Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota Yaris Cross : Nieuwe poging

Toyota was er destijds vroeg bij met zijn eerste kleine SUV. Maar toen het genre eenmaal echt populair werd, hadden ze er geen meer in de rekken liggen. Dat zetten ze recht met deze Yaris Cross.

23.000 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Compacte SUV's zoals de Ford Puma, de Dacia Duster, de Peugeot 2008 en Renault Captur hebben eigenlijk allemaal dezelfde voorvader. Met de eerste generatie van de Toyota RAV4 tekenden de Japanners de blauwdruk voor de kleine SUV die vandaag zo mateloos populair is. Er waren al wel eerder kleine offroaders afgezakt vanuit het Verre Oosten, zoals de Suzuki Vitara of Daihatsu Taft, maar dat waren echte terreinwagens op een ladderchassis, terwijl de Toyota RAV4 op een personenwagenplatform met een zelfdragend koetswerk stond.

Een schot in de winkelhaak, zo bleek, al duurde het wel even voordat andere autobouwers op die kar sprongen, denk maar aan de Nissan Juke of de  Mini Countryman. Inmiddels was de Toyota RAV4 zijn gewichtsklasse al lang compleet ontgroeid en zat de Japanse constructeur zonder kleine cross-over. Het is te zeggen: meer dan een decennium geleden staken ze opnieuw een teen in dat water. En ook die Urban Cruiser, een kruising tussen een eenvolumer en een SUV, was in zekere zin een pionier. Ditmaal hapte het koperspubliek echter niet toe, en roemloos blies hij na enkele jaren alweer de aftocht, waarna het dus tot 2021 zou duren eer de Japanners eindelijk kunnen oogsten wat ze in de jaren 90 gezaaid hebben.

Koetswerk en afmetingen

Het vermoeden dat er vraag gaat zijn naar deze Toyota Yaris Cross is althans gegrond. Het genre is in trek, net als het fundament; de gewone Toyota Yaris heeft het dit jaar immers geschopt tot een van de bestverkochte auto’s van Europa en heeft met zijn bijzonder efficiënt hybridesysteem mechaniek in huis die niet alleen fiscaal voordelige CO2-cijfers voorlegt, maar ook in de praktijk zuinig is met energie. De Toyota Yaris Cross staat dus op hetzelfde platform als de gewone Yaris, TNGA-B genaamd, maar hij is wel meer dan 20 centimeter langer en heeft langere schokdempers en 2,5 centimeter extra bodemvrijheid.

Je ziet het er ook goed aan dat de Toyota Yaris Cross meer om het lijf heeft, en de ontwerpers hebben de bekende trukendoos bovengehaald om de Yaris Cross zo potig mogelijk te maken. Hoekige wielkasten met daarrond nog eens zwarte sierlijsten om de wielen (van 16 tot 18 duim) extra groot te doen ogen, een stevige C-stijl en een rechtopstaande neus met een relatief lange motorkap: het zijn elementen die we ook aantreffen op de huidige Toyota RAV4. Ook bijdetijds is het zwartgelakte dak, nog zo’n visueel trucje waarmee de auto lager en breder lijkt dan hij is, al is dat wel een optie.

2021 Toyota Yaris Cross Hybrid

Interieur en kofferruimte

Binnenin de Toyota Yaris Cross treffen we quasi dezelfde boordplank als in de gewone Yaris, op enkele details na, zoals de wat ruimere opbergvakken. Een al bij al klassiek ontwerp met gewone wijzerplaten en een centraal aanraakscherm van 9 duim dat wat op zichzelf staat. Het gaat om Toyota’s nieuwe multimediasysteem, Smart Connect gedoopt, dat krachtiger is, sneller reageert en voorzien is van Android Auto en Apple CarPlay, terwijl het ook samenwerkt met een nieuwe applicatie voor je telefoon, MyT. Het is continu verbonden met het internet en kan dus draadloos bijgewerkt worden.

Achterin de Toyota Yaris Cross is het relatief goed zitten, toch voor een auto van dit formaat. De rugleuning kan in twee of drie delen neergeklapt worden, naargelang van het uitrustingsniveau, en als optie kun je ook een dubbele koffervloer in twee ongelijke delen krijgen. De hoedenplank is bijzonder: geen stijf exemplaar, maar eentje dat je kunt dubbelvouwen, een beetje zoals een tweesecondentent. Een elektrische achterklep is als optie te krijgen.

2021 Toyota Yaris Cross Hybrid

Specificaties en prestaties

Als een van de enige in deze categorie (naast onder andere de Audi Q2, de Fiat 500X of de Jeep Renegade) is de Toyota Yaris Cross verkrijgbaar met vierwielaandrijving. In dit geval gaat het dan niet om een mechanische verbinding tussen voor- en achteras, maar om een aparte elektromotor op de achterwielen. De basisversies zijn voorwieltrekkers, met als instapper een klassieke benzinevariant van 23.000 euro. Het gaat dan om een atmosferische, 1,5 liter grote driecilinder van 125 pk met manuele zesbak. Toyota bouwt daarvan ook een variant met CVT, maar die wordt in ons land niet ingevoerd.

De hybride versies van de Toyota Yaris Cross bouwen voort op diezelfde benzinemotor, maar dan een toegeknepen variant, waardoor de prestatiecijfers enkel na de komma verschillen. In hun geval genereert de 1.5 een nederige 92 pk, aangevuld met 59 kilowatt van de elektromotor, die via het planeetwielstelsel mee de voorwielen aandrijft. De 4x4-variant van de hybride heeft voorin dezelfde onderdelenset, maar draagt achteraan ook nog eens een kleine elektromotor van 3,9 kW.

Beide hybridevarianten hebben voorin een door de verbrandingsmotor aangedreven generator om de kleine lithium-ionaccu op peil te houden. Het gaat hier dus om een zelfopladend systeem, dat je niet aan het stopcontact hoeft te hangen. De achterste motor maakt de vierwielaangedreven Toyota Yaris Cross overigens niet krachtiger of rapper. Integendeel zelfs, die versie is een dikke halve seconde trager op de sprint van 0 tot 100 km/u en verbruikt ook een beetje meer. Door de anders gestuurde werking bedraagt het systeemvermogen in beide gevallen 116 pk.

Zoals we gewend zijn van Toyota, is dit geen geweldenaar. De prestaties zijn simpelweg adequaat, met in het geval van de voorwielaangedreven hybride een tijd van 11,2 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/u. Wel merkten we dat er behoorlijk wat motorgeronk tot in het interieur binnendrong, net als windgeluid. Een driecilinder draait natuurlijk inherent wat ruwer dan een vierpitter – maar we moeten er wel bij vertellen dat onze test gebeurde met een nog niet honderd procent definitief prototype.

Even typisch Toyota is de ongeëvenaarde efficiëntie van het systeem, dat maximaal gebruikmaakt van de energie die normaliter verspild wordt bij het vertragen, in combinatie met het hoge thermische rendement van de verbrandingsmotor. Het viel op hoe vaak die 1.5 op non-actief staat – zelfs bij snelheden tot 130 km/u kan de Toyota Yaris Cross zuiver elektrisch rijden. Bij een test op een gevarieerd parcours noteerden we dan ook een gemiddeld verbruik van amper 4,3 l/100 km, een resultaat dat je nauwelijks kunt halen in een dieselstadswagen (een soort die met uitsterven bedreigd is), laat staan een minder gestroomlijnde cross-over.

2021 Toyota Yaris Cross Hybrid

Rijgedrag

Het weggedrag van de Toyota Yaris Cross is daarnaast behoorlijk vermakelijk, en dat ligt aan de zeer stijve bouw en de gunstige plaatsing van de batterij onder de achterbank, ook al weegt die slechts enkele tientallen kilo’s. De vierwielaangedreven variant, de enige die we uitprobeerden, komt bovendien met een onafhankelijke achterophanging met dubbele driehoeken, die het wegcontact wat fijnzinniger maakt dan de torsieas van de 4x2-varianten. Het maakt dat de Yaris Cross accuraat en daadkrachtig door een bocht gaat, en zelfs bij een sportieve rijstijl een uitstekende gripbalans demonstreert. Ook het veercomfort is goed, een aangename nevenwerking van de rigide koetswerkstructuur.

2021 Toyota Yaris Cross Hybrid

Belgische prijs en versies Toyota Yaris Cross

De niet-hybride Toyota Yaris Cross 1.5 verandert van eigenaar vanaf 23.000 euro. Wie de zuinigere tweemotorenvariant wil, betaalt daarvoor 2.430 euro extra. Het gaat dan om een exemplaar met stalen velgen en sierdeksels, halogeenkoplampen, een kleiner aanraakscherm van 7 duim en een audiosysteem met slechts twee luidsprekers. De vierwielaangedreven versie van de Toyota Yaris Cross Hybrid is pas te krijgen vanaf 34.680 euro, en dan meteen in het aankledingsniveau Adventure, waarin onder andere het navigatiesysteem, dakrails en een achteruitrijcamera vervat zitten. Met dezelfde uitrusting bedraagt het prijsverschil tussen de voor- en de vierwielaangedreven hybride 2.600 euro.

Altijd standaard is het Safety Sense-systeem, dat een spoorassistent, verkeersbordherkenning, automatische grote lichten en een adaptieve snelheidsregelaar bevat (dat laatste enkel op de hybrides). Zoals gewoonlijk bij Toyota zit de uitrusting redelijk star verdeeld over de verschillende niveaus; à la carte samenstellen is, op een verdwaald pakketje na, niet mogelijk. Interessant om te melden is nog de beschikbare parkeerautomaat, die behalve het sturen ook het gas geven en remmen voor zijn rekening neemt. Het enige wat je dient te doen, is de pook verzetten tussen R en D.

>>> Toyota Yaris Cross: ontdek alle modellen, versies en prijzen.

2021 Toyota Yaris Cross Hybrid

Toyota Yaris Cross - verdict AutoGids

Typisch Toyota, deze Yaris Cross. Niet te veel toeters en bellen, maar degelijk en doordacht. En vooral: bijzonder efficiënt onder de motorkap, met een hybride benzinemotor die het verbruik van een diesel evenaart, zonder dat je hoeft op te laden.

De tweewielaangedreven versie van de Toyota Yaris Cross is wel de interessantere van de twee hybrides, gezien het aanzienlijke prijsverschil. De Japanners verwachten veel van deze nieuwe pupil, ondanks de overbevolking in deze categorie. Dankzij het karaktervolle ontwerp, zeker vergeleken met eertijdse Toyota’s, zou dat weleens terecht kunnen zijn.

 

  • Bijzonder efficiënt
  • Handige koffer
  • Prettig weggedrag
  • Geluiddemping
  • Matige prestaties
  • Luide driecilinder

Verwante testen

In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris cross

Journalist AutoGids/AutoWereld

NIEUWSBRIEF

Verkoop uw auto vandaag