Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Golf 8: tijdloos

Geschreven door Xavier Daffe op

De VW Golf is zo’n icoon geworden dat elke generatiewissel een nieuwsitem wordt. 45 jaar na zijn debuut begint hij nu aan zijn achtste generatie: die van de stijlbreuk.

Het concept

Op zich verandert het concept niet echt. Het is nog steeds een vrij klassieke berline uit het C-segment, dat van de traditionele gezinswagens, met vijf deuren, een kofferklep en een dwars ingeplante motor die de voorwielen aandrijft. Of soms de achterwielen. Deze achtste generatie herneemt trouwens het MQB-platform van de 7, wat meteen verklaart waarom zijn formaat niet ingrijpend verandert. Hij is dus nog steeds 4,28 meter lang, exact in het gemiddelde van het segment, met een koffer van 380 tot 1.237 liter. Een break staat op de planning, maar de driedeursversie verdwijnt uit het aanbod. Die laatste nam toch maar 10 procent van de verkoopcijfers in en kon dus net zo goed worden geschrapt.

Wat er verandert

De echte stijlbreuk zit hem in het interieur, waar alles nu digitaal gaat. Net zoals de Mercedes A-Klasse al doet krijgt de Golf 8 achter het stuurwiel een digitaal scherm van 10 duim dat als instrumentenbord werkt en dat verschillende weergavemogelijkheden kent die van op het stuur kunnen worden gekozen. Dit scherm wordt doorgetrokken in de middenconsole via een tweede van 8,25 duim, dat als multifunctiescherm dient, naar wens kan worden geconfigureerd en van waar de functies voor de klimaatregeling, de audio, de telefonie en de (niet bijster intelligente) navigatie zich laten bedienen. Je hebt langs die weg ook toegang tot geconnecteerde diensten zoals Apple Car Play (Android Auto is in dit stadium nog niet voorzien) en het ecosysteem Volkswagen We. De spraaksturing wordt geactiveerd via een knop op het stuur of gewoon door “Hello Volkswagen” te zeggen en dan uit te spreken wat je wil: “ik heb het te warm”, “zet de radio wat luider”, “bel dit nummer”, “verander de sfeerverlichting”,… Later krijgt de Golf de spraakbesturing Alexa van Amazon. Een vreemde keuze, zeker als je weet dat zustermerk Skoda zijn eigen systeem heeft met de naam Laura. Het zij zo. Zoals de Golf 1 Volkswagen 45 jaar geleden in de moderne tijd heeft gehesen, geeft de Golf 8 hem nu toegang tot het digitale en geconnecteerde tijdperk.

Hoe hij rijdt

Zoals een Golf. De wieltreinen zijn overgenomen van de Golf 7, wat betekent dat hij vooraan op pseudo-McPhersons staat en achteraan op een torsiestang voor de versies van minder dan 150 pk en een meerarmige as vanaf 150 pk of onder de vierwielaangedreven varianten. De gestuurde schokdemping DCC is van de partij en kan worden ingesteld in de programma’s Eco, Sport of Comfort, waar nu ook een Individual-modus is bijgekomen, die het zoals zijn naam aangeeft mogelijk maakt om je eigen instellingen te kiezen en op te slaan. Het verschil tussen deze rijmodi lijkt weinig uitgesproken en je voelt het vooral in de sturing van de DSG-versnellingsbak, die inderdaad heel uiteenlopende persoonlijkheden kent naargelang je in Comfort of Sport staat. Het resultaat is een efficiënte, doorgaans neutrale Golf, die pas laat gaat ondersturen dankzij onder meer het elektronische differentieel XDS dat een beetje werkt zoals een sperdifferentieel en dat de auto helpt om vooral scherpe bochten aan te snijden. Het geheel is niet erg speels, maar dat verlangen we ook niet van hem. Wil je dat de Golf veilig, sereen en comfortabel is? Dan is de opdracht volbracht. Verder is de rijhouding perfect en het stuur precies en relatief communicatief (lineair met de basistandheugel, progressief met het optionele stuur met variabele tandheugel). Gelukkig voor de ergonomie en de veiligheid zijn basisfuncties zoals de klimaatregeling rechtstreeks met knoppen toegankelijk, al moet je nog steeds via het aanraakscherm gaan om de instellingen te regelen. Er is dus flink wat gelegenheid om je blik van de weg te halen. Wij mochten de nieuwe 1.5 TSI met 130 pk en manuele zesversnellingsbak en de 1.5 e-TSI van 150 pk met de DSG-automaat aan de tand voelen. De eerste blijkt voldoende ondanks een licht gebrek aan koppel bij middelhoge toeren. Hij compenseert daarvoor door gewillig in de toeren te klimmen terwijl de versnellingsbakbediening precies en aangenaam is. De tweede kan rekenen op een microhybridisering van 48V die de 1.5 een tijdelijke boost van 9 kW/12 pk geeft wanneer dat nodig is of die de benzinemotor zoveel mogelijk ontlast wanneer dat mogelijk is. Het gevolg is dat het verbruik en dus de uitstoot dalen. De functie om energie te recupereren tijdens het vertragen kan tot 12 kW opwekken om de kleine 48V-batterij op te laden. Deze motor blijkt ronder, gewilliger en reactiever (onder meer dankzij de afstelling van de DSG-bak) terwijl het stop-startsysteem quasi ongemerkt functioneert dankzij de alternator-starter.

Budget & uitrusting

De definitieve prijzen voor de Belgische markt zijn nog niet gekend, die krijgen we iets voor het salon van Brussel. De Golf staat daar naast de andere grote nieuwigheid, de puur elektrische ID.3. We weten echter al wel dat de oude uitrustingsniveaus Trendline, Comfortline en Highline zijn vervangen door Golf, Life en Style, waar later nog de versie R-Line bij komt. Op het eerste gezicht is de standaarduitrusting rijkelijker dan in de 7. Ze omvat voortaan de Digital Cockpit, ledlichten, een handenvrijsleutel, het multifunctiestuur, automatische airco, een spoorassistent, Front Assist en de automatische noodrem, naast de Car-to-X-functie waarmee de auto met zijn omgeving en met andere voertuigen binnen een straal van 800 meter communiceert – op voorwaarde dat ze uiteraard met dezelfde functionaliteit zijn uitgerust. Maar een en ander vereist dus nog voorbehoud in afwachting van de officiële Belgische tarieven.

De concurrentie

Die is uiteraard talrijk en verbeten: het C-segment is het drukste van Europa. Onder de massaconstructeurs kunnen we alfabetisch de volgende kemphanen opsommen: Citroën C4 Cactus, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Seat Leon, Skoda Octavia en Toyota Corolla. Binnen die groep onderscheidt de Golf 8 zich duidelijk door zijn technologische en digitale voorsprong, al is het dus nog afwachten wat dat moet gaan kosten. Maar met zo’n rijkdom aan nieuwe inhoud kan de Golf ook lonken naar het premiumsegment, met spelers als de Audi A3 (die toch stilaan het gewicht van zijn hoge leeftijd begint te voelen), de BMW 1-Reeks en vooral de Mercedes A-Klasse. Die laatste lijkt de uitverkoren rivaal door zijn sterk gelijkaardige aanpak voor het interieur en de ingebouwde functies.

Ons verdict

De Golf 8 is de generatie van de stijlbreuk: een digitale stijlbreuk op een basis van gekende en dus beproefde mechaniek. Het platform kennen we al, het chassis ook, maar op de 1.5-benzine duikt milde hybridisering op terwijl plug-inhybrides van 204 en 245 pk aangekondigd zijn (naast de GTI, GTI TCR en de R). Maar de Golf innoveert bovenal in het interieur: de kleine bedieningspook voor de DSG-bak doet denken aan die van de Porsche 911, maar vooral de digitale schermen die het dashboard bekleden geven een heel technologische toets en maken dat de middenconsole ontdaan is van alle ‘fysieke’ knoppen. Deze Golf treedt duidelijk toe tot het digitale en geconnecteerde tijdperk, en hij doet dat goed. We kunnen ons misschien enkel de vraag stellen of dat allemaal wel nodig is en niet te complex wordt. Maar dat is een ander verhaal…

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars