Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi Q3 Sportback 45 TFSI : Pk's in een spannend kleedje

Geschreven door Jean-François Christiaens op

In het fel bevochten segment van de luxe-SUV’s heerst de uiterlijke schijn. Ook de Q3 van Audi ontsnapt niet aan die regel en onderwerpt zich op zijn beurt aan de conventies van de zogenoemde SUV-coupés. Volstaat zijn gelifte achterwerk met Sportback-logo om jong te blijven?

Prijs
NB
  • Score redactie 15.55 /20

Terwijl de coupé-SUV (met vijf deuren) tien jaar geleden nog een nichemodel was, kunnen we vandaag spreken van een heuse mode. Dat is in de Audi-catalogus niet anders. In tegenstelling tot de Q8, die recht heeft op zijn eigen – even – nummer, behoudt de Q3 ‘coupé’ het oneven getal van zijn orgaandonor, maar onderscheidt hij zich van die laatste door het achtervoegsel Sportback. In vergelijking met de ‘SUC’ van BMW, de specialist in het genre, past deze Q3 Sportback (4,50 meter) netjes tussen de X2 (4,36 meter) en de X4 (4,75 meter) in.

De eerste SUV met Sportback-label dankt zijn virielere lijnenspel aan de... vrouwelijke toets van Seulah Park, de eerste vrouw die een Audi vormgaf. Deze ‘sportieve’ versie is vanaf de eerste aanblik herkenbaar aan zijn radiatorrooster met honingraatmotief, zijn iets schuiner geplaatste voorruit, zijn sterker aflopende daklijn, zijn meer gespierde heupen en zijn suggestieve achterbumper, die wordt onderstreept door een diffusor die niet zou misstaan op een RS-model. Afgaande op de talloze positieve commentaren die we tijdens deze test kregen, versterken die plastische ingrepen het sexappeal van de Q3, die in zijn burgerlijke versie eerder klassiek oogt. De meerprijs van de transformatie beperkt zich tot 1.500 euro.

  • Look, afwerking
  • Geslaagd variabel stuur
  • Samenwerking motor-versnellingsbak
  • Stevige prestaties
  • Gevrijwaarde functionaliteit
  • Verbruik kan oplopen
  • Uithoudingsvermogen remmen
  • Hoge prijzen, dure opties
  • Hoofdruimte, instap achterin
  • Eerder geruststellend dan plezierig weggedrag

In dit artikel : Audi, Audi Q3

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker