Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Skoda Fabia Combi

Geschreven door David Leclercq op

Na de 5-deurs Hatchback wordt nu ook de Skoda Fabia Combi volledig vernieuwd. Het nieuwe model is ruimer, beschikt over meer technologie en betere motoren en oogt verzorgder.

Prijs
NB

Het concept

Na de Octavia bekleedt de Fabia de tweede plaats in de verkoophitlijst van het merk. Vooral de Combi of breakversie valt heel goed in de smaak. Deze derde generatie zou het zelfs nog beter moeten doen, omdat hij knapper oogt, meer laadvolume biedt en beter is uitgerust qua comfort en veiligheid. Net zoals de Polo blijft de Fabia gebruikmaken van het A0-platform (en dus niet het recente MQB), maar dan wel een aangepaste versie die zowel lichter als stijver is. Deze onderhuidse recyclage doet geen afbreuk aan de generatiewissel, want de nieuwkomer pakt uit met een knap design.

Wat is nieuw?

Oké, de designers hebben zich niet helemaal laten gaan, maar ze hebben wel een modernere en verleidelijkere koetswerklijn ontworpen. De nieuwe Fabia Combi is breder dan zijn voorganger en zijn daklijn loopt meer horizontaal af. Het interieur blijft sober, maar nog praktischer (met talloze bergvakken) en een beter verzorgde afwerking (ondanks de harde kunststoffen). De interieurruimte groeit met 2 cm in de breedte en bijna 1 cm in de lengte, terwijl de koffer zo'n 530 liter groot is - een record - en bovendien heel toegankelijk.

Hoe rijdt hij?

Samen met het platform werd ook de ophanging aangepast. Dat was nodig, en het resultaat is een serener rijgedrag met een snediger voortrein. Ook de demping is beter dan vroeger, maar blijft wat laks en gaat vooral bij belasting wat pompen. Het rijcomfort vaart wel bij deze vergevingsgezinde ophanging en bij de betere geluiddemping. De 1.2 TSI-versie krijgt onze voorkeur voor haar veelzijdigheid. De atmosferische 1.0 komt alleen in de stad tot zijn recht, terwijl de zuinige en vrij vinnige 1.4 TDI (90 of 105) zondigt door zijn luidruchtigheid. Nieuwe veiligheidstechnologieën voor de Fabia Combi zijn het automatische noodstopsysteem en de vermoeidheidsverklikker.

Hoeveel kost hij?

De prijzen voor de Fabia Combi beginnen bij 14.045 euro voor de 1.0 Active (of ongeveer 1.400 euro meer dan de 5-deurs hatchback). Veel minder kaalgeplukt is het tweede uitrustingsniveau (Ambition, 15.890 euro), met standaard onder meer een manuele airco, een radio en een sleutel met afstandsbediening. Als optie is er ook het MirrorLink-protocol, waarmee u de interface van uw smartphone (in de meeste gevallen) kunt 'weerspiegelen' op het scherm van het infotainmentsysteem. Jammer dat de navigatie niet bijster efficiënt is.

De concurrentie

De Skoda Fabia Combi heeft maar twee concurrenten: zijn neef de Seat Ibiza ST en de Renault Clio Grandtour. Maar het zou wel eens een felle strijd kunnen worden, want ook qua prijs liggen ze heel dicht bij elkaar (met vanafprijzen van 14.070 euro voor de Ibiza en 14.100 euro voor de Clio). Niettemin heeft de Fabia alles in huis om de strijd te winnen met zijn laadvolume, dat zo'n 100 liter groter is.

Ons verdict

De Fabia Combi behoudt zijn troeven en doet er zelfs nog een schepje bovenop. Zijn comfort gaat erop vooruit, zijn motoren zijn zuiniger (gemiddeld 17 procent), hij is beter afgewerkt, maar ook - en vooral - qua design werd vooruitgang geboekt. Dit is eindelijk een echte moderne auto. Hiermee heeft hij alles in huis om het segment van de kleine veelzijdige breaks te blijven domineren.

In dit artikel : Skoda, Skoda Fabia

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars