Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / BMW 530d : Veelzijdiger dan ooit

Geschreven door Tony Verhelle op

Ook in de prestigesegmenten moeten auto’s met hun tijd mee. Bij de reisberlines komt de nieuwe 5-Reeks van BMW daarom niet alleen zijn status van sportiefste van de klas weer opeisen, maar zet hij tegelijk ook in op de beste connectiviteit.

67.500 €
  • Score redactie 15.64 /20

Overzicht :

De komst van de nieuwe 5-Reeks heeft enige commotie teweeggebracht in automobielkringen. De nieuweling zou te veel focussen op comfort en (vooral) connectiviteit en zijn sportieve inborst verloochenen. Je kunt je natuurlijk afvragen waar de race naar meer pk’s en nog snellere acceleraties moet stoppen – op de openbare weg kun je dat vermogen in de meeste omstandigheden toch allang niet meer gebruiken. Daarom vond BMW het raadzaam om ook op andere vlakken in te zetten om zijn nieuwe 5-Reeks een geslaagde toekomst te geven. 

Zo wilden ze in München de (kleine) kloof dichten die er nog altijd was op het gebied van comfort met bijvoorbeeld de Mercedes E-Klasse, mocht de 5-Reeks op het gebied van rijhulpsystemen niet onderdoen en moest hij vooral op het gebied van connectiviteit het voortouw nemen. De marketingstrategen hebben namelijk uit vele studies en eigen onderzoek kunnen constateren dat de klant voor een dergelijke, zeker niet goedkope auto ook heel gevoelig is voor innovatie.

Wat het uiterlijk betreft, moet je al een beetje een kenner zijn om de nieuwe 5 van de vorige te onderscheiden: de buitenafmetingen verschillen nauwelijks en ook de look is niet zo sterk veranderd. Toch oogt de nieuweling een stuk strakker qua details en werd de achterste deuropening licht herzien, om de instap achterin (een pijnpunt bij de vorige 5-Reeks) te vergemakkelijken. 

Door een intelligent gebruik van lichtere, maar even sterke of zelfs sterkere materialen konden de ingenieurs 100 kilogram winnen bij gelijke uitrusting, maar aangezien je op de nieuweling nog meer snufjes kunt krijgen, zal het gewichtsvoordeel in de praktijk allicht minder groot zijn. Terwijl de vorige 5-Reeks er bij zijn lancering in 2010 tegenover zijn voorganger op achteruitging qua stroomlijn, zet de nieuwe 5 op dat vlak opnieuw een flinke stap vooruit: de SCx-waarde gaat van 0,65 naar 0,57, een gegeven dat zeker meespeelt voor prestaties en verbruik.

  • Bijzonder aangenaam aandrijfgeheel
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Comfort t.o.v. voorganger
  • Efficiëntie en rijplezier
  • Uitrustingsmogelijkheden
  • Hoge prijs
  • Veel en dure opties
  • Zeer bescheiden stilistische evolutie
  • Behoorlijke standaard-uitrusting, zonder meer
  • Onhandig grote draaicirkel

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars