Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Ford Fiesta 1.0 Ecoboost mHEV 125 (2022) - fris na de facelift

Geschreven door Xavier Daffe op

De Ford Fiesta kreeg een facelift voor 2022. AutoGids doet de test met de 1.0 Ecoboost mHEV 125.

27.160 €

Concept

De facelift die de Ford Fiesta voor 2022 kreeg, brengt geen revolutie teweeg. Wie goed kijkt, ziet een nieuw radiatorrooster (elk uitrustingsniveau heeft nu een eigen variant), met daarin een centrale plaats voor het merklogo. Verder passeren de klassiekers de revue: nieuwe voor- en achterlichten (altijd met ledtechnologie), nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe velgdesigns.

De veranderingen vallen meer op in het interieur, te beginnen bij de komst van digitale en personaliseerbare instrumenten op een tft-scherm van 12,3 duim. Op de middenconsole van de Ford Fiesta prijkt nog altijd een aanraakscherm van 8 duim, waarachter het Sync3-infotainmentsysteem draait dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto. Verder werd het arsenaal aan rijhulpsystemen nog uitgebreid met de Wrong Way Alert en de Rear Occupant Alert. Het eerste waarschuwt wanneer je een eenrichtingsstraat in de verboden richting inrijdt, het tweede herinnert je er bij het uitstappen aan je kinderen of huisdieren op de achterbank niet te vergeten.

2022 Ford Fiesta Facelift

Rijgedrag

De vernieuwde Ford Fiesta is er nog altijd met vijf en met drie deuren (dat laatste is stilaan een zeldzaamheid geworden) en als avontuurlijke Active, met cross-overlook. Het gamma telt alleen nog maar benzinemotoren en op de basis-1.1 van 75 pk na stuk voor stuk voorzien van mildhybride ondersteuning op 48 volt. De 1.0 EcoBoost is leverbaar met 100 of 125 pk, die laatste eventueel in combinatie met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling (Powershift), terwijl helemaal bovenaan in het gamma ook de sportieve ST met zijn 1.5 EcoBoost van 200 pk op post blijft – gelukkig maar.

Wij konden kennismaken met een handgeschakelde EcoBoost van 125 pk. Buiten het feit dat de interieurupdates de kwaliteitsindruk wat opkrikken, viel ons toch ook en vooral weer het rijgedrag op: dit blijft een van de betere onderstellen in dit segment, zo niet het allerbeste. Zo’n gedegen evenwicht tussen comfort en dynamisme, zoveel rijplezier en zoveel zachtheid, geen enkele rivaal doet dat de Ford Fiesta na. Alleen aan de krappe interieurbreedte ter hoogte van je schouders voel je dat hij niet meer van de jongste is.

2022 Ford Fiesta Facelift

Verdict

Via kleine, en soms zelfs nauwelijks zichtbare wijzigingen blijft de Ford Fiesta evolueren, zonder daarbij te raken aan wat altijd zijn kracht is geweest: een hoogstaand rijplezier dankzij een eersteklas onderstel, gekoppeld aan competitieve prijzen.

 

  • Prettig rijgedrag
  • Competitieve prijzen
  • Ergonomie dashboard
  • Matige binnenruimte
  • Motorbrom lage toeren
  • Afwerkingsdetails

In dit artikel : Ford, Ford Fiesta

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker