Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Audi RS 3 Berline (2022) - hot zonder hatch

Geschreven door Klaas Janssens op

De nieuwe Audi RS 3 is er ook als Berline. AutoGids doet de test.

Prijs
NB

Concept

Sportieve Audi-modellen komen doorgaans in twee smaken, want naast de krachtige S heb je de nog krachtigere RS. En in het geval van de Audi RS 3 kan je bovendien kiezen tussen twee koetswerkvarianten. De vijfdeurs krijgt de Sportback-benaming, deze vierdeursversie heet gewoon Berline. De wielbasis is identiek, dus binnenin is er evenveel ruimte.

De voornaamste verschillen tussen de vier- en de vijfdeurs? Dat het koetswerk van de Audi RS 3 Berline wat langer is (4,54 tegenover 4,39 meter), iets meer weegt (+5 kilogram) en dat het koffervolume wat groter (321 tegenover 282 liter), maar de achterklep is kleiner dan die van de Sportback en je hebt niet de mogelijkheid om de achterbank neer te leggen om zo 1.104 liter aan stouwruimte te creëren. Verder is het vooral een kwestie van smaak.

Ook als Berline wordt de Audi RS 3 aangedreven door de fameuze 2.5 TFSI, een drukgevoede vijfpitter die een heerlijke klank combineert met een heleboel haast. Het vermogen bedraagt 400 pk en het maximale koppel 500 Nm, power die via de gerobotiseerde S Tronic met zeven verzetten en dubbele koppeling op alle vier de wielen gezet wordt.

Die Quattro-vierwielaandrijving gooit de Haldex-koppeling overboord en maakt nu gebruik van een actief achterdifferentieel met twee koppelingen - een voor elk achterwiel. Die zogeheten Torque Splitter maakt het mogelijk om het surplus aan koppel naar het buitenste wiel te sturen, zodat je een overstuureffect krijgt. Een zogeheten driftmodus, dus. Zoals we die eerder zagen op de Ford Focus RS, de Mercedes-AMG A45 en de Volkswagen Golf R. En ook de Cupra Formentor VZ5 komt met deze 4x4-technologie.

Review Audi RS 3 Berline

Rijgedrag

Dit is een verdraaid snelle jongen. Geholpen door de Launch-controlemodus en de grip van de vierwielaandrijving sprint de Audi RS 3 Berline in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u, maar die elektronische limiet kan je optrekken tot 280 of zelfs 290 km/u (met het RS Dynamic-pakket, dat ook de koolstofkeramische remschijven en de gestuurde ophanging toevoegt - zoals dat op onze testwagen het geval was). De gelimiteerde Performance Edition haalt zelfs 300 km/u.

De explosieve vijfpitter krijgt dan ook rugdekking door een volledig vertimmerd onderstel, dat lager ligt en een breder spoor krijgt. Ook het negatieve camber op de vooras werd geaccentueerd, wat er samen met de Torque Splitter voor moet zorgen dat de Audi RS 3 Berline enthousiaster naar de apex hapt en dus flukser van de ene naar de volgende bocht vlamt. Al hangt het karakter, ergens tussen bedeesd en opvliegend, erg af van de gekozen rijmodus.

De Audi RS 3 Berline is geen over het asfalt stuiterende knikker geworden, maar blijft een dagelijks inzetbare sportieveling die voldoende comfort biedt. Het stuur is licht en de ophanging toegeeflijk, de S Tronic altijd bij de pinken. Maar ga met de settings spelen en de poedel wordt een dobermann. Zelfs in de agressievere rijmodi blijft er wat initieel onderstuur, dat je met een flinke trap op het gaspedaal kan doen overslaan naar controleerbaar overstuur. De driftmodus zelf is geinig, maar verder een beetje infantiel.

Review 2022 Audi RS 3 Berline

Verdict

Audi propt die dikke vijfpitter in een relatief compact, maar afgetraind lijfje. Ook als Berline blijft de RS 3 een sportieveling die je wil knuffelen, gewoon omdat hij bestaat. Omdat hij er goed uitziet, omdat hij geweldig klinkt en omdat hij strak stuurt, zonder daarbij zijn dagelijkse bruikbaarheid te compromitteren. Er zijn scherpere alternatieven, maar als totaalpakket is de Audi RS 3 moeilijk te kloppen. Of dat dan een Berline of toch een Sportback moet zijn? Ach...

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by klaas janssens (pro) (@kjanssens_pro)

  • Homogeen totaalpakket
  • Geweldige vijfcilindermotor
  • Stijlvol interieur
  • Berline minder praktisch dan Sportback
  • Stevige prijs, hoog verbruik
  • Infantiele driftmodus

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi A3

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker