Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Amarok (2022): Eigen accenten

Geschreven door Alain Devos op

De nieuwe Volkswagen Amarok heeft heel wat gemeen met de jongste Ford Ranger, maar speelt volgens de Duitse constructeur toch ook zijn eigen troeven uit. AutoGids doet de test.

Om dus toch maar meteen met de deur in huis te vallen, de Amarok is een door Volkswagen geadopteerde Ford-baby. De Amerikaanse reus én pick-upspecialist liet de nieuwe Ranger in Australië ontwerpen en bouwt hem in Zuid-Afrika. Met uitzondering van de krachtigere Raptor-variant, die komt uit Thailand. Het zijn allemaal belangrijke markten voor dit soort auto’s, daarmee is het aardrijkskundige stukje van het verhaal meteen verklaard.

Europeanen en dus ook Duitsers wagen zich nog hoogst zelden zelf aan de ontwikkeling van pick-ups, daarvoor is het commerciële potentieel gewoon te klein. Dus worden er samenwerkingsverbanden aangegaan, zelfs Mercedes probeerde het enkele jaren geleden ook even met een kloon van de Nissan Navara. Maar dat werd een grote flop.

Dat lot staat de nieuwe Volkswagen natuurlijk niet te wachten. De verkoop van de Ranger zal wereldwijd wel weer een veelvoud van die van de Amarok zijn, maar ook die laatste wacht ongetwijfeld opnieuw een mooi commercieel succes. Omgekeerd levert Volkswagen trouwens zijn Caddy aan Ford, dat er dan een Tourneo Connect van maakt. Dus geen van beide partners hoeft zich ergens voor te schamen, het gaat gewoon om een slimme industriële strategie. Bij Volkswagen drukken ze er overigens ook op dat enkele tientallen eigen ingenieurs zowat vanaf dag één mee aan de ontwerptafel zaten, ze zorgden er zelfs voor dat de afstelling van de ophanging en besturing andere en dus eigen accenten kreeg.

Voor deze eerste kennismaking met de nieuwe VW Amarok trok AutoGids naar Zuid-Afrika, zoals gezegd: het land waar hij in elkaar wordt gestoken. Niet alle varianten komen naar België. Zo krijgen wij de Single Cab niet te zien, de benzinemotor zal evenmin bij ons worden ingevoerd en van de vier dieselmotoren zijn alleen de 2.0 van 205 pk en de 3.0 van 240 pk geselecteerd. Ze zijn beide andermaal TDI gedoopt, ook al komen ze uit de Ford-stal.

De Volkswagen Amarok komt standaard met vierwielaandrijving, via een eveneens al uit de Ford-winkel bekende tientrapsautomaat. Invoerder D’Ieteren maakt het zichzelf ook makkelijk wat de uitrustingsmogelijkheden betreft, voor België zijn enkel de Style en de wat avontuurlijker aangeklede Aventura geselecteerd. Die laatste krijgt hier zelfs alleen de 3.0 TDI, het is die topversie die wij mochten proberen.

Koetswerk en afmetingen

De Duitsers probeerden er ons in Capetown nog even van te overtuigen dat de VW Amarok een 100% Volkswagen-design heeft, maar dat geldt hoogstens voor de snoet en het achterwerk. In profiel heb je details (zoals de halfronde wielkasten) en vooral enkele typische merkversieringen nodig om echt het verschil te zien. Wat alweer niet zo’n probleem is. De Ranger en de Amarok zijn een maat kleiner dan de imposante Amerikaanse pick-ups, maar ze storen dan ook een pak minder in ons straatbeeld.

Een alternatief voor de echt wel ruige Ford Ranger Raptor voorzien ze bij Volkswagen niet, maar de door ons geteste Aventura komt ook wel vrij sportief voor de dag. Je kan hem in verschillende hippe kleuren bestellen, het gebruik van nogal wat zwarte kunststof en chroom maakt er een van de mooiere verschijningen uit het toch nog altijd grote pick-uppeleton van. Vooraan zorgt het zogeheten X-design van de bumpers ook nog voor enige stoerheid, ledverlichting is standaard op alle versies en voor (onder meer) de Aventura zijn er matrixkoplampen.

De nieuwe VW Amarok is bijna 10 centimeter langer dan zijn wel nog volledig door Volkswagen ontworpen voorganger, hij meet nu 5,35 meter. Met een lengte van 3,27 meter millimeter groeide ook de wielbasis met 17,3 centimeter.

Review VW Amarok 2022

Interieur en kofferruimte

Qua concept lijkt het Amarok-interieur wel op dat van de Ranger, maar Volkswagen wist voldoende eigen accenten te leggen om toch van een ander ontwerp te kunnen spreken. Er is nog een mix van digitale en voor veel belangrijke functies gelukkig ook klassieke bedieningen, voor het infotainment is er in de middenconsole een scherm van liefst 12,3 duim. Verticaal georiënteerd trouwens, net als in de Ford en tegenwoordig wel meer auto’s. De gebruikte materialen en de afwerkingskwaliteit gingen er, in vergelijking met de eerste Amarok-generatie, duidelijk op vooruit.

Op de achterbank is het, zoals in wel meer pick-ups en dus ook de Ford Ranger, maar net goed zitten. Aan hoofdruimte is er geen gebrek, met zowel voor- als achterin wat langere mensen is de beenruimte daar echter iets minder royaal. Een langere verplaatsing met vier volwassenen, het lukt net wel. In de Aventura zijn de tienvoudige elektrische zetelverstelling en zelfs het 640 Watt sterke audiosysteem van Harman Kardon standaard, de Belgische invoerder biedt echter ook een iets soberder uitgeruste Style (enkel met de 2.0 TDI) aan.

Ook belangrijk voor een pick-up, zijn natuurlijk de afmetingen van de laadbak. Met gesloten klep is die 1.624 millimeter lang en (tussen de wielkasten) 1.227 millimeter breed. De laadhoogte bedraagt 529 millimeter. Op de accessoireslijst van de VW Amarok vind je onder meer een fietshouder, een multifunctioneel draagsystemen, diverse rolafdekkingen en natuurlijk ook weer een hardtop. Daarmee maak je er dan haast een bestelwagen van.

Review VW Amarok 2022

Specificaties en prestaties

Bij de keuze van dit soort voertuigen spelen andere criteria mee dan acceleraties en topsnelheden. Het laadvermogen van de nieuwe Volkswagen Amarok gaat tot 1,19 ton, het sleepvermogen tot 3,5 ton. En dat is meer dan wat sommige middelgrote bestelwagens mogen trekken. Het kan met alle motoren en dus zeker met onze 3 liter grote diesel van 240 pk, die levert ook een flink koppel van 600 Nm.

Je voelt wel niet altijd dat er zoveel trekkracht beschikbaar is, hernemingen vragen wel wat geduld en gaan trouwens ook nog gepaard met behoorlijk wat motorlawaai. Momenten waarop je beseft dat zo’n pick-up toch altijd meer een werkbeest dan een luxe-SUV is, ook al heeft hij in sommige garages ondertussen wel de plaats van die laatste ingenomen.

Review VW Amarok 2022

Rijgedrag (off-road)

Er zijn natuurlijk klanten die zo’n pick-up ook voor zwaar en zelfs echt terreinwerk gebruiken, daar wist Volkswagen (of dus eigenlijk Ford) zeker progressie te maken. We probeerden de nieuwe VW Amarok dan ook op een heel ruig terrein vol putten en bulten, de korte(re) overhangen en geschiktere hellingshoeken (30 graden voor- en 26 achteraan) laten best wel wat stuntwerk toe. 4Motion-vierwielaandrijving is sowieso standaard voor alle in België aangeboden varianten, maar naast de inschakelbare variant met drie modi is er ook nog een topversie met als extraatje een variabele en automatische vermogensverdeling (via een meervoudige plaatkoppeling) over de voor- en achteras.

Je kan dan nog opleggen voor een sperdifferentieel, daar was onze echt wel heel capabele testwagen ook mee uitgerust. We hadden af en toe de korte verhoudingen van de transmissie nodig, die selecteer je via een handige draaiknop op de middenconsole. Tel daar de voelbaar heel stijve constructie, de voor zo’n omstandigheden ook wel uitmuntende schokdemping en de handige afdaalhulp bij en je kan met deze VW Amarok heel wat obstakels overwinnen. Idealiter zonder een fragiele lading in de bak, natuurlijk.

Er is via de versnellingspok en het aanraakscherm overigens ook nog keuze tussen zes voorgeprogrammeerde rijmodi voor evenveel rijomstandigheden en ondergronden, maar daar hebben we zelfs nog geen gebruik van gemaakt. Al twijfelen we er niet aan dat zo’n preselectie soms wel zijn nut kan hebben, zeker als er een minder ervaren man of vrouw achter het stuur zit.

Review VW Amarok 2022

Rijgedrag (asfalt)

Op het asfalt maakt de nieuwe Volkswagen Amarok ook wel indruk, zeker in vergelijking met al iets oudere concurrenten. Je kan natuurlijk nooit spreken van een boterzacht comfort en je hebt met deze auto ook niets te zoeken op een circuit, maar de gecombineerde expertise van Ford- en Volkswagen-specialisten zorgt voor een heel bevredigend rijgedrag. Met een pluim ook voor de besturing, die levert verrassend veel feedback.

Review VW Amarok

Belgische prijs Volkswagen Amarok

Een rijke uitrusting, heel wat veiligheidsnufjes, een meer dan correcte afwerking en voor deze testwagen ook een krachtige zescilinder, dat blijft natuurlijk niet zonder gevolgen voor de prijs. De door ons geteste VW Amarok 3.0 TDI Aventura kost 57.300 euro, alsjeblieft. Zelfs voor de 2.0 TDI Style moet je toch al 49.650 euro neertellen. 

LEES OOK Vlaanderen gaat pick-ups voor particulieren belasten als personenwagens

Review VW Amarok

Volkswagen Amarok - Verdict AutoGids

Qua comfort en rijdynamiek evenaart zo’n pick-up met ladderchassis en achteraan ook nog altijd een starre as natuurlijk geen enkele hippe SUV. Dat hoor je als potentiële koper ook goed te weten. Het blijven in de eerste plaats werkpaarden, hoe luxueus en – dankzij de vele elektronische snufjes – evengoed veilig Ford en Volkswagen hun nieuwe modellen dan ook hebben gemaakt. In hun genre staan ze in ieder geval weer aan de top.

Blijft alleen nog de moeilijke keuze tussen de Ford Ranger en de VW Amarok. Het zal wel een kwestie van voorkeur voor het ene of het andere merk, van de nabijheid van een dealer en van de prijs worden, veronderstellen we. Of van de leveringstermijn… 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Alain Devos (@adevos12)

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Amarok

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars