Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota Prius Plug-In

Terwijl de hele sector zich suf piekert over hoe je elektrische auto's rendabel bouwt, komt Toyota voor de dag met de Prius Plug-In Hybrid, een veelzijdig alternatief in afwachting van waterstof.

42.650 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Deze oplaadbare Prius is niet dé opvolger van de gewone Prius, maar een tussenstap naar een waterstofauto, die er tegen 2015 moet komen. Met zijn lithium-ionbatterij van 4,4 kWh zal de oplaadbare Prius alvast geen rijbereikrecords breken: wanneer alle 288 cellen vol stroom zijn geduwd, kan de druppelvormige berline zo'n 25 kilometer lang zuiver elektrisch rijden. Een grotere batterij had de auto zoveel zwaarder gemaakt dat de efficiëntie eronder zou hebben geleden, en ook de interieur- en kofferruimte zouden er nadelig door worden beïnvloed. De feiten geven hem gelijk: de Plug-In Hybrid is maar 55 kilo zwaarder (1.450 kilo) dan een standaard-Prius, hij telt nog steeds vijf plaatsen en de kofferruimte is geslonken met slechts... 2 liter, tot 443 liter.

We konden de Prius Plug-In Hybrid aan de tand voelen in en rond Brussel. De rijervaring, zo kunnen we u onmiddellijk verklappen, verschilt niet veel van die met een standaard Prius. Op het dashboard staat een extra knop (EV City), waarmee je een volledig elektrische rijmodus kunt blokkeren, zij het wel met enkele beperkingen: boven de 85 km/h trekt de elektromotor het niet meer alleen en ook als je het gaspedaal meer dan negentig procent intrapt, wordt de (ongewijzigde) benzineviercilinder opgestart. De reden daarvoor schuilt in het beperkte vermogen van de elektrische krachtbron, die de zware berline erg langzaam uit de startblokken laat komen.

De Toyota Prius Plug-In Hybrid koop je vooral uit ecologische overtuiging, niet om er financieel beter van te worden. Maar hij is wel echt zuinig, ook in hybridemodus, en de rijervaring verschilt nauwelijks van die met een standaard Prius. Dat betekent dat er eigenlijk weinig op aan te merken valt, behalve dan het typische 'koffiemoleneffect' bij vol gas optrekken en de slome prestaties in de elektrische modus.

U kunt de Eerste Test van de Toyota Prius Plug-In Hybrid nalezen in AutoGids 858 van 20/9/2012.

In dit artikel : Toyota, Toyota Prius

Geschreven door op

De concurrenten