In het kort
-
Rijdynamiek
De achttrapsautomaat speelt perfect in op de reserves van de tweeliter-diesel, die over een breed toerentalbereik ter beschikking staan, terwijl de vierwielaandrijving alle kracht zonder het minste trekkrachtverlies op de weg zet. Met een bijna evenredige gewichtsverdeling over voor- en achteras geeft de X3 blijk van een evenwichtig weggedrag. De achteras is niet meer zo stug als vroeger, waardoor de gestuurde schokdemping niet langer een must is.
-
Veiligheid
De X3 krijgt standaard zes airbags, maar zijdelingse plofkussens achterin of knieairbags zijn er niet. Het arsenaal aan rijhulpsystemen werd uitgebreid en omvat een dodehoekcontrole, een spoorassistent, een botswaarschuwingssysteem, een automatische noodremfunctie en een snelheidsregelaar die zich aanpast aan de verkeersborden. Sommige systemen zijn regelbaar om niet al te krachtdadig in te grijpen. Alleen de parkeersensoren zijn te gevoelig.
-
Comfort
De tweeliter-diesel is niet alleen lineair en elastisch, maar ook erg discreet. Nu is de X3 ook wel goed geluidgedempt met zijn akoestisch isolerende voorruit (standaard). De gelaagde zijruiten zijn op dat vlak hun bescheiden meerprijs (190 euro) waard. De ledkoplampen kosten wat meer, maar bewijzen hun nut. De hoge zithouding komt de instap ten goede en levert een uitstekend zicht rondom op, terwijl de binnenruimte op alle plaatsen erg comfortabel is.
-
Praktische kant
De X3 biedt plaats aan drie kinderzitjes op zijn achterbank, die optioneel verstelbaar is en in drie delen (40/20/40-verhouding) neerklapbaar is, om het koffervolume uit te breiden van 550 naar 1.600 liter. De dubbele bodem levert een laadvloer op gelijke hoogte met de tildrempel op. Eronder zit nog een bergvak waarin je kleine voorwerpen kwijt kunt. Mensen tot 1,85 meter kunnen rechtop staan onder de achterklep, die standaard gemotoriseerd is.
-
Connectiviteit
De X3 erft tal van innovaties uit de 7-Reeks, te beginnen bij zijn multimediasysteem met gebarenherkenning, dat verder ook nog te bedienen is op het scherm zelf, via de draai-en-drukknop op via stemcommando’s – dit is allicht een van de beste stembedieningssystemen van het moment. Een smartphone koppelen is kinderspel. De efficiënte en ergonomische conciërge- en connectiviteitsdiensten zijn gratis gedurende drie jaar.
-
Budget
Met zijn 48.550 euro kost de X3 20d ongeveer evenveel als een vergelijkbare Audi Q5 of Mercedes GLC. Maar in die drie gevallen geldt dat de prijs explosief kan toenemen zodra je er de optielijst bijneemt. Het overwegen waard zijn de uitrustingslijnen die BMW aanbiedt, die de X3 aankleden volgens verschillende thema’s en interessante uitrusting omvatten. Ook de uitrustingspakketten zijn nuttig om je X3 te personaliseren volgens je eigen prioriteiten.
Nadat hij even de hete adem van de X1 in zijn nek voelde, neemt de nieuwe X3 nu opnieuw een lengte voorsprong dankzij overtuigende argumenten: hij is luxueuzer en beter geconnecteerd, maar bleef even handig en biedt een comfortabele binnenruimte voor- en achterin. Daarmee is hij bijna in staat de pronkerige X5 te overschaduwen, terwijl hij tegelijk vasthoudt aan een handiger formaat en zijn weggedrag nog altijd bijzonder homogeen is. En zijn aandrijfgehelen zijn dan misschien weinig geëvolueerd bij de generatiewissel, maar ze blijven bij referenties op de markt. Kortom, deze X3 is zonder twijfel een van de beste metgezellen voor uw dagelijkse verplaatsingen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!