Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 318i : Nieuwe benzinedriecilinder

Geschreven door Julien Matagne op

Bij de Eerste Test van de gefacelifte BMW 3-Reeks konden we nog niet proeven van de grootste nieuwigheid: de driecilinder in de 318i. Intussen hebben we die benzine-instapversie echter uitgebreid aan de tand kunnen voelen.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.16 /20

BMW heeft de facelift van zijn 3-Reeks aangegrepen om het motorenpalet bij te werken en een nieuwe drukgevoede benzinedriecilinder van 1,5 liter te introduceren. Een primeur voor het model, dat intussen al veertig jaar en zes generaties bestaat. Wie had tien jaar geleden durven te denken dat zo’n kleine motor ooit een gezinsberline als deze zou aandrijven? Niemand allicht... Maar met de komst van de turbo op benzinemotoren is veel mogelijk geworden. Ford bewijst dat nu al een klein jaar door zijn grote Mondeo aan te bieden met de piepkleine 1.0 EcoBoost.

Zover is BMW niet gegaan met zijn downsizing, maar de doelstelling is natuurlijk dezelfde: het verbruik en dus de uitstoot van stikstofdioxide zoveel mogelijk terugdringen. Dat is zeker interessant in het geval van de 3-Reeks, aangezien driekwart van de verkochte exemplaren in ons land naar bedrijven gaat en de fiscaliteit in dat geval in hoge mate afhangt van dat normcijfer: hoe lager de officiële uitstoot, hoe hoger de aftrekbaarheid en hoe lager de CO2-bijdrage en de belasting op het voordeel in natura (VAA). Daarom ook dat de dieselversies, die bijzonder zuinig zijn en bijgevolg weinig CO2 uitstoten, zo populair zijn op onze fleetmarkt.

Beetje bij beetje is de benzinemotor echter aan een opmars bezig, en nu diesels in de nasleep van het VW-schandaal met de vinger worden gewezen vanwege hun vervuilende uitstoot, is niets nog zeker. Nieuwe fiscale maatregelen zouden de diesel al op korte termijn minder interessant kunnen maken, en dat zou wel eens een klik kunnen veroorzaken in het hoofd van de consument. Kortom, mogelijk beleven we binnenkort de échte comeback van de benzinemotor…

  • Fiscaal interessante versie
  • Nauwkeuriger schokdemping t.o.v. voorganger
  • Interessante prestaties
  • Nauwkeurige bedieningsorganen
  • Afwerking, algemene ergonomie
  • Binnenruimte achterin
  • Gebrek aan steun standaardstoelen
  • Wat lang gespreide hoogste versnellingen
  • Vele en dure opties
  • Facelift amper zichtbaar
  • Te weinig opbergmogelijkheden
  • Getrapt verstelbare rugleuningen

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars