Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Renault Zoé

De Renault Zoé, die van bij het begin werd ontwikkeld om zuiver elektrisch te rijden, zit behoorlijk vernuftig in elkaar... maar kan (nog) niet worden opgeladen aan een klassiek stopcontact. Dat werd dus improviseren...

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

De ingrepen om het rijbereik te vergroten zijn gegroepeerd onder de noemer 'Range OptimiZEr' en bestaan uit een nieuwe generatie van het systeem voor remenergierecuperatie, een verwarming met warmtepomp en nieuwe Michelin-banden, die speciaal voor de elektrische wagens zijn ontwikkeld. Het remsysteem, dat in samenwerking met Bosch werd ontwikkeld, maakt het mogelijk om bij elk remmanoeuvre nog meer kinetische energie te recupereren. Al die technische hoogstandjes verklaren waarom de Zoé op dit ogenblik het grootste theoretische rijbereik kan opeisen in zijn prijsklasse: 210 kilometer volgens de normcyclus. Toch steken de ingenieurs niet onder stoelen of banken dat die NEDC-testprocedure weinig realistisch is. Volgens hen kun je beter uitgaan van een reëel rijbereik van 100 tot 150 kilometer, naargelang van de rijstijl. Maar zelfs dat is al een hele prestatie voor een zuiver elektrische wagen. Ook wat het opladen betreft, pakt de Zoé uit met een technische innovatie: zijn geïntegreerde Caméléon-lader kan zich aan verscheidene spanningen aanpassen. De perfecte oplossing? Bijna. Want er is één - elementaire - kleur die de 'kameleon' (nog) niet kan aannemen: die van het klassieke huishoudstopcontact (2 kW). De reden? Aangezien de lader werd ontwikkeld voor grote vermogens, ligt zijn rendement een stuk lager bij de lagere spanningen (2 kW, 220 volt, 8 ampère). Daardoor zou de laadtijd buitensporig oplopen (meer dan 20 uur).

  • Interessant rijbereik, behoorlijke prestaties
  • Gebruiksgemak, comfort, binnenruimte
  • Volledig trillingvrije werking, rijplezier in de stad
  • Makkelijk te verbinden met smartphone
  • Schappelijke basisprijs
  • Brede waaier oplaadsterktes (3-43 kW)
  • Niet oplaadbaar aan standaardstopcontact
  • Hoge huurprijs batterijen
  • Matige afwerking, hinderlijke refl ecties
  • Rudimentaire achterbank
  • Airbags achterin niet verkrijgbaar

In dit artikel : Renault, Renault Zoe

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker