Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Renault Austral E-Tech Full Hybrid (2023) - in detail

Geschreven door Olivier Maloteaux op

Om ons de halflauwe Kadjar te doen vergeten maakt deze nieuwe Renault Austral een technologische sprong voorwaarts. Op het programma: de recentste multimediatechnologie, een zelfopladend hybride aandrijfgeheel en zelfs vierwielsturing. Een recept voor succes?

44.800 €
  • Score redactie 15.55 /20

SUV’s zijn nog altijd in de mode en elke constructeur wil zijn deel van de koek op deze markt. Bij de compacte modellen zijn het de premium­merken die de toon aangeven in België, met vorig jaar boven aan het klassement de Volvo XC40 (7.310 inschrijvingen), de BMW X1 (5.656) en de Audi Q3 (5.554). De top tien wordt vervolledigd door de Dacia Duster (5.383 stuks), de Hyundai Tucson (5.237), de Peugeot 3008 (4.458), de Renault Arkana (4.138), de Kia Sportage (3.774), de Nissan Qashqai (3.709) en de Peugeot 5008 (2.923).

Van de Renault Kadjar, die vorig jaar fin de carrière was, werden in 2022 bij ons slechts 584 exemplaren verkocht. Hij is nu vervangen door deze Austral, die alles beter wil doen dan zijn voorganger door chiquer, technologisch geavanceerder en dynamischer voor de dag te komen, in een poging uit te groeien tot een referentie in het segment. 

CONCEPT

Qua architectuur is de Austral een compac - te SUV met vijf zitplaatsen en een lengte van 4,51 meter. Onderhuids deelt hij zijn skelet met de recente Nissan Qashqai, namelijk het CMF-CD-platform, dat kan worden uitgerust met achterwielsturing. Onder de motorkap gaan beide Alliantiepartners echter gedeeltelijk hun eigen weg. Renault biedt keuze tussen enerzijds mild - hybride benzinemotoren met een systeem op 12 volt (1.3-turbo met 160 pk, gekoppeld aan een CVT-automaat) of op 48 volt (1.2- turbo met 130 pk, handgeschakeld), en anderzijds deze zelfopladende E-Tech Full Hybrid op 400 volt (200 pk). Diesels zijn er niet.

De basis van de Austral doet ook al dienst voor de nieuwe Espace (die we vorig nummer uitgebreid voorstelden), en er wordt gefluisterd dat het chassis van de Austral ook gebruikt zou worden voor een coupé-SUVafgeleide, die volgend jaar wordt verwacht. Die zou dan een plug-inhybride aandrijflijn (PHEV) krijgen, goed voor bijna 300 pk in zijn versie met vierwielaandrijving, met een extra elektromotor om de achterwielen aan te drijven. In afwachting is onze voor - wielaangedreven ‘zelfopladende’ hybride de vaandeldrager van het gamma, die ook een nieuw topuitrustingsniveau introduceert, Esprit Alpine gedoopt. Deze sportief-chique uitvoering is verkrijgbaar in de nieuwe, bijna matte kleur Gris Schiste Satin.

Foto’s: Julien Mahiels

  • Efficiënt en intuïtief Google-multimediasysteem
  • Spaarzaam aandrijfgeheel in de stad
  • Levendig weggedrag met achterwielsturing
  • Stugge schokdemping (vooral met 20-duimvelgen)
  • Wat windgeruis op snelwegen
  • Schokkerige versnellingsbaksturing in de testauto

In dit artikel : Renault, Renault Austral

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker