Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

BEST CAR AWARDS

Gedetailleerde test / Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V : Hoe meer, hoe liever?

Met de Kona had Hyundai al een kleine SUV in zijn gamma, maar om de vroegere i20 Active te vervangen kon er blijkbaar nog wel een modelletje bij.

24.599 €
  • Score redactie 14.60 /20

Overzicht :

Bij Hyundai vonden ze klaarblijkelijk dat er nog plaats was voor een model onder de Kona. En dus kwamen de Koreanen op de proppen met de Bayon, die technisch gebaseerd is op de recente i20 en in feite de Active-versie van de vorige generatie van die stadsauto vervangt. Naast 14 centimeter langer is de nieuweling ook 4 centimeter hoger dan de i20 waarop hij gebaseerd is, mede doordat hij 2,5 centimeter hoger op zijn poten staat. En net als wijlen de i20 Active doet hij een beroep op beschermende elementen van zwarte kunststof om zich een zweem van avontuur aan te meten.

In vergelijking met de Kona, die slechts 2,5 centimeter langer is, maar wel 7,5 centimeter hoger (waarvan 0,5 centimeter hem in de bodemvrijheid zit), ziet de Bayon er echter veel minder SUV-achtig uit. Hyundai spreekt zelf dan ook van een “cross-over-SUV”. Als je de nieuweling van opzij bekijkt en de zwarte koetswerkbescherming even wegdenkt, doet zijn profiel ons daarentegen nog het meest denken aan dat van een kleine eenvolumer van weleer. Maar aangezien die stempel in onbruik is geraakt vanwege niet langer hip, zullen we de Bayon inderdaad maar onderbrengen in de ‘restcategorie’ van de cross-overs.

Designgewijs volgt het nieuwe model de Sensuous Sportiness-vormentaal van Hyundai. Vooraan gebruikt hij het ondertussen bekende trucje van de gescheiden lichtblokken dat het merk enkele jaren geleden introduceerde op de Kona. Van opzij en achteraan onderscheidt hij zich meer, met name door de opvallende, pijlvormige C-stijlen en de daaruit volgende bijzondere vorm van de kofferklep en de achterste lichtblokken. Die laatste worden in het midden met elkaar verbonden door de tegenwoordig obligate lichtstrip, maar ook door een brede zwarte strook daaronder. Het totaalpakket zal wellicht niet ieders meug zijn, maar het minste dat je kunt zeggen, is dat de Bayon – net als alle recente verwezenlijkingen van Hyundai – wel kan uitpakken met een eigen persoonlijkheid.

  • Bijzonder soepele driecilinder
  • Veiligheidstechnologie en -uitrusting
  • Bijzonder volledig infotainmentsysteem
  • Compromis comfort-weggedrag
  • Interieurruimte achterin
  • Feeling bedieningsorganen
  • Beperkend uitrustingsbeleid
  • Sommige interieurkunststoffen
  • Plaatsrovende 48-voltbatterij
  • Betuttelende technologie

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Bayon

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmns

BEST CAR AWARDS

NIEUWSBRIEF