Binnen de omvangrijke VW-groep staat Skoda voor het gezond verstand. Met modellen die naast deugdelijk, rationeel en budgetvriendelijk ook een beetje saai zijn. Nu zorgt de Tsjechische constructeur wel voor het nodige tegengewicht, want tegenwoordig telt het gamma liefst vier sportmodellen. De RS-versies van de Octavia, de Kodiaq en de Enyaq krijgen immers het gezelschap van de Elroq RS - kort voor 'Rally Sport'.
Design Skoda Elroq RS
We waren niet helemaal zeker of we de sleutels van de juiste Skoda gekregen hadden, want uitbundig is de Elroq RS niet. De bumpers krijgen een aangepast ontwerp en ook de 20-duimvelgen zijn specifiek voor het sportieve topmodel, maar verder stel je het met zwarte koetswerkdetails en RS-logo's op de flanken. Tenzij je zou opleggen voor de wel erg opvallende laktint Mamba Green.

Interieur Skoda Elroq RS
Ook binnenin zijn de verschillen tussen de reguliere Elroq en de RS niet zo gek groot. Skoda monteert een sportstuur en sportstoelen, maar beperkt de aankleding verder tot groengele stiksels en een zacht, enigszins op alcantara gelijkend materiaal dat onder meer de binnenkant van de deuren en het dashboard siert. De afwerking is keurig, het koffervolume schommelt tussen minimum 470 en maximum 1.580 liter.

Aandrijving Skoda Elroq RS
De aandrijving van de Elroq RS is die van de Enyaq RS. Dan hebben we het over een set-up met twee motoren, samen goed voor een systeemvermogen van 340 pk. En dat volstaat om de elektrische crossover te zegenen met de titel van 'Snelst Accelerende Skoda uit de Geschiedenis". In 5,4 seconden is het sprintje van 0 naar 100 km/u geklaard. De topsnelheid is minder indrukwekkend: net zoals elke Elroq houdt ook de RS het bij 180 km/u voor bekeken.

Rijbereik en laden Skoda Elroq RS
De elektromotor op de voorwielen komt enkel in actie wanneer je daar echt om vraagt, zodat het verbruik binnen de perken blijft. De RS-versie van de Skoda Elroq vertrouwt op een batterij met een capacteit van 84 kWh (waarvan 79 kWh bruikbaar), wat resulteert in een WLTP-rijbereik van 549 kilometer. Bovendien wordt het snellaadvermogen opgetrokken tot 185 kW, waardoor je in ideale omstandigheden aan 26 minuten geoeg hebt om het accupakket van 10 naar 80% van zijn maximumcapaciteit te brengen.

Rijden Skoda Elroq RS
Die RS-badge impliceert een wat scherpere set-up van de stuurinrichting, een verlaagde ophanging (15 mm voor- en 10 mm achteraan) en grotere remmen (op de vooras). Ook de kalibratie van de rijmodi is aangepast aan de dynamische missie van deze Skoda Elroq - met een potige sportstand voor de adaptieve dempers. De remenergierecuperatie regel je automatisch, via de B-toets. Of manueel, via de peddels aan het stuur.

De hernemingen zijn fluks en de honger om een bocht in te duiken groot, waardoor je snel vergeet dat je met 2,1 ton onderweg bent. Deze Skoda houdt er graag een stevig tempo op na. Maar de Elroq RS blijft wel erg braaf binnen de lijntjes kleuren: hij schuift uitdrukkelijk weg over zijn neus, terwijl de elektronica wat snel ingrijpt wanneer je de gripgrenzen nadert. Wel 'sport', geen 'spel'.
Prijs Skoda Elroq RS
Voor een 53.000 euro is de Elroq RS de jouwe. Dat is 7.000 euro meer dan de 286 pk sterke, enkel op de achterwielen aangedreven, zowat even sportief aangeklede 85 Sportline. En van 0 tot 100 km/u is die imaar een anderhalve seconde trager. Maar dat is wel 17.000 euro minder dan de even krachtige Enyaq RS, die minder snel is en minder fluks bochten neemt.

Conclusie Skoda Elroq RS
Neen, de Elroq RS doet je bloed niet sneller stromen. Daarvoor blijft het allemaal wat braafjes - zeker voor een sportieveling die refereert aan de rallysport. Misschien ligt daar ook zijn kracht, daar het extra prestatiepotentieel de dagelijkse bruikbaarheid nooit in de weg komt te staan.
Speels kan je deze Elroq RS dan ook moeilijk noemen, maar het blijft fijn dat Skoda sportieve modelversies blijft maken - ook als het elektrische crossovers betreft. Hulde daarvoor.