing de afgelopen seizoenen vergaarde in de GT4-racerij, diende om de talloze talenten van de Japanse sportwagen naar een hoger niveau te tillen.
Onze landgenoot en Master Driver Herwig Daenen ging aan de slag met voormalig F1-rijder en 24 Uur van Le Mans-winnaar Kazuki Nakajima, een missie waarbij de twee zowat carte blanche kregen. De veranderingen aan de A90 Final Edition gaan dan ook een stuk verder dan enkel de matzwarte lak. Zo ver dat je je kunt afvragen waarom ze bij Toyota niet gewoon de GRMN-benaming van het schap gehaald hebben.
Koetswerk Toyota GR Supra A90 Final Edition
Gazoo Racing heeft niet op een spoiler of een winglet meer of minder gekeken, al passen die aerodynamische modificaties het koetswerk van de GR Supra wel. Bovendien zitten ze er niet voor de sier. Al die in de windtunnel ontwikkelde vleugels, gaande van de splitter onder de neus tot de zwanenhals voor de spoiler op de achterklep, zoeken naar meer stabiliteit bij hogere snelheden.

In de motorkap vind je een extra koelsleuf, met een element dat je kunt verwijderen wanneer je de zes-in-lijn bij zijn kraag wilt pakken. Van onder de hertekende achterdiffusor komen twee pijpen piepen, einddempers die als slotstuk van de Akrapovic-uitlaatlijn fungeren. Ze produceren een rauwe, sinister klinkende soundtrack zonder tierlantijntjes, maar echt luid wordt het nooit.
Interieur Toyota GR Supra A90 Final Edition
De rode Recaro-kuipstoel, die je optioneel kunt uitrusten met een vijfpuntsharnas, heeft hoge randen, maar zit prinsheerlijk. De pasvorm garandeert een heleboel steun, maar tegelijk zorgen de strategisch geplaatste kussentjes voor verrassend veel zitcomfort.

De stoel voor de passagier kleurt gewoon zwart, wellicht om aan te geven dat die persoon de pech heeft niet zelf te mogen sturen – Ferrari doet hetzelfde bij de nieuwe F80, voorwaar geen slechte referentie. De A90 Final Edition krijgt bovendien een echt sportstuur, omgord met alcantara en voorzien van een aanduiding voor de rechtuitstand.
Versnellingsbak Toyota GR Supra A90 Final Edition
Zoek niet naar schakelflippers, deze Toyota houdt het enigszins verrassend bij een manuele versnellingsbak. De hendel en het schakelmechanisme werden helemaal herbekeken, zodat de pook op de juiste plaats terechtkwam en net zwaar genoeg werd om snel van verzet te wisselen.

We zijn drie bochten ver op het 4,2 meter lange Circuit Parcmotor Castelloli en we begrijpen waarom Toyota voor die manuele bak gekozen heeft. Veel breder kan onze glimlach niet. Die tienden die je op een ronde inlevert, worden moeiteloos gecompenseerd door het extra rijplezier.
Motor Toyota GR Supra A90 Final Edition
Die versnellingspook dirigeert de bekende BMW-motor, een drukgevoede zes-in-lijn met een cilinderinhoud van drie liter. Maar de door de autosport geleide queeste naar extra power, extra respons en extra stamina resulteert in een flink vertimmerde krachtbron. Het vermogen klimt van 340 naar 441 pk, het koppel neemt toe van 500 naar 571 Nm.

Hoewel hij wat gretiger de rode zone opzoekt, moet deze motor het nog altijd hebben van zijn breed over het toerentalgebied uitgesmeerde koppel. Je hoeft de naald niet tegen de rode zone houden om stevig vooruit te gaan – al helpt het wel. In elk geval hebben we nooit naar meer power verlangd. Toch niet op het ietwat smalle, relatief technische tracé van Castelloli, waar de GR Supra tot zowat 230 km/u raakt op het rechte stuk.
Je hoeft de naald niet tegen de rode zone houden om stevig vooruit te gaan – al helpt het wel.
De zes-in-lijn laat zich graag bij de hand nemen, zodat je de billen niet hoeft toe te knijpen wanneer het blok zijn duivels ontbindt. Het gaat snel, maar nooit té snel. Het chassis domineert de debatten: de voorzijde geeft geen krimp, zelfs agressief insturen lijkt de A90 Final Edition nauwelijks van zijn stuk te brengen.

Je moet vooral maken dat de aangedreven achterwielen het uitgestippelde traject min of meer blijven volgen, waarbij je rechtervoet bepaalt hoe breed de achterzijde zich mag zetten. Kleine stuurcorrecties volstaan om eventuele onrust daadkrachtig de kop in te drukken. Hoe hard dit beest ook trekt en hoe wild het ook reageert, de rijder heeft altijd de touwtjes in eigen handen.
Rijden Toyota GR Supra A90 Final Edition
Die bijzonder vermakelijke manier van voortbewegen dankt deze Toyota aan de onderhuidse aanpassingen, met een structuur die op een heleboel punten versterkt werd. Niet alleen het motorcompartiment krijgt een subframe aangeschroefd, ook achteraan in het interieur verwelkomt de GR Supra een bijkomende dwarsbalksectie. Zelfs onder aan het koetswerk werden extra verstevigingen toegevoegd. Alweer diende de GT4-racewagen daarbij als voorbeeld.

Die bijzonder rigide basis zorgt ervoor dat Daenens en Nakajima meer speelruimte kregen om het onderstel te kalibreren. Ze kozen voor een manueel verstelbare KW-ophanging, waarbij je het in- en uitveren afzonderlijk kunt regelen afhankelijk van het circuit en van je persoonlijke voorkeur. Een beetje kennis van zaken helpt bij die afstelling, maar oefening baart kunst.
Die bijzonder rigide basis zorgt ervoor dat Daenens en Nakajima meer speelruimte kregen om het onderstel te kalibreren.
Onderweg valt ook de herwerkte stuurinrichting op, waarmee je de neus precies kunt leiden waar je hem hebben wilt. Hoewel de GR Supra vooral via je billen communiceert, geeft ook het directer afgestelde stuur je de nodige feedback, zodat je snel kunt anticiperen. Daarbij spelen de wielen een sleutelrol. De gesmede velgen, 19 duim vooraan en 20 duim achteraan, doen het niet-afgeveerde gewicht zakken, de met 10 millimeter verbrede Michelin-banden van het type Pilot Sport Cup 2 zorgen intussen voor extra houvast.

Geen koolstofceramische remmen voor de A90 Final Edition, wel een aangepast remsysteem met geperforeerde schijven en stalen remleidingen. Tijdens onze circuitrondjes gaven die geen krimp en bleken ze mooi te doseren, al hadden ze voor ons wat kordater mogen aangrijpen. Maar goed, je moet natuurlijk voor een set-up kiezen die ook werkt op de openbare weg.
Prijs Toyota GR Supra A90 Final Edition
Het prijskaartje is eigenlijk niet langer relevant, want het ene exemplaar dat gepland was voor onze markt, ging intussen naar een Luxemburgse eigenaar. Die zou dik 140.000 euro neergeteld hebben voor zijn GR Supra A90 Final Edition, een van de 300 stuks die Toyota bouwt.

De A90 Final Edition mag dan de ultieme uitdrukking van de GR Supra zijn, dat betekent niet dat Toyota het model uit het gamma schrapt. Het aanbod start nog altijd de 258 pk sterke Sport-versie met achtrapsautomaat. Nieuw is de Lightweight Evo, een evolutie van de GR Supra met zescilinder-in-lijn. De drielitermotor levert nog steeds 340 pk, maar is voortaan uitsluitend verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak.
-
- Toyota GR Supra Sport: 62.555 euro
- Toyota GR Spupra Lighweight Evo: 81.105 euro
Conclusie Toyota GR Supra A90 Final Edition
De naam is wat onnozel, want ‘Final Edition’ doet denken aan een speciaal kleurtje en een spoilerpakket - GRMN had beter geweest. Terwijl deze GR Supra zoveel meer is. Dan hebben we het niet alleen over de talloze aanpassingen zelf, maar vooral over het effect dat ze sorteren. Want dit is een van de leukst rijdende auto’s van het moment. Je moet het de Japanners geven, die GR-badge is in een korte tijd uitgegroeid tot een liefhebberslabel.