Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW 330e xDrive Touring - hybride break met 4x4

De plug-inhybride BMW 330e is er nu ook als Touring, desgewenst zelfs met vierwielaandrijving. Wat vindt AutoGids van deze combinatie?

56.350 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

Momenteel heeft een op de drie in België verkochte BMW-modellen een stekker. En de 330e speelt een belangrijke rol in dat succesverhaal, want de plug-inhybride 3 Reeks is gegeerd wild op de fleetmarkt. De aandrijflijn combineert een 2 liter-turbobenzine van 184 pk met een Steptronic-achttrapsautomaat en een elektromotor van 84 kW, goed voor een systeemvermogen van 252 pk. Dankzij de zogeheten XtraBoost-functie (enkel in Sportmodus) beschik je tijdelijk over 292 pk, zodat de BMW 330e aan 5,8 seconden genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Ondanks het flinke meergewicht van het accupakket.

Die power en die prestaties komen bovendien in een fiscaal bijzonder interessante verpakking, met dank aan het gemiddelde normverbruik (minder dan 2 liter) en de daaraan gekoppelde CO2-emissies (vanaf 39 gram). De lithium-ionbatterij van 12 kWh mag dan 105 liter aan laadvolume kosten, ze zorgt er wel voor dat de BMW 330e tot 60 kilometer emissieloos kan rijden en een elektrische topsnelheid van 140 km/u haalt. Opgepast: dit zijn theoretische waarden.

Binnenkort breidt BMW het gamma van de 3 Reeks uit met de wat minder dure 320e, waar de plug-inhybride aandrijflijn het bij een gecombineerd vermogen van 204 pk houdt. Maar ook aan de andere kant van het spectrum is er nieuws, want de BMW 330e is nu ook beschikbaar als Touring en met xDrive. En het is die combinatie die we een week lang aan de tand konden voelen.

Test BMW 330e Touring xDrive - AutoWereld 2021

Rijgedrag

De onder de achterbank verstopte batterijen knagen nog steeds aan het laadvolume, maar als Touring houdt de BMW 330e wel 1.420 liter over. Bovendien is de laadvloer vlak, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de plug-inhybride Mercedes C 300 e/de Break. Geen extra elektromotor op de vooras, want de xDrive-vierwielaandrijving is van het conventionele type. Het intelligente systeem maakt gebruik van een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling en werk samen met de elektronische rijhulpmiddelen om een maximum aan tractie en stabilteiteit te garanderen.

Aan het plug-inhybride aandrijfgeheel verandert niets, ook als vierwielaangedreven break verzamelt de BMW 330e een vermogen van 252 pk en een maximaal koppel van 420 Nm. Maar het Touring-koetswerk en het xDrive-systeem maken deze 3 Reeks nog zwaarder, waardoor de prestaties wat minder zijn en zowel het brandstof- als het stroomverbruik wat hoger liggen. Al zal je daar onderweg weinig van merken.

Het infotainment van de plug-inhybride 330e komt met een specifieke eDrive-omgeving, zodat je goed kan volgen wanneer je enkel op stroom rijdt en hoeveel elektriciteit je overhoudt. De talrijke functies maken indruk: je kan de batterijen manueel sparen op een zelf gekozen percentage, de slimme navigatie zorgt ervoor dat je het accupakket zo ideaal mogelijk benut en via geo-fencing schakelt deze BMW automatisch over van de hybride naar de 100% elektrische modus wanneer je een lage-emissiezone binnenrijdt. Ook de remenergierecuperatie levert uitstekend werk.

Dat neemt de gekende besognes van een plug-inhybride wagen niet weg. Zelfs met volledig opgeladen batterijen blijft de autonomie beperkt tot een 40 kilometer, waardoor het beloofde normverbruik een utopie blijft en ook de vooropgestelde CO2-uitstoot fake is. Toch bij het soort verplaatsingen waarvoor een BMW 3 Reeks Touring zich doorgaans leent. Ondanks regelmatige laadsessies (uiteindelijk reden we 150 van de 500 kilometer elektrisch) besloten we onze testweek met een gemiddeld verbruik van 7,8 liter per 100 kilometer. 

Test BMW 330e Touring xDrive - AutoWereld 2021

Verdict

De BMW 330e is een van de betere plug-inhybrides op de markt en als Touring wint hij enkel aan aantrekkingskracht. Dat neemt niet weg dat het een van de minst overtuigende versies van de 3 Reeks blijft, want hij rijdt niet half zo leuk als de klassiek aangedreven varianten. En dat heeft niets met die geëlektrificeerde aandrijflijn te maken, want de prestaties zijn meer dan overtuigend genoeg. Zelfs niet met het sterk variërende brandstofverbruik of de lange laadbeurten - wanneer je tank aan een publieke laadpaal stelt het navigatiesysteem desgewenst restaurants of zelfs hotels in de buurt voor.

Wel met het extra gewicht van de batterijen, die de uitstekende balans tussen sport en comfort compromitteren. Wel met de verschillende functies die het hybride systeem sturen, waardoor het stuur aan feedback inlevert en het gaspedaal onnatuurlijk aanvoelt. De 318i Touring waarmee we onlangs onderweg waren, rijdt een stuk lolliger - hij kost en verbruikt bovendien een stuk minder. Maar dat is de autoliefhebber die spreekt. Bekijk je het totaalpakket, dan drukt deze BMW 330e Touring wel degelijk op de juiste knopjes.

 

  • Fiscaal interessant
  • Slimme navigatie
  • Meerwaarde Touring!
  • Bijzonder duur
  • Elektrisch rijbereik erg afhankelijk van omstandigheden
  • Meerwaarde xDrive?

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

NIEUWSBRIEF