Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Seat Exeo

Met de Exeo zoekt Seat (weer) aansluiting bij de gezinsberlines. Een "nieuwkomer" die verdacht sterk doet denken aan een succesvolle Audi uit een recent verleden...

Prijs
NB

De Exeo is een vrij vreedzame en klassieke vierdeurs, een degelijke en aangename kilometervreter, die behoorlijk is uitgerust voor een redelijke prijs. Daar is ook een perfect logische verklaring voor: hij is in feite niets anders dan een Audi A4 van de vorige generatie, die nu al zo'n twee jaar uit de catalogus is verdwenen. Een manier van werken waarmee Seat natuurlijk veel geld kon uitsparen, ook al is ze moeilijk te rijmen met de "esthetische revolutie" die het merk nog niet zo lang geleden aankondigde en waarvoor de mediagenieke Belgische designer Luc Donckerwolke werd overgeheveld naar de Spaanse tak van de VW-familie.

Hoewel het design van de Exeo dus bezwaarlijk vernieuwend kan worden genoemd, kan de auto wel rekenen op motoren van de nieuwste generatie. Gedaan dus met de ratelende pompinjec toren voor de diesels; de Exeo doet een beroep op een common rail en piëzoelektrische injectoren. Alleen de 2.0 TDI is verkrijgbaar, in eerste instantie met 143 of 170 pk (van een fi scaal interessantere versie met 136 of 163 pk is geen sprake). De stoelen zitten comfortabel, maar bieden vooral een uitstekende steun. De geluiddemping is verzorgd, al zijn op de snelweg wel lichte windgeluiden hoorbaar. De ophanging, die aangepast werd door de Seat-ingenieurs, verteert grote dwarsnaden niet al te best en vertoont ook pompneigingen bij het uitveren, zonder dat die fenomenen echter het comfort of de veiligheid in het gedrang brengen. Het optionele sportonderstel maakt het weggedrag nauwkeuriger, maar is tegelijk ook stugger.

Een succesvol model dat al enkele jaren niet meer verkrijgbaar is, opfrissen en weer op de markt brengen, het klinkt een beetje goedkoop, maar economisch gezien is het natuurlijk perfect verdedigbaar. Dankzij de Exeo heeft Seat namelijk opnieuw een aantrekkelijk – een adjectief dat voor de Toledo niet meteen opgaat – model in het segment van de gezinsberlines, zonder dat het de Spaanse VW-dochter veel geld heeft gekost. En zeg nu zelf: een erg goed uitgeruste Audi voor de prijs van een Seat, dat is toch zo gek niet? Overigens mogen we binnenkort ook nog de breakvariant ST verwachten.

In dit artikel : Seat, Seat Exeo

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker