Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW X4 XDrive 35i

BMW past het recept van de X6 opnieuw toe, maar dan in een kleiner formaat, met de X4, een SUV met de look van een coupé die veel rijplezier belooft. Eens kijken of hij die belofte waarmaakt.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

De X4 ziet het levenslicht op Amerikaans grondgebied. Hij wordt namelijk gebouwd in BMW's fabriek in Spartanburg, in South Carolina. Daar lopen ook de X3, X5 en X6 van de band, en diezelfde fabriek gaat ook de pluginhybrideversie van de X5 bouwen, evenals de toekomstige XL-SUV van het merk, de X7. De Duitse constructeur kondigde recent aan dat hij tegen 2016 een miljard dollar zou investeren om de productie in de Amerikaanse site met de helft op te voeren, van 300.000 naar 450.000 exemplaren per jaar. Kortom, bij BMW vormen de SUV's (Sport Utility Vehicles), SAV's (Sport Activity Vehicles) en SAC's een succesverhaal. Om een klein broertje voor de X6 te ontwikkelen vertrokken de ingenieurs niet van een wit blad. Dit nieuwe model deelt namelijk zijn basis met de X3. Hij onderscheidt zich van die laatste door zijn dynamischere chassisafstelling en, zoals eerder vermeld, een koetswerk met coupéprofiel.

Aandrijfgeheel: 133/160

Met de zes-in-lijn 35i onder de motorkap komt de X4 komt zeker geen vermogen tekort. De prestaties staan op een hoog niveau en we zijn ook te spreken over het karakter van zijn zescilinder. Die motor is tegelijk soepel en discreet onderin en levendig en melodieus bij hoge toerentallen. Hij is bovendien gekoppeld aan een automaat die niets dan lof verdient. En als kers op de taart blijft het verbruik vrij redelijk gezien het formaat en het prestatiepeil van de auto.

Wegligging: 118/160

Ondanks zijn coupéprofiel blijft deze 'SAC' zwaar en hoog op zijn poten. De ingenieurs zijn er echter in geslaagd de wetten van de fysica te tarten: de X4 rijdt verbluffend levendig voor zijn formaat. Het chassis, de vierwielaandrijving, het actieve stuur en de elektronische rijhulpmiddelen werken samen om hem een erg efficiënte wegligging te geven. En het rijgedrag is makkelijk onder de knie te krijgen dankzij het neutrale evenwicht. De remmen houden het daarentegen al snel voor bekeken...

Veiligheid: 151/200

De X4 biedt niet meer airbags dan een andere auto. Maar in dit model kun je wel de weg van in de hoogte overschouwen en zo op bepaalde gevaren anticiperen, zowel in de stad als op grote verkeersaders. Deze BMW kan zichzelf uiteraard de jongste rijhulpsystemen aanmeten. We denken dan aan dodehoeksensoren en een spoorassistent, of aan de botswaarschuwing met noodremfunctie bij lagere snelheden. Bovendien beschermt deze grote jongen zijn passagiers goed bij botsingen.

Comfort: 158/200

De sportophanging waarmee onze testauto was uitgerust, bleek helemaal niet karikaturaal. Ze is echt nooit overdreven stug en het compromis comfort-weggedrag is zelfs erg geslaagd, al zal de optionele gestuurde schokdemping ongetwijfeld een nog zachter rijcomfort bieden. De geluiddemping is erg goed en deze SUV-coupé biedt voldoende plaats voor vier volwassenen. Voorin raden we u de optionele sportstoelen aan, die een goede ondersteuning bieden.

Functionaliteit: 119/160

De gestrekte kont van de X4 beperkt het zicht naar achteren en maakt de instap naar de tweede zitrij minder makkelijk dan in de X3. De lagere koffer boet ook aan laadvolume in. Maar terwijl de X4 minder praktisch is dan een klassieke SUV, is hij daarentegen veel functioneler dan een coupé. Het interieur biedt ook voldoende bergvakken en de afwerking is goed, ondanks enkele harde plastics in de minder zichtbare delen van het meubilair.

Budget: 75/120

Dit hoofdstuk is een heikel punt voor deze auto... De X4 is een mode- en luxe-object voor een stevig prijsje. Hij is zelfs zo'n 4.000 euro duurder dan een X3, die nochtans ook niet goedkoop is. En de eindeloze optielijst van het model kan de rekening snel op een ongehoord niveau brengen. Het staat vast dat de X4 kapitaal vereist. Zijn krachtige 35i-motor voedt zich daarentegen met gewone benzine en verbruikt niet te veel, ondanks zijn stevige prestaties. Dat is dan toch al dat...

Besluit: 754/1000

Voor sommigen vormt de X4 een ideale synthese: een auto die dynamischer is dan een SUV, functioneler dan een coupé en minder arrogant dan de dikke X6. De criticasters van het genre zullen er daarentegen op wijzen dat hij minder sportief is dan een coupé en minder geschikt om het asfalt te verlaten dan een SUV. Een kwestie van filosofie... Maar iedereen moet toegeven dat de X4 een origineel en hoogtechnologisch voertuig is, dat er ondanks zijn formaat in slaagt met de wetten van de fysica te spelen om zich een erg dynamisch rijgedrag aan te meten. Natuurlijk behoudt hij een patserig kantje en laat hij zijn charmes erg duur betalen. Maar deze auto zal beslist gegoede klanten verleiden die de weg van bovenaf willen kunnen overschouwen en hem toch intens willen beleven achter het stuur. Het ziet er dus naar uit dat BMW zijn SAC'jes goed voor elkaar heeft...

U kunt de gedetailleerde wegtest van de BMW X4 35i nalezen in AutoGids 908 van 20/8/2014.

In dit artikel : BMW, BMW X4

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker