Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Bekijk

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / MG ZS EV : Elektrische prijsvechter

Voor het eerst in lange tijd stonden op het salon van Brussel begin dit jaar enkele MG’s. Het ging om de ZS, een compacte SUV met Chinese roots waarvan bij ons enkel de EV-versie wordt aangeboden... voor een wel erg scherpe prijs.

30.985 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Het verhaal van de wederopstanding van MG is er een van veel vallen en opstaan. De ZS was in het begin van dit millennium een middenklasser met vier of vijf deuren die was afgeleid van de Rover 45. Daar kwam in 2005 een einde aan, toen MG Rover op de fles ging nadat een geplande joint venture met SAIC, de grootste autobouwer van China, was afgesprongen. Na veel vijven en zessen werd het failliete bedrijf opgekocht door het eveneens Chinese Nanjing Automobile. Enkele jaren later ging Nanjing Automobile op zijn beurt op in… SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation). Pas in 2010 kwam MG met een eerste nieuw model, de MG6 – in feite de spirituele opvolger van de oorspronkelijke ZS. Daarvan rijdt sinds 2017 de tweede generatie rond. In 2013 volgde de stadsauto MG3, die nog altijd in productie is na een grondige facelift in 2018. In 2015 zag de eerste SUV het levenslicht: de GS, die al in 2018 werd opgevolgd door de HS. 

Al deze modellen werden enkel verkocht op de Chinese, Thaise... en Britse markt, maar niet op het Europese vasteland. De compactere SUV die in 2017 oorspronkelijk werd gelanceerd als XS, maar al snel werd omgedoopt tot ZS, brengt daar nu verandering in. Bij ons wordt dit model, dat er na zijn facelift in 2019 zeker niet onaardig, maar misschien wel een beetje ‘generisch’ uitziet, enkel aangeboden in zijn volledig elektrische variant, voor een prijs die in het genre bijzonder competitief is. Kan MG het succesverhaal van Dacia overdoen in het EV-segment? En wordt de ZS de eerste Chinese auto die écht kan doorbreken op het Oude Continent, na eerdere faliekant afgelopen pogingen van andere merken uit de Volksrepubliek?

  • Interessante prijs
  • Gezonde wegligging, behoorlijke prestaties
  • Degelijk rijcomfort
  • Aanvaardbare kwaliteitsindruk
  • Redelijk verbruik
  • Ruim interieur, standaarduitrusting
  • Weinig dynamisch weggedrag
  • Traag navigatiesysteem
  • Beperkte aankledingsmogelijkheden
  • Beperkt rijbereik
  • Basic moduleerbaarheid
  • Kleine 'budgetkantjes' (geen diepteverstelling stuur, enzovoort)

In dit artikel : MG, MG ZS

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmns