Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Dacia Sandero 1.5 dCi 85

Dacia zet zijn offensief onverdroten verder: de Sandero is nog maar pas gelanceerd, of de 1.5 dCi-versies zijn er al. En daarvan lijkt de 85 pk-uitvoering de homogeenste.

Prijs
NB
  • Score redactie 17.00 /20

De Sandero moet eerder worden beschouwd als een tweevolumevariant van de Logan dan als een volledig afzonderlijk model. Door de kosten op die manier te beperken kan Dacia een auto uit het B-segment op de markt brengen voor de prijs van een kleine stadsauto. In vergelijking met de Logan veranderden de buitenafmetingen sterk.

Rijgedrag: 132/200

De 1.5 dCi, die Renault-specialisten maar al te goed kennen, krijgt nu ook een plaats onder de motorkap van de Sandero. Hij is verkrijgbaar met 70 of met 85 pk. Met die laatste toont deze vijfdeurs zich leeg of in beladen toestand het meest dynamisch. Deze diesel herneemt zonder schokken en de spreiding van de versnellingsbak is goed. Het is wel jammer dat de bediening zo onnauwkeurig en weerbarstig is bij het snellere schakelwerk. Het stuur is bij het parkeren zwaarder dan een elektrische bekrachtiging, maar voelt bij hogere snelheden minder kunstmatig aan.

Veiligheid: 144/200

Het remsysteem blinkt uit door zijn eenvoud, met volle schijven en trommels, maar op de efficiëntie is niets aan te merken. Bij herhaaldelijk krachtig remmen kan het uithoudingsvermogen wel in de problemen komen. Het weggedrag is vooral levendig. De relatieve lichtheid van het koetswerk en het gebrek aan filtering bieden net als de reacties van de auto vrij rudimentaire sensaties. De voortrein heeft het soms moeilijk met het koppel van de dieselmotor. Qua passieve veiligheid hoeft de Sandero het ondanks de lage verkoopprijs niet te stellen zonder onmisbare elementen als frontale airbags, vijf driepuntsgordels en Isofix-bevestigingspunten achterin.

Comfort: 132/200

Het rijcomfort is schitterend: je merkt niets van de staat van het wegdek en kunt lange trajecten afleggen zonder vermoeid te raken. Alleen de summiere geluiddemping komt de rust van de inzittenden verstoren. De binnenruimte is voorbeeldig en de manuele airco is toereikend om het interieur af te koelen. De rijhouding heeft te lijden onder het stuur dat enkel in de hoogte kan worden versteld, en de stoelen missen zijdelingse steun.Terwijl zijn afmetingen aan de buitenkant vergelijkbaar zijn met die van een Renault Clio III, pakt de Sandero vooral uit met zijn uitstekende verhouding tussen buitenafmetingen en binnenruimte.

Functionaliteit: 144/200

De halfhoge zitting vergemakkelijkt de instap, zowel voor- als achterin. De achterste hoofdsteunen, die ver boven de rugleuning uitsteken, belemmeren het zicht achteruit. De koffer vertoont een doordacht laadvolume dat kan worden uitgebreid dankzij de in één of in twee delen neerklapbare achterbank. De uitrusting is goed voor dit prijsniveau. Opbergmogelijkheden zijn er weinig, op het handschoenkastje en de bakjes in de voorste deuren na. De afwerking ziet er behoorlijk robuust, maar niet bijzonder verzorgd uit.

Budget: 172/200

Niet alleen is de Sandero 1.5 dCi goedkoop bij aankoop, hij is ook nog eens zuinig, wat hem een rijbereik van bijna negenhonderd kilometer oplevert. De dCi moet vaker op onderhoud dan de benzineversies. De algemene garantie van drie jaar of 100.000 kilometer is erg geruststellend. De verhouding prijs-kwaliteit is uitzonderlijk op de huidige automarkt, ongeacht de uitrusting die u wenst. Een model dat zo aantrekkelijk is als nieuwe auto, zal dat vermoedelijk ook blijven op de tweedehandsmarkt.

Besluit: 724/1000

De Dacia Sandero zette de twee voornaamste tekortkomingen van de Logan recht: zijn in deze categorie weinig gesmaakte drievolumedesign en zijn beperkte functionaliteit als gevolg van zijn vierdeursarchitectuur. En nu zijn er de dCi's om de wat anachronistische dorst van de benzineversies te doen vergeten. Deze 85 pk-uitvoering heeft dus alle troeven in huis om de fundamentele diensten te bewijzen die verwacht worden van een rationele auto. En in deze crisistijd is dat een belangrijke troef...

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Dacia Sandero 1.5 dCi 85 nalezen in AutoGids 759 van 26/11/2008.

  • Veel waar voor uw geld
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Compromis weggedrag-comfort
  • Verhouding buitenmatenbinnenruimte
  • Eenvoud
  • Geluiddemping kan beter
  • Onvoldoende stijve banden
  • Parasitaire reacties in het stuur
  • Beperkte opbergmogelijkheden

In dit artikel : Dacia, Dacia Sandero

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker