Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Up GTI 2018 : Fun Up

Geschreven door Laurent Blairon op

Volkswagen zet de lijn van de sportieve mini-stadsauto’s na de Golf I en Lupo GTI verder. Neen, we hebben ons niet in het ootje laten nemen, want we zijn oprecht gecharmeerd door deze Up GTI.

Prijs
NB

Het concept

Volkswagen waagt het om een rechtstreekse link te leggen tussen zijn nieuwe Up GTI en zijn legendarische Golf I GTI uit 1976. Heel wat “kenners” uit de autosector zullen zich ongetwijfeld aan die opportunistisch lijkende vergelijking ergeren, maar toch houdt ze wel enigszins steek: met een vermogen van 115 pk, een gewicht van ongeveer een ton, een formaat vergelijkbaar met dat van de Golf I, brede velgen en sporen, sportieve details, een rood biesje rond het radiatorrooster en zelfs stoelen met Clark-ruitjesmotief is er wel iets voor te zeggen. Tegenover het radicale karakter van zijn voorvader plaatst de Up GTI echter een meer gepolijste en milieuvriendelijke houding. Zijn 1.0 TSI-driecilinder heeft iets wat nog zeldzaam is onder benzinewagens: een partikelfilter, zodat hij al aan de Euro 6 AG-norm voldoet. Bovendien is deze Up GTI ook de eerste Volkswagen die is gehomologeerd volgens de ‘wereldwijde’ WLTP-verbruiksnorm, waar hij gemiddeld 5,7 l/100 km verstookt.

Wat er verandert

Onder de motorkap wordt de GTI uiteraard de krachtigste Up door gewoon het EA211-blok bij zijn grote broers Polo en Golf te lenen: een 1.0 TSI met 115 pk en 200 Nm. Uiterlijk krijgt hij de volledige VW GTI-behandeling: rood biesje rond het radiatorrooster, duidelijk zichtbare GTI-logo’s, een ‘splitter’ in de voorbumper en een dakspoiler, maar ook een paar subtiele zwarte strips onderaan het koetswerk. Voor de velgen kozen de ingenieurs voor 17 duim met niet al te brede banden (195) in het model Brands Hatch, die de (vooraan) roodgelakte remklauwen duidelijk zichtbaar laten.

Technisch gezien ligt de auto 15 millimeter lager en zijn de sporen 8 millimeter breder, waardoor de Up wat meer zelfzeker op de weg staat. De torsiestang is 30 procent stijver gemaakt en het stuur zou lichtjes herijkt zijn, maar voor de rest is hij niet radicaal onder handen genomen: geen korte versnellingsbakverhoudingen (de GTI wordt enkel geleverd met een manuele zesversnellingsbak), extreme ophanging of gestuurde schokdempers en dergelijke meer.

Hoe hij rijdt

Laat ons maar met de deur in huis vallen: we hebben ons kostelijk geamuseerd op de slingerbaantjes van het hinterland van Nice, waar deze test plaatsvond. De Up GTI is heerlijk sportief, maar hij is niet de radicale GTI die alles verslindt wat zijn pad kruist. De 1.0 TSI is bijzonder gewillig (met een kleine boost rond de 3.000 o/m), daar moet je niet aan twijfelen, maar je moet dan wel intensief met de bijzonder lang gespreide versnellingsbak aan de slag. 8,8 seconden om van 0 naar 100 km/h te sprinten en een top van 196 km/h, meer heb je niet nodig om je te amuseren. Je voelt daarentegen dat deze éénliter nooit een sportieve roeping heeft gehad aan de manier waarop hij kermt wanneer je hem opzweept, alsof je hem pijn doet. Met zijn te neutrale stem vergde hij bovendien een klankgenerator (een soort woofer) om hem wat… expressiever te maken. Maar één ding staat vast: de funfactor van de Up is maximaal.

Budget & uitrusting

Volkswagen kondigt een goed geplaatst prijskaartje aan van 16.860 euro voor de driedeursversie, want ook kleine gezinnen worden niet vergeten (al is de meerprijs voor de vijfdeurs nog niet bekend). De uitrusting is behoorlijk rijkelijk, want naast de hele GTI-aankleding met onder meer 17-duimvelgen (een andere maat is er toch niet) krijgt deze Up een airco, een Composition-radio met 6 luidsprekers, mistlampen met bochtverlichting, elektrische en verwarmde buitenspiegels en zelfs stoelverwarming. Als optie kan je je Up GTI nog sieren met een schuifdak, het pack Drive Plus (stadsremhulp, snelheidsregelaar, automatische koplampen), een achteruitrijcamera of het Beats-audiosysteem met 8 luidsprekers.

Concurrenten

Wij denken onmiddellijk aan de Renault Twingo GT, die qua instelling erg dicht in de buurt komt. Maar kijk ook naar de toekomstige Kia Picanto GT 1.0 met 100 pk of de Opel Adam 1.0 115 pk. In hetzelfde formaat kan je niet om de Abarth 500 heen, maar die speelt in een veel radicaler en duurder deel van de markt. Er zijn kortom nog flink wat van deze sympathieke kleine autootjes, die we graag eens met elkaar zouden confronteren.

Ons verdict

De Up GTI kan geen aanspraak maken op het radicale karakter dat zijn logo veronderstelt, maar hij is bijzonder charmant. Hij is knap en levendig en biedt al echt rijplezier onder de 100 km/h en voor minder dan 17.000 euro. Een leuk bommetje vol energie in het segment van de chique stadswagens.

  • Guitig smoeltje
  • Toffe prestaties
  • Prijs en fiscaliteit
  • Ophanging bij radicaal gebruik
  • 17-duimvelgen misschien wat te groot?
  • Matige connectiviteit en veiligheid

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Up!

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker