Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Ford Ranger en Explorer: Offroaden met 2,5 ton aan de haak

Geschreven door Olivier Duquesne op

Een ritje in de bossen en door het zand is niet meer zo moeilijk met een moderne 4x4 en zijn automatische functies. Maar met een sleep van 2,5 ton is dat natuurlijk andere kost.

Op Lommel Proving Ground, Fords Limburgse testcomplex, stonden drie Rangers, waaronder een topversie Raptor, en een Explorer ons op te wachten voor een originele test. Naast een snelheidsovaal, testzones en verschillende stukken weg die wegdekken van zowat overal ter wereld nabootsen, is er ook een offroadgedeelte. Dat was ons speelterrein om de sleep- en terreincapaciteiten te testen met aan de trekhaak een sleep van 2,5 ton.

Ford Ranger Raptor

3 AWD-oplossingen

Elk model beschikt over zijn systeem van vierwielaandrijving. Het eenvoudigste in gebruik is dat van de Explorer. Deze grote plug-inhybride zevenzits-SUV combineert een drieliter-V6 van 363 pk met een elektromotor die tussen de benzinekrachtbron en de tientrapsautomaat zit. Het geheel biedt een gecombineerd vermogen en koppel van 457 pk en 825 Nm. De vierwielaandrijving van de Explorer doet een beroep op een transferbak met meerschijvenkoppeling en kettingaandrijving, op differentiëlen voor- en achteraan en of een mechanisme dat de vooras kan loskoppelen. De sturing van het systeem is transparant voor de bestuurder afhankelijk van de instelling die hij heeft gekozen met de draaiknop op de middenconsole: Normaal, Terrein, Losse sneeuw/zand, Gladde ondergrond, Sport, Sleep/transport of Eco.

Ford Ranger

Ranger

De basis-Ranger met zijn tweeliter-diesel van 170 pk houdt het bij de klassieke schakelaar met de standen 2H (tweewielaandrijving), 4H of 4L (reductiebak), evenals een knop om het achterdifferentieel te blokkeren. Hier geen rijmodi of trekkrachtmanagement, in tegenstelling tot bij de Ranger Raptor. Deze topuitvoering van Fords pick-up heeft niet alleen recht op een versie met 213 pk en 500 Nm van de tweeliter-diesel, en op de standen 2H/4H/4L, maar ook op een bedieningsmodule aan het stuur met zes modi. Het gaat dan om de klassieke profielen Normaal, Sport, Gras/gravel/sneeuw, Slijk/zand en Rotsen, aangevuld met de meer folkloristische modus Baja. Sommige standen zijn enkel mogelijk in 4L of 4H of niet beschikbaar in 2H. Het aantal mogelijkheden kan dus complex lijken als je niet de moeite hebt genomen het systeem te doorgronden.

Ford Explorer

En we zijn weg

Het was een uitdaging van formaat. We moesten ons in het bos wagen, in een lange bocht op gravel, in een zandbak en op bochtige, soms geplaveide wegen, met een sleep van 2,5 ton, terwijl we nog nooit in ons leven een aanhangwagen hadden getrokken… We hadden dus een combinatie van 5 ton onder controle te houden (wat op de openbare weg een rijbewijs BE vergt).

Het is onthutsend gemakkelijk en eenvoudig met de Explorer in de modus Sleep/transport. De rolneigingen worden gecontroleerd door de elektronica om te voorkomen dat de aanhangwagen gaat ‘dansen’. De kleine schokjes en geluiden als gevolg van de stijfheid van het onderstel zijn nauwelijks verontrustend, terwijl zandophopingen, putten, slijk, gravel en zand maar kleine voetnoten vormen die de voortgang en de stabiliteit van het konvooi geenszins beïnvloeden.

Ford Ranger Raptor

De Ranger Raptor is al even efficiënt. Ook op afdalingen op vettige ondergrond blijft alles volledig onder controle, zonder het risico dat de lading de pick-up buitensporig voortduwt. Soms voel en hoor je de trekkrachtcontrole werken. Want ook al lijkt het makkelijk achter het stuur, de pick-up moet al zijn spierkracht en systemen gebruiken om deze exploten tot een goed einde te brengen. Hoe zou dat zijn met de basis-Ranger zonder al die elektronische functies? Ook daarmee is het bijna te gemakkelijk. Het vergt alleen een beetje meer concentratie en handigheid op het terrein. Deze pick-up heeft echter aangetoond dat hij een potig en rechttoe rechtaan passe-partoutvoertuig is. Overigens is hij de enige die 3,5 ton mag slepen.

Ford Ranger

Ons verdict

Alles leek tijdens deze sleeptest dermate eenvoudig, haast monotoon, dat de Explorer en de Rangers alle lof verdienen. De complexiteit van de 4x4-modi van de Raptor kan soms leiden tot beoordelingsfoutjes, en je kunt je natuurlijk afvragen wat een dergelijke behandeling op lange termijn met deze voertuigen doet, maar voor de test kunnen we niet meer zeggen dan ‘opdracht volbracht’.

 

In dit artikel : Ford, Ford Explorer , Ford Ranger

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker