Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Audi Q5 TFSI 150 kW Quattro (Edition One)

Geschreven door Xavier Daffe op

Na zes jaar krijgt de Audi Q5 (eindelijk) een opvolger. Eentje die nieuwer is dan zijn vertrouwd ogende lijnenspel doet vermoeden, want hij staat op een nieuw platform, inclusief opgewaardeerde hybridetechnologie.

58.110 €
  • Score redactie 15.25 /20

De Q5 heeft Audi geen wind­eieren gelegd: van bij de lancering van de eerste generatie in 2008 is de middelgrote SUV altijd een ­verkooptopper geweest voor Ingolstadt. Ook vorig jaar nog was het wereldwijd de best­verkochte Audi, hoewel het model toen al op zijn laatste benen liep en de rode loper al werd uitgerold voor deze derde generatie.

Zo’n generatiewissel van een bestseller is ­altijd een moeilijke evenwichtsoefening. Zeker in dit segment, waar het publiek over het algemeen nogal behoudsgezind is. Bovendien zijn de sterren Ingolstadt de jongste tijd niet meer zo gunstig gezind: de verkoop ging er in 2024 met 12 procent op achteruit, er was al de sluiting van Audi Brussels in februari en in Duitsland staan nog eens 7.500 jobs op de tocht.

Voor een stuk komt dat natuurlijk doordat ze ook bij Audi worstelen met een elektrische transitie die niet zo vlot loopt als ­verhoopt. Er is zeker nog geen sprake van een ­malaise, maar wel van een overgangsperiode, zoals wel meer Europese groepen die op dit ­moment doormaken. Een situatie die nog in de hand wordt gewerkt doordat onze politieke overheden warm en koud blijven blazen in hun beleid rond EV’s, én door de massale toevloed aan nieuwe elektrische spelers op onze markt.

Doelgericht evolutie

In die context heeft Audi voor deze derde generatie van de Q5 niet gekozen voor de grote revolutie, maar eerder voor een doelgerichte evolutie. Zij het wel op basis van een nieuw platform (dat van de A5 en A6), waarbij ook een opgewaardeerd hybride­systeem hoort. Helemaal nieuw is dat PPC of Premium Platform Combustion niet; het gaat in werkelijkheid om een evolutie van het MLB EVO-platform van de vorige generatie.

Toch is die nieuwe naam niet zonder belang, omdat hij heel expliciet verwijst naar verbrandingsmotoren. Een puur elektrische Q5 zal er met andere woorden niet komen – die klanten kunnen natuurlijk al terecht bij de Q4 e-Tron en Q6 e-Tron. Doorgaans worden auto’s bij elke generatiewissel iets groter, en de Q5 vormt daarop geen uitzondering, al blijft de groeistuip hier wel bescheiden.

De huidige Q5 is 6 centimeter langer dan zijn voorganger, naast 1 centimeter breder en 1 centimeter hoger. De wielbasis ging van 2.819 millimeter naar 2.827 millimeter, verwaarloosbaar met andere woorden. Naast de klassieke Q5 is ook al meteen een Sportback-variant verkrijgbaar, met een schuiner aflopende achterkant.

In afwachting van de plug-inhybride ­varianten die gepland zijn voor na de zomer, bestaat het motorpalet uit twee benzines en één diesel: de 2.0 TFSI van 204 pk uit deze test, de snelle SQ6 met 3.0 V6 TFSI van 367 pk en de onverslijtbare 2.0 TDI, eveneens 204 pk sterk. De diesel en SQ6 zijn standaard Quattro’s, de basis-TFSI laat de keuze tussen voor- en vierwielaandrijving, maar allemaal beschikken ze over de nieuwe hybridetechnlogie, door Audi MHEV Plus gedoopt. 

Foto’s: Julien Mahiëls

  • Zijdezachte ophanging (met luchtveren)
  • Geslaagde hybride ondersteuning
  • Rijhouding en zitcomfort
  • Kwaliteitsindruk minder goed dan vroeger
  • Veel dure opties
  • Onaangename vijfde zitplaats

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi Q5

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker