Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Tesla Model S P85D : Stille kracht

Geschreven door Tony Verhelle op

Net twee jaar terug vergastten we u op een Gedetailleerde Wegtest van de Tesla Model S. Sindsdien is het gamma behoorlijk geëvolueerd, daarom deze nieuwe wegtest, deze keer van de krachtigste versie, goed voor meer dan 700 pk.

Prijs
NB

Toen we twee jaar geleden de grote berline van Tesla, de Model S, testten, deden velen – de ‘echte’ autoconstructeurs op kop – nog wat meewarig over deze elektrische ‘superauto’. Nochtans waren wij toen al aardig onder de indruk, en ondertussen heeft de Model S zelfs in Europa een plaatsje weten te veroveren in het segment van de luxeberlines. De mopjes over dit Amerikaanse buitenbeentje zijn haast allemaal verdwenen en de Amerikaanse constructeur maakt zich op om tussen dit en 2018 zijn modellenportfolio nog eens te verdubbelen, net nu over de Grote Plas de cross-over Model X (op basis van het Model S-onderstel) zijn première vierde.

  • Verbluffende prestaties
  • Efficiënt weggedrag
  • Interieur-en laadruimte
  • Bedieningslogica
  • Upgrades mogelijk
  • Uitstraling, looks
  • Rijbereik bij sportieve rijstijl
  • Hoge prijs
  • Dure opties
  • Beperkt zicht achteruit
  • Niet echt veel opbergvakken
  • Kunstmatig aanvoelend stuur

Ondertussen heeft het Model S-gamma de laatste tijd ook heel wat veranderingen ondergaan; hoog tijd dus om de nieuwste ontwikkelingen even uit de doeken te doen. Basismodel is nu de Model S 70 met achterwielaandrijving (78.240 euro), met een achterin gelegen elektrische motor van 285 kW/388 pk (waarvan 235 kW/320 pk nuttig vermogen) en 440 Nm koppel. Van diezelfde basisversie bestaat ook een 70D (voor Dual), die voor een basisprijs van 83.740 euro voor- en achteraan beschikt over een ‘kleine’ elektrische motor van 200 kW/262 pk, goed voor een gecombineerd maximumvermogen van 245 kW/332 pk en 525 Nm.

Met dezelfde motoren zijn de 85 en 85D beschikbaar, maar die varianten zijn wel wat krachtiger: 278 kW/378 pk en 440 Nm voor de 85 en 310 kW/422 pk en 660 Nm voor de 85D. Deze varianten kosten in basisversie 89.240 en 94.740 euro. Ten slotte is er het nec plus ultra binnen het gamma, de P85D-variant, met de P van Performance, een 85D waarbij de motor achterin geen 200, maar 375 kW levert, goed voor een gezamenlijk vermogen van meer dan 500 kW/700 pk en een koppel van… 967 Nm.

Dit topmodel kost in basisversie 116.440 euro, maar er zijn ook twee upgrades beschikbaar: voor 3.300 euro vergroot je de batterijcapaciteit tot 90 kWh (en maak je er dus een P90D van). En voor 11.100 euro krijg je de Ludicrous Speed-upgrade, waarbij de acceleratietijden nog worden ingekort door meer vermogen op de wielen los te laten dan in de standaardversie. Onze testauto was een P85D met de laatste upgrade.

Verwante testen

In dit artikel : Tesla, Tesla Model S

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker