Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 180 AWD – de luxe van vierwielaandrijving

Is vierwielaandrijving een must voor je nieuwe Hyundai Tucson en heb je geen boodschap aan de Plug-in Hybrid? Dan rest er enkel nog deze 1.6 T-GDi AWD, goed voor 180 pk en alleen beschikbaar in de topversie Shine.

43.249 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

De lancering van de derde generatie van de Hyundai Tucson (de vierde als je ook het zijsprongetje onder de naam ix35 meerekent) is niet bepaald onopgemerkt voorbijgegaan. Dat is in de eerste plaats de verdienste van Hyundai zelf, dat de Tucson voorzag van een op zijn zachtst gezegd opvallend uiterlijk. Eentje met veel hoeken, kantjes, vouwen, naden en geometrische patronen. En natuurlijk die opvallende dagrijverlichting, met leds die als een diamantencollier over de grille gedrapeerd zijn.

Minder gedurfd, maar minstens zo verzorgd is het interieur van de Hyundai Tucson, dat veel binnenruimte op alle plaatsen combineert met een grote koffer (577 tot 1.756 liter voor de hier geteste 1.6 T-GDi AWD). Het geheel is mooi afgewerkt, met zelfs een streepje stof op het dashboard. De ergonomie van de middenconsole is daarentegen niet optimaal: de aanraakinterface voor de klimaatregeling vergt nogal wat aandacht, en ook aan de menustructuur van het centrale scherm moet je even wennen.

De uitrustingsmogelijkheden bij de nieuwe Hyundai Tucson zijn bijzonder uitgebreid. En aangezien de hier geteste 1.6 T-GDi AWD enkel maar in de topversie Shine wordt aangeboden – met alle gevolgen van dien voor de prijs – heb je sowieso recht op het volledige pakket. Inclusief verwennerijtjes als geklimatiseerde voorstoelen, een handsfree instapsysteem met gemotoriseerde achterklep, negentienduimvelgen of een high-end audio-installatie. Eveneens van de partij is het hele arsenaal aan rijhulpsystemen, met onder meer die bijzonder handige camera’s die de dode hoek in beeld brengen.

De 1.6 T-GDi in deze Hyundai Tucson is in combinatie met vierwielaandrijving een tikkeltje krachtiger dan zijn broertjes die hun vermogen enkel aan de voortrein doorgeven: 180 pk en 265 Nm tegenover 150 pk en 250 Nm. Daarnaast is deze versie standaard voorzien van de gerobotiseerde 7DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling. Om het verbruik te drukken is ook mildhybride ondersteuning op een spanning van 48 volt van de partij.

Test 2021 Hyundai Tucson - Review AutoGids

Weggedrag

In de praktijk maken de 180 pk en 265 Nm van deze bijna 1,6 ton zware Hyundai Tucson een vlotte jongen die niet snel in verlegenheid wordt gebracht in alledaagse verkeersomstandigheden. Dat is mede de verdienste van de sturing van de 7DCT-versnellingsbak, die doorgaans kort op de bal speelt en over het algemeen de juiste verhouding weet te vinden. Dat betekent wel dat er veel teruggeschakeld wordt om de vaart erin te houden.

Op het rijgedrag is weinig aan te merken. De Hyundai Tucson ligt zelfverzekerd op de weg en de trekkracht is dankzij de vierwielaandrijving nooit op een fout te betrappen. Echt snedig rijden doet deze Koreaanse SUV niet, maar hij volgt wel getrouw de stuurinput en houdt koetswerkbewegingen vrij goed onder controle, terwijl het ophangingscomfort meer dan behoorlijk is. Een degelijk compromis dus, zonder bakens te verzetten.

De adaptieve schokdempers (een optie, samen in een pakket met... het panoramadak) van de Hyundai Tucson lijken overigens weinig meerwaarde te brengen: de verschillen in souplesse of koetswerkcontrole tussen de drie rijprogramma’s (Eco, Normal en Sport) zijn zo subtiel dat ze amper voelbaar zijn. Die drie rijmodi hebben vooral een impact op de stuurbekrachtiging, en, nog meer, op de respons van gaspedaal en versnellingsbak.

Ondanks de vierwielaandrijving en het SUV-koetswerk houdt de 1.6 T-GDi zijn dorst netjes onder controle – met onze defensieve rijstijl kwamen we uit op een gemiddelde aan de pomp van 7,3 l/100 km. Een keurig reultaat voor deze Hyundai Tucson, dat mede de verdienste is van de mildhybride technologie, al werkt die laatste wel weinig transparant: het is op voorhand moeilijk in te schatten of de auto zijn motorrem gaat aanspreken, en zo ja, in welke mate. Dat maakt vertragingen niet altijd even makkelijk te doseren.

Test 2021 Hyundai Tucson - Review AutoGids

Verdict

Deze Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 180 AWD kun je weinig aanwrijven: deze SUV rijdt keurig en probleemloos, is ruim en degelijk afgewerkt en presteert naar behoren zonder buitensporig dorstig te zijn. Dat hij er enkel als topversie is, betekent bovendien dat hij uiterst compleet is uitgerust... maar jaagt wel de prijs de hoogte in. Vierwielaandrijving is bij Hyundai een luxe geworden.

 

  • Aangename motor
  • Rijkelijke uitrusting
  • Kwaliteitsindruk
  • AWD enkel als dure topversie
  • Weinig meerwaarde adaptieve ophanging
  • Onvoorspelbare energierecuperatie

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Tucson

Eindredacteur AutoGids

NIEUWSBRIEF