Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene mobiliteit op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Zenvo TSR-S: de andere superviking

In Denemarken ontwikkelt en bouwt de kleine constructeur Zenvo monsterlijke hypercars met V8. De TSR-S ontwikkelt bijna 1200 pk voor 1,5 ton. Hij valt vooral op door zijn dansende achtervleugel.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Als je vraagt naar merken die auto’s met meer dan 1000 pk hebben, zullen Bugatti en Koenigsegg snel opkomen, en zelfs Aston Martin en AMG. Toch zijn er nog anderen, zoals Zenvo. Dit Deense merk werd in 2004 opgericht door Troels Vollersten, die zijn eerste model in 2009 lanceerde: de ST1 met 1104 pk. 10 jaar later zit het merk aan de TSR-S. Het is de voor de openbare weg gehomologeerde variant van de TSR, die enkel op circuit mag. Een bolide uit koolstofvezel die voortgestuwd wordt door een 5.8 V8 met twee compressors van 1194 pk bij 8500 tpm en meer dan 1100 Nm. Het spreekt voor zich dat dat vooruit gaat.

Starten

De ‘contactsleutel’ moet in een eigen gleuf worden gestoken om te vermijden dat hij in een opbergvak in de middenconsole terechtkomt. In geval van harde acceleratie zou die zo een projectiel kunnen worden. Met het geluid van de V8 in de achtergrond, dat uit een titanium uitlaatsysteem komt, duwen we op de rem en zetten we de sequentiële zevenbak in D. En dan… niets? Nee, je moet enkele seconden wachten voor de Zenvo klaar is voor vertrek. Bij het buitenrijden is er geen stress. De ophanging absorbeert het asfalt goed, of toch die van goede kwaliteit in Denemarken. Qua besturing hetzelfde verhaal. Je hebt geen bodybuilderarmen nodig om de hypercar bij lage snelheden te verplaatsen. Het stuur wordt zeer nauwkeurig naar gelang het tempo omhoog gaat. En dat gaat heel, heel snel. Op open wegen, zonder waakzaamheid, hangt je rijbewijs aan een zijden draadje. Die van de gaskabel, waarmee je erg snel hallucinante snelheden bereikt. Een recht stuk vormt duidelijk het bewijs.

Hoe rijdt het?

Even rust. Na een observatierondje staat de baas, die naast ons zit, erop dat we het gaspedaal vloeren en een paar keer terugschakelen met de schakelpeddels achter het stuur. Een handeling die de Zenvo onmiddellijk doet vliegen. De ingewanden van de 2 inzittenden zitten plotsklaps aan hun rug. De extreme sensaties komen van zijn indrukwekkende versnelling: 0 tot 100 km/u in 2,8 seconden, 0 tot 200 in 6,8 seconden. Het spreekt voor zich dat de machine snel moet beteugeld worden in het verkeer. Zonder beperkingen bereikt de auto zonder moeite zijn begrensde topsnelheid van 325 km/u. Om de 1,5 ton weer af te remmen, gebruikt hij carbonkeramische remmen. Niet van Brembo, de schijven van 395 mm (voor) en 380 mm (achter) komen van Surface Transforms, een bedrijf dat ook andere hypercars voorziet.

Dansende achtervleugel

Het was echter niet mogelijk om de speciale achtervleugel van de Zenvo te testen, daarvoor zullen we eens op het circuit moeten gaan. Het bruutste element van de auto kan op 4 assen bewegen. Het doel is om de downforce te balanceren, om een 50/50-verdeling tussen voor en achter te behouden. Volgens de designer is de TSR-S voor 90% ontworpen volgens de aerodynamica. Hij heeft een vlakke bodem en de luchtstroom wordt gericht op downforce en koeling voor de motor. Merk op dat, om het motorcompartiment te bereiken, het nodig is om de vleugel los te maken door handmatig buizen te verwijderen.

Op het gemak

Terug naar de rit langs de kleine Deense wegen rond het atelier (we spreken niet van een fabriek bij een vakman van dit kaliber) in Præstø, op het eiland Sjælland. De TSR-S blijft perfect beheersbaar voor elke ervaren bestuurder. Er is geen sprake van automatisch schakelen, dat moet met de hand gebeuren via de peddels. Voor deze test zijn we in de IQ-modus gebleven. Dat is een programma dat het koppel automatisch in stappen aanpast. Hij laat 3% slip toe voordat het motorvermogen wordt verminderd. Het doel? Om te genieten van de best mogelijke tractie zonder onnodige angsten, vooral op natte ondergrond. Het is natuurlijk ook mogelijk om de tractiecontrole uit te schakelen, net zoals een ‘zachte’ modus met een verminderd vermogen van 700 pk. Voor de versnellingsbak zijn er twee modi: eentje voor de weg en een agressievere voor op circuit. De bak toont zich tegelijk alert, snel en zacht. Hij geeft kleine klapjes bij het wisselen van versnelling. Tenzij je het gaspedaal loslaat wanneer je de peddels gebruikt. Bij het remmen kan hij ook zelf terugschakelen.

Het budget

Aan boord is de sfeer volgens de wensen van de klant. Het scherm is simpelweg een iPad Pro die kan worden losgekoppeld. Om de tijden rustig te kunnen bekijken in de paddock, of om de passagier aanwijzingen te laten geven tijdens het rijden. Voor de rest is alles aanpasbaar. Bij Zenvo is het allemaal handgemaakt en zelfgemaakt (op de iPad en het onderblok na). Met andere woorden, alles wordt afgesteld door het lokale team. Een huzarenstuk dat eindigt met de TSR-S. En dat heeft natuurlijk een prijs: vanaf 1 miljoen euro zonder belastingen. Daarnaast zijn alle wensen te bestellen voor bedragen van 5 tot 6 cijfers.

Ons verdict

De Zenvo TSR-S is een ruimteschip van een auto die enkel bereikbaar is voor de zeer gefortuneerde fans. Deze straatlegale variant van de circuittijger TSR is zeer verbazingwekkend op de weg. Hij is niet ontembaar, verre van. Maar je moet wel genoegen nemen met een ultrasportieve wagen zonder tierlantijntjes en quasi zonder koffer. Er is geen onderhoudsnetwerk, de constructeur stuurt een van zijn ‘vliegende artsen’ voor onderhoud of reparatie. Dit versterkt het exclusieve karakter van deze temperamentvolle auto, die onvergetelijke sensaties schenkt bij hoge decibellen.

Geschreven door op