Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW M3 Competition xDrive Touring (2023) - raket-met-koffer

Geschreven door Steven Appelmans op

De BMW M3 is er nu ook als Touring. AutoGids doet de test met de vierwielaangedreven Competition met automaat.

Prijs
NB

Concept BMW M3 Touring

Om maar meteen te beginnen met de verandering die iedereen instant ziet: de extra uitbouw en de invloed die die eventueel zou hebben op het weggedrag. Wel, in vergelijking met de M3 sedan – en bij uitbreiding de even lange M4 coupé – strekt de BMW M3 Touring zich de volle 7 mm verder uit. Jawel, je leest het goed: een summiere, nauwelijks merkbare 7 mm.
Peanuts dus. De wielbasis is overigens volledig inwisselbaar, dus claimen dat de Touring een minder geschikte M zou zijn omdat hij meer asfalt opeist, mag bij deze instant worden gecatalogeerd onder stierenstront.

En toch hebben we dus tot deze zevende generatie van de 3 Reeks op de BMW M3 Touring moeten wachten. Nu ja, één keer was het bijna van dattum, maar verder dan dat ene prototype raakte de 'E46' M3 Touring uiteindelijk niet. Het bleek toen klaarblijkelijk écht niet evident om de stijfheid van de sedan en de coupé te evenaren.
Dat, en het feit dat er op de Amerikaanse markt weinig animo bestond voor zo’n raket-met-koffer, maakte dat ze in Beieren uiteindelijk toch maar eieren kozen voor hun geld.

Dit is car porn van de hoogste orde.

De gustibus et coloribus non est disputandum uiteraard, maar naar onze bescheiden mening hadden ze ongelijk. Zowel de Amerikanen als BMW. Hoe goed zien die brede heupen van de M3 Touring er wel niet uit? Hoe fantastisch combineert die hoge daklijn (een top die standaard altijd in het hoogglans zwart geleverd wordt) met de geprononceerde diffusor en de vier vuistdikke uitlaatpijpen (10 cm diameter elk)?
Dit is car porn van de hoogste orde. Waardoor je er – als autofiel – wel naar moet kijken.

Bovendien krijg je de BMW M3 Touring ook rationeel verkocht. Met een minimumvolume van 500 liter – capaciteit die je middels de in een 40/20/40-verhouding neer te klappen achterbank kan uitbreiden tot 1.510 liter – kan je er immers ook mee naar het containerpark. Of de supermarkt. Of elke andere plek waar je bovengemiddeld veel zooi in je koffer gestampt moet zien te krijgen.

Gerief dat je nadien in een rotvaart terug thuis kan krijgen. Aan de 3 liter grote zes-in-lijn – de befaamde S58 – veranderde namelijk niets. Zij het dat je die turbobenzine in de BMW M3 Touring wel maar in één smaak kan krijgen: als Competition gekoppeld aan de M xDrive-vierwielaandrijving. Maar of dat dan een straf is?

BMW M3 Competition M xDrive Touring (2023)

Rijgedrag BMW M3 Touring

Het spectrum waarin de BMW M3 Touring zijn kunde spreidt, blijft immers gigantisch. Net als de sedan, coupé en cabrio kan je immers ook in de Touring kiezen of je het vermogen verdeelt over de vier wielen, dan wel of je alles serveert aan de achterste twee. Het hoeft allicht niet gezegd dat die voorkeur mee bepaalt hoeveel rubber je zal hebben opgerookt tegen het einde van de rit.

Want vermogen is er meer dan genoeg. Zoals alle andere Competition-varianten van de M3 en M4 serveert de S58 ook in de BMW M3 Touring 510 pk en 650 Nm, wat volstaat om in 3,6 seconden richting 100 km/u te knallen. Een iets minder gunstige stroomlijn (0,36 vs. 0,34 Cx) én een hoger gewicht (+85 kilo ten opzichte van de sedan M3 en +90 kilo in vergelijking met de coupé M4) maken dat dat een tiende trager is dan wat we gewoon zijn. Enkel een kniesoor die het merkt.

Het spectrum waarin de BMW M3 Touring zijn kunde spreidt, is simpelweg gigantisch.

Een conclusie die eigenlijk overeind blijft als de rechte een kromme wordt. Je bent het al bijzonder hard aan het uithangen eer de BMW M3 Touring de rol moet lossen bij die andere, eerder genoemde M-derivaten. En ook daar hadden we eigenlijk niet anders verwacht, aangezien de break eveneens qua ophanging en stuurinrichting redelijk inwisselbaar blijkt.
Zij het uiteraard met een specifiek aan de Touring aangepaste asgeometrie en -kinematica, net als een herbekeken caster, camber, fuseehoek en stuurratio.

Anders gesteld: ook in de Touring volstaat het naar de koorde te kijken om er vervolgens de BMW M3 vol op te zetten. Waarna die luid blaffend – hoe machtig klinkt die drieliter! – de rest van de apex opvreet. Zonder de minste neiging ook maar een millimeter af te wijken van het uitgestippelde traject. 

BMW M3 Competition M xDrive Touring (2023)

Verdict BMW M3 Touring

Zij die hadden gedacht dat de BMW M3 als Touring veel zou moeten inboeten aan sportiviteit, guess again. Tuurlijk, op een gesloten omloop zal de sedan dan wel coupé efficiënter blijken. Omdat ze een stuk lichter en gestroomlijnder zijn.

Al willen we de bestuurder van die M3-vierdeurs/M4-coupé nadien het vers rubber wel eens uit de respectieve koffers zien halen. Een setje vervangvelgen dat zonder de minste moeite uit de achtersteven van de BMW M3 Touring komt gerold. Of hoe er ook best wat rede mag schuilen in de zotheid.

Foto's: Lennen Descamps

  • Ook als Touring ontiegelijk snel
  • Praktisch gemak
  • Bijzonder knappe achtersteven
  • Zwaarder dan M3 sedan/M4
  • Minder gestroomlijnd
  • Blijft een kostelijke aangelegenheid

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker