Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Honda Civic Type R (2023) - nieuwe FL5-generatie getest

Geschreven door Xavier Daffe op

De nieuwe Honda Civic is er opnieuw als Type R. AutoGids doet de test op het Circuit van Estoril.

Concept

Hot-hatchmodellen worden schaars, alleen daarom al verdient de nieuwe Type R ons respect. De FL5-generatie baseert zich op de alweer elfde generatie van de Honda Civic, wat betekent dat hij naast 4 centimeter langer ook 1,5 centimeter breder en 2 centimeter lager is dan zijn voorganger. De spoorbreedte voor- en achteraan neemt met respectievelijk 2,6 en 3 centimeter toe. De motor is dezelfde gebleven, ook de nieuwe Honda Civic Type R gebruikt het K20C1-blok. De krachtbron wordt niet een op een overgenomen, maar ondergaat een heleboel verbeteringen.

De drukgevoede 2 liter-motor krijg een compactere turbo die sneller reageert, een aangepaste uitlaatlijn, een 18% lichter vliegwiel en een verbeterde koeling. Dat levert de nieuwe Honda Civic Type R een motorvermogen van 329 pk en een maximaal koppel van 420 Nm op, dat reeds bereikt wordt vanaf 2.200 toeren per minuut. Die power wordt op de voorwielen gezet via een manuele zesversnellingsbak. De handbak is een evolutie van het exemplaar uit de vorige Type R, maar krijgt een gewijzigd bedieningssysteem dat snellere en preciezere schakelovergangen belooft.

De RevMatch-functie maakt eveneens de overstap, technologie die ervoor zorgt dat de draaisnelheden van de krukas en die van de versnellingsbakas op elkaar afgestemd worden. Dat resulteert in een betere synchronisatie bij het terugschakelen en dus voor meer stabilteit bij het insturen. De nieuwe Honda Civic Type R behoudt de ophangingsprincipes van de vorige generatie, met een ontkoppelde vooras die een betere geometrieconsistentie garandeert bij stevige acceleraties. Ook koppelstuur wordt zo bestreden.

De nieuwe Honda Civic Type R boekt vooral winst op het vlak van aerodynamica. De ingenieurs zijn er immers in geslaagd de luchtstromen rond en onder de auto te optimaiiseren, terwijl de nieuwe achterspoiler ervoor zorgt dat het koetswerk tot 90 kilogram aan downforce genereert bij 200 km/u. Het onderstel zet intussen in op extra efficiëntie en stabilteit, wat een zelfzeker weggedrag moet opleveren. Zeker in combinatie met de herwerkte besturing.Van een grote revolutie is dus geen sprake, maar elk onderdeel werd wel tegen het licht gehouden en zo mogelijk verbeterd.

Review Honda Civic Type R 2023

Rijgedrag

En dat merk je meteen wanneer je de nieuwe Honda Civic Type R de sporen geeft. Het Circuit van Estoril is een gesel voor de banden, met zijn snelle en eindeloos lijkende bochten. Maar ook voor het chassis, want deze omloop vraagt op een levendig en wendbaar onderstel. De nieuwe Type R voelt zich hier als een vis in het water. De daadkracht van de koppelrijke turbomotor, de snel schakelende versnellingsbak en het algemene gevoel van controle zorgen ervoor dat je de bochten razendsnel neemt.

De Honda Civic Type R bulkt van vertrouwen, bij het insturen en weer uitaccelereren, en bij korte chicanes en lange doordraaiers. Koetswerkbewegingen worden mooi onder controle gehouden, dankzij het stabiele chassis kan je blijven remmen tot je voorwielen de koord raken en het stuur is zo precies dat je je rijlijnen haarfijn kan uitstippelen. De voorkant doet precies wat je ervan verlangt, daarbij geholpen door de enorme grip van de Michelins Pilot Sport 4S (265/30 R19). Je kan bijzonder vroeg het gas weer op, zeker voor een voorwielaangedreven hot hatch. Om vervolgens als een kogel op de volgende bocht af te stormen.

Een racewagen die zich ook op de weg thuisvoelt, zo zouden we de Honda Civic Type R durven omschrijven. Waarbij het karakter bepaald wordt door de rijmodi Comfort, Sport+ en +R. Die laatste hoor je enkel te gebruiken op een afgesloten omloop. Er is ook een Individuel-setting waarin je je persoonlijke parameters bundelt. Want het blijft een auto voor elke dag, weliswaar eentje die in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u vlamt en die een topsnelheid van 275 km/u haalt.

Verdict

De FL5-generatie van de Honda Civic Type R is een van de beste hot hatches die je momenteel kan vinden. Een combinatie van technologie en passie, doordacht tot in het kleinste detail. Ongelooflijk capabel op een circuit, maar toch dagelijks bruikbaar. Het leest als de omschrijving van wat een puur en onversneden stuurmansauto zou moeten zijn. Want rijplezier, daar draait het om. Dat het koetswerk wat braver oogt, is ook mooi meegenomen. De nieuwe Civic Type R zou een groter publiek moeten aanspreken.

Maar dat plezier heeft een prijs. Liefst 55.000 euro kost de nieuwe Honda Civic Type R. Dat maakt de Japanner duurder dan de meeste hot-hatchrivalen met voorwielaandrijving. En zelfs die met vierwielaandrijving komen in het vizier, de VW Golf R 4Motion op kop. De Renault Mégane RS uitgezonderd is er geen enkele concurrent die dezelfde dynamische verfijning biedt. Een ronde op Estoril verklaart waarom de Type R zo'n trouwe schare aan fans heeft. We begrijpen ze.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Xavier Daffe Pro (@xavierdaffe6158)

In dit artikel : Honda, Honda Civic

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars