Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Lamborghini Urus Performante (2023) - stier op steroïden

Geschreven door Iwan Kneuts op

De vernieuwde Lamborghini Urus is er ook als hardcore Performante. AutoGids doet de test.

Concept Lamborghini Urus Performante

2018 was het jaar dat de Lamborghini Urus zijn neus aan het raam... Neen stop, in het geval van de Urus is ‘zijn kop door het raam ramde’ een gepastere uitdrukking. En niet alleen omdat de SUV uit Sant’Agata Bolognese nooit last heeft gehad van enige schroom of valse bescheidenheid. Maar ook omdat hij met de nodige bombarie zijn eigen plaats op de markt opeiste en tegelijk een nieuw segment creëerde: dat van de super-SUV.

Een segment waarin hij een tijdlang het rijk voor zich alleen had, maar waar hij nu de concurrentie moet dulden van de Aston Martin DBX en de Ferrari Purosangue. Zelf zouden we de Porsche Cayenne Coupé Turbo GT nog aan dat lijstje toevoegen, maar zoals een woordvoerder van Lamborghini ons terechtwees: “Porsche maakt sportwagens, wij maken supersportwagens.”
Om die concurrentie met open armen in de ring te ontvangen onderging de Lamborghini Urus een kleine gezondheidskuur. Het vermogen van de 4 liter grote biturbo-V8 werd met 16 pk opgekrikt en steeg zodoende van 650 naar 666 pk, een ‘duivelse’ waarde die wordt gehaald bij 6.000 o/m. Het maximumkoppel bleef steken op 850 Nm tussen 2.300 en 4.500 o/m. Een geoptimaliseerde motor zoals dat heet, die onderdak krijgt in twee modellen: de Urus S en de Urus Performante.

“Porsche maakt sportwagens, wij maken supersportwagens”, aldus Lamborghini

De Urus S is het beschaafdere broertje van de familie. Iets terughoudender in het showen van zijn kunnen, maar nauwelijks minder snel dan de Urus Performante, die schaamteloos met zijn spierballen staat te rollen. Dat resulteert bij die laatste in een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,3 seconden en een topsnelheid van 306 km/u. De Urus S houdt het bij respectievelijk 3,5 seconden en 305 km/u.
Om een idee te krijgen van hoe snel dat wel is: de Huracan Tecnica haalt de 100 in 3,2 seconden en topt bij 325 km/u. Maar dan zonder het gezin op de achterbank.

De Lamborghini Urus Performante baadt in carbon. Te beginnen met de motorkap, die standaard in de carrosseriekleur wordt gelakt, maar als optie deels naakt gaat. Net zoals het optionele carbondak, een aanrader dus voor wie openlijk met het lichte en dure materiaal wil pronken.
Verder komen de nieuwe voorbumper met splitter en een lagere achterbumper met diffusor uit de autoclaaf, zonder de achtervleugel te vergeten, een knipoog naar de Aventador SVJ, die achteraan voor 38 procent meer neerwaartse druk zorgt.

Ten slotte zijn er nog een niet gering aantal carbon accentonderdelen, zoals de spatbordverbreders, die hun aanwezigheid verantwoorden door de 16 millimeter grotere spoorbreedte en de imposante wielen: standaard 22-duimvelgen met titanium moeren, geschoeid met banden in de maat 285/40 vooraan en 325/35 achteraan.
Verrassend is dat er op de optielijst niet alleen gewag wordt gemaakt van 23-duimvelgen, maar ook van Pirelli P Zero Trofeo R-banden. Wat betekent dat de Urus Performante de eerste SUV is die kan worden uitgerust met speciaal voor dit hoge gewicht ontwikkelde semislicks. Die beloven niet alleen op een droog wegdek en bij hoge temperaturen betere prestaties, maar ook op natte wegen bij lagere temperaturen.

Review Lamborghini Urus Performante SUV

Rijgedrag Lamborghini Urus Performante

De vraag waarop we tijdens deze winterse kennismaking een antwoord moeten zien te vinden, is wat nu het fundamentele verschil is tussen de Urus S en de Urus Performante. Een vraag waarop we niet van meet af aan zomaar een antwoord kunnen verzinnen, want in zijn Strada-rijmodus toont ook de Performante zich van zijn meest comfortabele kant.
Ideaal om mee aan te schuiven in de stilaan aandikkende ochtendspits in en rond Kopenhagen. We houden het zo beschaafd moeilijk, kwestie de Deense hoofdstad niet al te brutaal wakker te schudden. Geen sinecure, want
wat er uit de titanium Akrapovic-uitlaat rommelt, klinkt zelfs van een afstand best vet.

We schakelen de Sport-modus in. Het effect van die ingreep laat zich onmiddellijk voelen. De V8-biturbomotor reageert vinniger op het gaspedaal, de versnellingsbak schakelt sneller door zijn verzetten en de meesturende achterwielen zorgen bij lage snelheden voor een beweeglijkere achterkant. Het vertaalt zich in een snediger instuurgedrag, dat nog wat meer wordt geaccentueerd dankzij de actieve koppelverdeling van het achterste differentieel.
Om een directere connectie met de auto te krijgen koos Lamborghini voor de Performante voor een sportievere afstelling van het onderstel: een stalen ophanging met nieuwe, stuggere veren, specifieke schokdempers en actieve stabilisatoren, die de koetswerkbewegingen tot een minimum beperken.

De Rally-modus is geen soort toverstaffunctie die deze kolos omtovert in een Lancia Delta HF Integrale, toch is driften kinderspel

Dat laatste is trouwens geen geringe klus. De aangepaste ophanging van de Performante mag de Lamborghnini Urus dan wel 20 millimeter lager leggen en het overvloedige gebruik van koolstofvezel mag dan wel een 47 kilogram lager gewicht opleveren, dat verandert niet zo heel veel aan het feit dat deze SUV een, zeker voor een auto met een supersportieve inborst, hoog op de poten staande en 2.150 kilogram zware kolos blijft. Daar kan de wetenschap dat hij met zijn verhouding gewicht-vermogen van 3,3 kg/pk ook de beste van zijn (weliswaar kleine) klas is, weinig aan veranderen.

Toch zit er nog rek op, zoals blijkt wanneer we de Corsa-modus activeren, die de ophanging strakker trekt en de elektrisch gestuurde stabilisatoren helemaal op scherp zet, waardoor de bewegingen van het koetswerk op een verbluffende manier worden opgevangen en geneutraliseerd. Een stand ook die de sound van de motor op sportieve wijze optimaliseert, wat in een Lamborghini zeker niet onbelangrijk is.
En dan is er de Rally-modus, waarin de werking van het ESP wordt getemperd en het gros van de power naar de juiste kant van de auto wordt afgeleid. De achterkant dus, waardoor de imposante Urus Performante bijzonder speels wordt. Niet dat de Rally-modus een soort toverstaffunctie heeft die de kolos omtovert in een Lancia Delta HF Integrale, maar overstuur wordt in die mate aangemoedigd dat het kinderspel is om deze Lamborghini tot een hoogst vermakelijke drift te verleiden.

Review Lamborghini Urus Performante SUV

Verdict Lamborghini Urus Performante

En ja, zelfs al horen we tot het soort bestuurder dat het liefst met de billen op enkele centimeters boven het asfalt door de bochten snijdt, toch kost het ons absoluut geen moeite om toe te geven dat de Urus Performante goede genen heeft. En daarmee refereren we niet aan het feit dat Lamborghini oorspronkelijk een constructeur van tractoren was. Absoluut niet!

 

Verwante testen

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Urus

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker