Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Alfa Romeo Stelvio 2.2D 210 Q4 Estrema (2022) - Quadrifoglio light?

Geschreven door Dominique Simonet op

Hoe extreem is de Alfa Romeo Stelvio Estrema? AutoGids doet de test met de vierwielaangedreven 2.2D 210 Q4.

Concept

De verkoop van de Alfa Romeo Stelvio loopt niet zoals verhoopt, wat de Italiaanse constructeur noopt tot het uitbrengen van allerlei speciale reeksen. Zoals deze Estrema, die gelinkt wordt aan zowal de Giulia GTA als aan het Sauber-team dat de Formule 1-activiteiten voor Alfa Romeo voor zijn rekening neemt. En dat schept verwachtingen.

Er is wel degelijk een tussen de Stelvio Estrema en de Giulia GTA en de C42, zoals de door een hybride Ferrari-motor aangedreven F1-wagen van Alfa Romeo heet. Dankzij het gulle gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststoffen (CFRP) voor zowel het koetswerk als het interieur ziet de SUV er niet alleen wat beter uit, hij zet tevens wat minder gewicht op de weegschaal. En dat is altijd goed nieuws voor het rijgedrag, toch?

2022 Alfa Romeo Stelvio Estrema SUV

Rijgedrag

Het vaak geprezen Giorgio-platform waarop de Alfa Romeo Stelvio Estrema bouwt, bewijst opnieuw zijn dynamische waarde. Met een goede gewichtsverdeling en een scherpe stuurinrichting die de SUV een soepel en sportief rijgedrag schenken. De slimme Q4-vierwielaandrijving zorgt intussen voor voldoende grip op de goede, maar gladde wegen waarover we de Alfa Romeo Stelvio jagen. Maar heel eerlijk: we hebben niet gevoeld dat de Estrema lichter en dus wendbaarder zou zijn dan de andere versies.

Al kan dat ook aan de dieselmotor liggen, een 2,2 liter-krachtbron die een vermogen van 210 pk combineert met een maximumkoppel van 470 Nm. Het obligate sprintje van 0 naar 100 km/u lukt in minder dan 7 seconden en de topsnelheid bedraagt toch 235 km/u. De koppelrijke zelfontbrander toont zich karaktervol, met een dieselbrom die goed gedempt wordt door de geluidsisolatie van het interieur. Zo kan je volop genieten van de geluidskwaliteit van de Harman Kardon-installatie en zijn veertien luidsprekers - standaard op de Alfa Romeo Stelvio Estrema.

2022 Alfa Romeo Stelvio Estrema SUV

Verdict

Estrema, het bekt goed. Net zoals ook Alfa Romeo en Stelvio bijzonder goed klinken. Maar de vlag kan de lading niet helemaal dekken, want zo extreem is deze versie niet. Zie de Estrema eerder als een genereus uitgeruste Alfa Romeo Stelvio met een sportieve look, niet als een extremere interpretatie van de sowieso dynamisch rijdende SUV.

Verwante testen

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Stelvio

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars